حدود 1 ماه گذشته، گوگل بزرگترین و قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی خود، Gemini  را معرفی کرد. بعد از آن این مدل هوش مصنوعی را در چت بات اصلی خود، بارد قرار داد و هدف او از این اقدام این بود که کاربران را به خود جذب کند و از چت جی پی تی رقیب خود جلو بزند.

طبق بنچمارکی که متخصصان انجام دادن، چت جی پی تی و جمنای، محصولاتی شبیه بهم هستند و جمنای پرو به نسخه GPT-4 شباهت دارد. از این رو مقایسه ای بین این 2 چت بات انجام شده که دقت، سرعت و کلیت آن ها مورد بررسی قرار گرفته است.

شباهت و تفاوت های ChatGPT4 و Gemini

طبق گزارشی از ورج، چت‌جی‌پی‌تی پلاس و جمنای پرو، چت بات های پیشرفته ای که طبق اعلام شرکت های سازنده شان بهترین گزینه برای پاسخگویی به کاربران هستند؛ همچنین از نسخه قبلی خودشان هم بهتر عمل می کنند.

دسترسی به اطلاعات

نکته مهمی که در مورد این چت بات ها وجود دارد این است که آموزش آن ها از روی آخرین اطلاعات بوده و تا سال 2021 همه آنچه که در اینترنت بوده را می شناسند. راه دسترسی به این چت بات ها جداگانه بوده و بسیار ساده تر از دسترسی به چت ربات جدید گروک ایکس است؛ گروک مانند یک افزونه در پلتفرم ایکس وجود دارد.

دسترسی رایگان و اشتراکی

چت بات بارد مبتنی بر جمنای رایگان است اما برای استفاده از چت جی پی تی پلاس، باید نسبت به خرید اکانت ChatGPT4 اقدام کنید و ماهانه هزینه ای را بپردازید؛ بارد با وجود رایگان بودن، از بسیاری از امکاناتی که ChatGPT پلاس دارد، بی بهره است. مثلا بارد مبتنی بر جمینای پرو قابلیت های چند شکلی ChatGPT4 را ندارد. مثلا مانند چت جی پی تی نمی تواند عکس یا ویدیو دریافت کند. البته گوگل اعلام کرده که با عرضه نسخه بزرگتر جمینای الترا، این مدل را عرضه خواهد کرد.

ویرایش پاسخ ها

بارد یک ویژگی اضافه دارد که چت جی پی تی از آن بی بهره است. ویژگی Draft Answers این امکان را به کاربران می دهد که بتوانند مطالب را به صورت مستقیم بررسی و در صورت نیاز تغییراتی در پاسخ اعمال کنند، کاربران چت‌جی‌پی‌تی نمی‌توانند به سادگی نسخه‌های قبلی یا پیش نویس‌های خود را مشاهده یا ویرایش کنند.

زمان پاسخدهی

تفاوت دیگری که بین بارد و ChatGPT وجود دارد این است که بین 5 تا 6 ثانیه زمان می برد تا بتواند به کاربران پاسخ و نتایج را ارائه دهد در حالیکه این زمان برای ChatGPT بین 3 تا 5 ثانیه است. البته در کل زمان تحویل برای هر چت بات با توجه به پیچیده بودن اطلاعات متفاوت است.

محدودیت ها

لازم به ذکر است که شرکت های سازنده این چت بات ها یعنی OpenAI و ChatGPT محدودیت هایی برای دسترسی دارند و گویا طبق آزمایش انجام شده گوگل محدودیت های بیشتری را نسبت به چت جی پی تی عرضه کرده است.

توانایی چت بات ها در پاسخ به سوال های متفاوت

برای بررسی توانایی هر چت بات در پاسخ دهی، 2 سوال متفاوت از هرکدام پرسیده شد:

“می‌خواهم بیشتر درباره چای بدانم”

هر 2 چت بات اطلاعات پایه ای را در مورد چای ارائه دادند، مثل منشأ و انواع آن، فواید بهداشتی، و یک لیست اطلاعات در مورد چگونگی دم کردن آن.

بارد لینک هایی از مقالات مختلف را برای یادگیری بیشتر در مورد چای ارائه داد اما ChatGPT توضحیات کامل تری در مورد اهمیت فرهنگی این نوشیدنی در کشورهای مختلف، تولید جهانی، تکنیک‌های دم کردن، و منشأ چای بیان کرد.

“کدام بهتر است، iPhone 15 یا Pixel 8؟”

سوال دیگر در مورد مقایسه 2 مدل گوشی پرچمدار بود. در نگاه اول چت‌جی‌پی‌تی نظرات منصفانه ای را از مقایسه 2 گوشی ارائه داد و جزئیات متفاوتی را بیان کرد. چت جی پی تی در مورد کیفیت دوربین، عملکرد در نور، نوآوری در سخت افزارهای جدید و ویژگی هایی مثل Night Sight را دارند. جزئیات دیگر مانند قیمت، رزولوشن دوربین و دیگر مشخصات را ارائه نکرد.

اما بارد نتوانست به سوال اصلی پاسخ دهد و حتی ادعا کرد که iPhone 15 به صورت رسمی منتشر نشده است. احتمالا بارد به دلیل محدودیت های آموزشی نتوانسته به این سوال پاسخ دهد.

محدوده دسترسی داده‌های GPT-4 تا سال 2021 است و آخرین نسخه GPT-4 Turbo، با اطلاعات تا آوریل 2023 آموزش دیده شده است. اما در مورد Gemini Pro اطلاعاتی وجود ندارد.

کدام چت بات نسبت به دیگری برتری دارد؟

گوگل ادعا می کند که هوش مصنوعی جدیدش یعنی Gemini توانایی رقابت با ChatGPT4 را دارد اما با طرح چند سوال متفاوت، جمنای از رقیب خود شکست خورد و از پاسخ جا ماند. همچنین هوش مصنوعی OpenAI یعنی ChatGPT4 ویژگی های دیگری دارد که هنوز گوگل آن ها را در جمنای ارائه نداده است. با وجود این که دسترسی به هوش مصنوعی گوگل رایگان است اما محدودیت ها و عدم توانایی این چت بات در پاسخگویی به بسیاری از سوال ها، نمی تواند گزینه خوبی باشد. از طرف دیگر استقبال از ChatGPT4 بسیار خوب بوده تا آنجایی که سم آلتمن، مدیر عامل OpenAI خرید اکانت ChatGPT4 را برای کاربران جدید ممنوع کرد؛ اما نامبرلند طبق روال همیشگی، راهی برای گذر از محدودیت ها پیدا کرده و اکنون می توانید اکانت چت جی پی تی 4 را از نامبرلند خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی 4 چیست؟