دیروز دوشنبه، 9 اکتبر، گوگل کلاود در یک اعلامیه رسمی، قابلیت های جدیدی در جستجوی هوش مصنوعی را معرفی کرد. گوگل کلاود ادعا کرده که این قابلیت به کارکنان حوزه بهداشت کمک می کند تا با سرعت بالاتر و دقت بیشتر به اطلاعات بالینی بیمار دست پیدا کنند و آن ها را از بین پرونده های پزشکی پیدا کنند.

صنعت بهداشت داده ها و اطلاعات ارزشمند زیادی دارد اما پیدا کردن این اطلاعات برای پزشکان چالش برانگیز است؛ چرا که معمولا این اطلاعات در سیستم ها و فرمت های مختلفی ذخیره می شود. این ابزار جدید به پزشکان کمک می کندتا اطلاعات را از یادداشت های بالینی، سندهای اسکن شده و پرونده های پزشکی الکترونیکی استخراج کنند تا بتوانند به یک مکان واحد دسترسی داشته باشند.

تغییراتی که هوش مصنوعی کلاود گوگل در صنعت بهداشت ایجاد می‌کند

شرکت مدعی شده که قابلیت های جدیدی که این هوش مصنوعی دارد، در زمان و انرژی کارکنان حوزه بهداشت صرفه جویی می‌کند.

برای دستیابی به تاریخچه بیماری یک بیمار دیگر نیازی به بررسی جداگانه یادداشت‌ها، فکس ها و پرونده های پزشکی نیست؛ با کمک این هوش مصنوعی و طرح سوال هایی مثل “این بیمار در 12 ماه گذشته چه داروهایی مصرف کرده است؟” اطلاعات لازم از بیمار به دست می‌آید.

قابلیت های دیگر این هوش مصنوعی مانند اعمال کدهای صحیح برای صورتحساب و تشخیص دادن شرایط بیمار برای شرکت در آزمایشات بالینی هم در این هوش مصنوعی قابل انجام است.

در گزارشی که CNBC ارائه داده، مدیر ارشد مدیریت محصولات Cloud AI از گوگل کلاود، می گوید این هوش مصنوعی نه تنها به بهبود سرعت و کارایی جستجوها کمک می کند بلکه منجر به کاهش خستگی پزشکان هم می شود و آن ها می توانند به سادگی به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

اهمیت و تاثیر قابلیت‌های جستجوی جدید برای کارکنان حوزه بهداشت

در ادامه به یکسری مشکلاتی که در حوزه بهداشت و مراقبت های درمانی وجود دارد و پزشکان و سایر پرسنل با آن روبرو هستند، اشاره می‌کنیم:

1- قابلیت جستجو: گوگل ابزار جدیدی برای جستجو و دسترسی به پزشکان ارائه می دهد که این ابزار در مراکزی که با کمبود نیروی انسانی و حجم زیاد کار روبرو هستند، بسیار ارزشمند است.

2-مشکلات پزشکان و خستگی پزشکان: حجم کاری زیاد، فشار و استرسی که پزشکان آن را متحمل می شوند باعث می شود که انرژی و انگیزه آن ها افت کند؛ این موارد حتی رو افت کیفیت مراقبت از بیماران هم اثرگذار خواهد بود.

3-تسهیل و تسریع فرآیند: گوگل امیدوار است که این هوش مصنوعی بتواند زمان کاری پزشکان را کاهش دهد؛ یعنی پزشکان به جای این که زمان خود را صرف جستجو در پرونده ها و پایگاه های داده کنند، برای درمان بیماران وقت بگذارند.

4- منفعت بیماران: صرفه جویی در زمان و تسریع در انجام کارها و کاهش هزینه ها در نهایت به نفع بیماران خواهد بود.

هدف گوگل از قابلیت های جدید جستجوی هوش مصنوعی مولد

این قابلیت جدید از طریق پلتفرم جستجوی Google Vertex AI ارائه می شود که شرکت های دیگر در صنایع مختلف از آن برای جستجو در وبسایت ها و پایگاه داده ها استفاده می کنند.

تاریخ نشان می دهد که صنعت بهداشت و درمان در پذیرش فناوری های جدید علاقه کمتری نشان می داده و اگر پرسنل راه حل های جدید را قبول نکنند، این امر با مشکل روبرو خواهد شد. چرا که گوگل می خواهد با ارائه این ابزار به پزشکان و پرستاران کمک کند تا از داده های پزشکی برای مراقبت بهتر از بیمار استفاده کنند و تصویر کامل تری از وضعیت بیمار ایجاد کنند.

لازم به ذکر است که گوگل اعلام کرده که این سرویس جدید مطابقت با قانون HIPAA و از اطلاعات مشتریان برای آموزش مدل استفاده نمی کند.