جمعه گذشته، دومین سالگرد یک حادثه دلخراش در تگزاس آمریکا بود.

دو سال پیش یک نوجوان 18 ساله که از اینترنت اسلحه تهیه کرده بود وارد مدرسه‌ ابتدایی Robb شد و با به رگبار بستن هرکس که مقابلش بود، متاسفانه 19 کودک و 2 معلم را به قتل رساند. حالا در دومین سالگرد این حادثه، خانواده‌های قربانی که هنوز خشمگین هستند از متا (صاحب شبکه‌های اجتماعی آمریکایی) ، سازنده بازی call of duty و کارخانه سازنده اسلحه شکایت کردند.

سه ضلع مثلث این جنایت بزرگ

در این دادخواست آمده پسر نوجوانی که این حادثه را مرتکب شده از ۱۵ سالگی با وسواس زیاد مشغول بازی Call of Duty بوده، بازی خشونت آمیزی که در آن رفتارهای تهاجمی و پرخاشگری آزاد است و بازیکنان همه اسلحه دارند. از طرفی او همیشه در اینستاگرام مخاطب صفحات خشونت آمیز بوده و الگوریتم‌های اینستاگرام فضای ذهنی او را مسموم کرده‌ بودند. او حتی از طریق اینستاگرام با کارخانه اسلحه‌‌ای که در روز حادثه استفاده کرده، آشنا شده بود.

در این شکایت، خانواده قربانیان معتقد هستند که بازی خشنی مثل call of duty ، تبلیغات فروش اسلحه در اینستاگرام و البته دسترسی آزادانه به اسلحه، سه ضلع این جنایت هولناک هستند.

به نقل از BBC آن‌ها ادعا می‌کنند که شرکت‌های نام برده، باعث ترویج رفتارهای خشونت آمیز و تحریک روانی نوجوانان آسیب پذیر می‌شوند که چنین نتیجه هولناکی را در پی دارد.

پاسخ سازنده بازی call of duty و متا

در پاسخ به این شکایت، سخنگوی سازنده بازی call of duty نوشت: «میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از بازی‌های ویدیویی لذت می‌برند بدون اعمال وحشتناک و خشنی انجام دهند!»

متا هم تا کنون درباره این شکایت اظهار نظر نکرده است.

باید ببینیم نتیجه این شکایت چه می‌شود، اما این ادعا که اینستاگرام با بازی‌های ویدیویی خشن، باعث ترویج رفتارهای خشونت آمیز می‌شود، مدت‌هاست که توسط جامعه شناسان و روانشناسان مطرح شده است.

اخیرا هم ایلان ماسک، واتساپ (زیرمجموعه شرکت متا) را به دزدی از اطلاعات کاربرانش و نقض حریم خصوصی آن‌ها متهم کرده است.