گوگل تصمیم دارد با استفاده از سرورهای پروکسی آدرس های IP کاربران را مخفی کند و در حال آزمایش روی ویژگی جدید IP Protection است که حریم خصوصی کاربران را تقویت می کند. گوگل در تلاش است که تعادلی بین حفظ حریم خصوصی کاربران و امکانات ضرور وب ایجاد کند. این تعادل برای تضمین حریم خصوصی کاربران و حفظ عملکردهای مهم و ضروری برای اطلاعات دهی و خدمات آنلاین است.

آدرس‌های IP به وب‌سایت‌ها و خدمات آنلاین امکان پیگیری فعالیت‌ها در سراسر وب را می‌دهند و این امر به تشکیل پروفایل‌های کاربری مستدام کمک می‌کند. این موضوع نگرانی‌های حریم خصوصی مهمی را ایجاد می‌کند چرا که برخلاف کوکی‌های شخص‌سومی، کاربران در حال حاضر راه مستقیمی برای جلوگیری از پیگیری پنهان اینگونه ندارند.

ویژگی حفاظت از IP پیشنهادی گوگل چیست؟

ویژگی IP Protection در مرورگر کروم گوگل این امکان را به کاربران می دهد تا آدرس آی پی خود را از دید دامنه های خاص مخفی نگه دارد. این ویژگی به تدریج در مناطق مختلف عرضه می شود. در ابتدا، تنها دامنه‌های مشخص شده در مواقع شخص ثالث تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در مرحله اول “فاز 0″، گوگل تنها درخواست‌ها را به دامنه‌های خود ارسال می‌کند تا سیستم زیرساخت را تست کند و زمان بیشتری برای بهینه‌سازی لیست دامنه‌ها بگیرد.

تنها کاربرانی که وارد Chrome گوگل شده‌اند و آی‌پی مرتبط با ایالات متحده دارند، می‌توانند از این پروکسی ها استفاده کنند. در مراحل بعدی، گوگل قصد دارد یک سیستم پروکسی دو مرحله‌ای را به کار بگیرد تا حریم خصوصی را بیشتر افزایش دهد. به عبارت ساده، این ویژگی به کاربران کمک می‌کند تا آدرس‌های IP خود را از دید دیگران پنهان کنند و حریم خصوصی آن‌ها را تقویت کنند.

از جمله دامنه‌هایی که گوگل قصد دارد این ویژگی را در آن‌ها آزمایش کند، پلتفرم‌های خودش مانند Gmail و AdServices است. گوگل قصد دارد این ویژگی را بین کروم 119 و کروم 225 آزمایش کند.

نگرانی های امنیتی که وجود دارد

بر اساس ادعای گوگل، ویژگی جدید محافظت از IP به مسائل امنیت سایبری هم مرتبط است. از آنجایی که ترافیک اینترنتی کاربران از طریق سرور پروکسی گوگل عبور می کند، باعث ایجاد مشکلات برای خدمات مرتبط با امنیت و پیشگیری از تقلب شود. این ویژگی باعث ایجاد مشکلات در مسدود سازی حملات DDoS با شناسایی ترافیک نامعتبر شود.

این قابلیت قرار هست اختیاری باشه و کاربران اون رو برای استفاده فعال کنن. همچنین برای رعایت قوانین مختلف از جمله قوانین کپی رایت برای نمایش محتوا در سرویسهای استریم فیلم و سریال، صرفا موقعیت دقیق رو مخفی میکنه ولی موقعیت کلی (مثلا کشور) رو مخفی نمیکنه