تصمیمی که مایکروسافت گرفته یک تغییر بزرگ استراتژیک در بخش بازی های مایکروسافت است که برای گسترش بازی ها از کنسول های ایکس باکس شرکت اعمال شده است. مایکروسافت تصمیم گرفته که 4 تا از بازی های اختصاصی ایکس باکس را به پلی استیشن 5 و نینتندو سوییچ بیاورد.

ادعای مدیرعامل بازی های مایکروسافت در مورد این تغییر

این خبر را مدیرعامل بازی های مایکروسافت، فیل اسپنسر در پادکست رسمی ایکس باکس منتشر کرده است. البته هنوز مایکروسافت اعلام نکرده که می خواهد کدام بازی ها را به کنسول های دیگر انتقال دهد. به گفته 2 منبع که از برنامه های مایکروسافت خبر دارند،  Hi-Fi Rush و Pentimentهستند. طبق ادعای اسپنسر، تغییری در انجام بازی های اختصاصی ایکس باکس رخ نداده اما در همان زمان او فکر می کند که در دهه آینده کمتر بازی‌های انحصاری کنسول در صنعت وجود خواهد داشت.

اسپنسر در پادکست ایکس باکس اشاره کرد: “من یک باور اساسی دارم که در طی پنج یا ده سال آینده، بازی‌های انحصاری، بازی‌هایی که تنها برای یک سخت‌افزار منتشر می‌شوند، بخش کوچک‌تر و کوچک‌تری از صنعت بازی خواهند بود”.

به گفته اسپنسر، استارفیلد و ایندیانا جونز جزو 4 بازی اولیه نیستند و این امکان وجود دارد که این عناوین در آینده برای PS5 منتشر شود. پس احتمال اینکه هر بازی ایکس باکس به طور ناگهانی روی کنسول های رقیب ظاهر نشود وجود خواهد داشت اما مایکروسافت به طور روشن به پتانسیل بیشتری در آینده فکر می کند.

کدام بازی ها قرار است به کنسول های دیگر انتقال داده شوند؟

طبق گفته های انجام شده، مایکروسافت قبل تر نیز برای انتقال بازی هایی مانند War، Microsoft Flight Simulator و حتی بازی بعدی Doom به پلتفرم‌های رقیب بررسی هایی انجام داده بود.

چرا مایکروسافت نیاز دارد تا بازی‌های اختصاصی ایکس‌باکس را بر روی پلتفرم‌های رقیب عرضه کند؟

با توجه به تصاحب آکتیویژن بلیزارد، کسب‌وکار بازی‌های مایکروسافت به بزرگترین بخش شرکت تبدیل شده است. اما، با این وجود، مایکروسافت نیاز دارد که کسب و کار ایکس باکس را افزایش دهد. فروش کنسول های ایکس باکس سری S و X مایکروسافت در رده بالاتری از فروش پلی استیشن 5 سونی است و این مساله نشان می دهد که ایکس باکس نیاز دارد تا بتواند برای رقابت بیشتری رشد کند. همچنین، اسپنسر قبلاً اعتراف کرده بود که اشتراک‌های ایکس‌باکس گیم پس آن را کند کرده است، که این مسئله نشان دهنده نیاز به استراتژی‌های جدید برای جذب کاربران و افزایش درآمد است. بنابراین، از طریق افزایش درآمد از محتوا و عرضه آن بر روی پلتفرم‌های دیگر، مایکروسافت سعی در تامین رشد بیشتر برای کسب‌وکار ایکس‌باکس دارد.

بعد از تصاحب آکتیویژن بلیزارد، کسب‌وکار بازی‌های مایکروسافت به بزرگترین بخش شرکت ویندوز تبدیل شد، بنابراین مشکلی نیست. اما کسب‌وکار ایکس‌باکس به طور کل نیاز به افزایش دارد. فروش کنسول‌های ایکس‌باکس سری S و X مایکروسافت پشت سر فروش پلی‌استیشن 5 سونی است، و اسپنسر قبلاً اعتراف کرده بود که اشتراک‌های ایکس‌باکس گیم پس آن را کند کرده است. بنابراین، درآمد محتوا ممکن است منبع خوبی برای رشد باشد.

واکنش طرفداران در رابطه با این تصمیم

واکنش‌های طرفداران ایکس‌باکس، گام‌های بعدی مایکروسافت را تعیین خواهد کرد. اسپنسر اعتراف می‌کند که «همیشه با جدیت نظرات طرفداران پرشور ما را جدی می‌گیرم»، او که به ایده اینکه انحصاری‌ها همیشه به فروش کنسول‌های ایکس‌باکس کمک می‌کنند، متعهد نیست.

هواداران نیز نگران آینده سخت‌افزار ایکس‌باکس هستند، و مایکروسافت یک کنسول نسل بعدی را به اشتراک می‌گذارد تا آن‌ها را آرام کند. “چیزهای جذابی در زمینه سخت‌افزار در راه است.

اما او هرگز اشاره‌ای به این نکرده است که ایکس‌باکس یک کنسول، یک قطعه سخت‌افزار تکی است، زیرا دیگر نیست. بازی‌های مایکروسافت به طرز چشمگیری از محدوده ایکس‌باکس فراتر رفته است. اکنون شرکت شروع به نشان دادن واقعیت اینکه چه معنایی از “همه جا ایکس‌باکس” می‌دهد. اگر مایکروسافت موفق باشد، ممکن است رویکرد صنعت بازی کل را درباره تولید بازی‌ها تغییر دهد. اگر نتواند موفق شود، مطمئن باشید که مایکروسافت به میز نقاشی باز خواهد گشت تا بفهمد چگونه می‌تواند ایکس‌باکس را به همه جا ببرد.