سه دهه از زمانی که کمپانی بزرگ سونی، پلی استیشن را به دنیا معرفی کرد و صنعت گیم را برای همیشه متحول کرد، می گذرد.

طبق گزارش cnbc جیم رایان، رئیس و مدیرعامل سونی همین ماه بازنشست می‌شود. دوران کار او از سال 1994 (یعنی همان سال راه اندازی پلی استیشن در ژاپن) آغاز شد. کنسول‌های بازی پلی استیشن یک، سال بعد یعنی سال 1995 در ایالات متحده عرضه شدند و بسیار مورد استقبال قرار گرفتند.

یک سفر پرماجرا:‌ از پلی استیشن ۱ تا پلی استیشن ۵

آن زمان که کنسول پلی استیشن ۱ عرضه شد، رقیبان بزرگ در دنیای کنسول‌های بازی فقط نینتندو و سگا بودند اما سونی با اعتماد به نفس،‌ کنسول خود را عرضه کرد.

سپس در سال 2000 پلی‌استیشن 2 منتشر شد و فروش عجیب 155 میلیون دستگاه را تجربه کرد که پرفروش‌ترین کنسول بازی تمام دوران لقب گرفت و این رکورد هنوز که هنوز است شکسته نشده!

اما اوضاع برای این کنسول‌ها همیشه عالی نبوده و فراز و فرودهای زیادی را داشته‌اند. به طور مثال پلی استیشن ۳ به دلیل قیمت بالا و وجود رقیب قدرتمند در آن زمان (ایکس باکس)‌ نتوانست فروش فوق العاده پلی استیشن ۲ را تکرار کند.

سپس در سال ۲۰۱۳ پلی استیشن ۴ معرفی شد که دوباره موفقیت های قبلی سونی را تکرار کرد و توانست هم از نظر مالی سود فراوانی را برای شرکت بیاورد و هم محبوب گیمرها شود. در سال ۲۰۱۹ پلی استیشن ۵ منتشر شد که فعلا آخرین کنسول سونی است و احتمالا سونی به زودی کنسول جدیدش را عرضه کند.

موفقیت ویژه آقای جیم رایان

اقای جیم رایان، رئیس و مدیرعامل سونی درباره کنسول های سونی می‌گوید: موفقیت ما فقط «فروش بالا» نیست،‌ بلکه وارد شدن به بازارهایی است که هرگز در آن بازی های ویدیویی وجود نداشته. مثلا جنوب اروپا، ایتالیا و اسپانیا و مکان‌هایی مانند خاورمیانه! ما فرهنگ بازی ویدیویی را به جاهایی بردیم که هرگز چنین چیزی را نداشتند.

روزهای فراز و فرود برای سونی

شاید بتوان گفت سونی اکنون دوباره در روزهای فرود به سر می‌برد چراکه فروش پلی استیشن ۵ نتوانست موفقیت ویژه‌ای را ایجاد کند (طبق آمار رسمی زیر ۳۰ میلیون دستگاه)‌ و اخیرا خبرهایی درباره تعدیل ۸٪ از کل نیروها و تعطیلی چندین استدویو شنیده شده است. اما مطمئنا اگر سونی بار دیگر با ارائه محصول کاربردی و به صرفه،‌ در کنار بازی‌های بسیار جذاب و دیدنی گیمرها را سوپرایز کند، به روزهای اوج برمی‌گردد.

سونی اخیرا اعلام کرده که قصد دارد چند بازی محبوب را هم ری‌میک یا ری‌مستر کند.