بازی‌های ویدیویی ایکس باکس طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند. خرید هر‌کدام از این بازی‌ها، هزینه زیادی روی دست گیمرها باقی می‌گذارد. شرکت مایکروسافت برای جلب توجه گیمرها، یک سرویس هیجان‌انگیز با بیش از ده‌ها بازی هیجان انگیز در ژانرهای مختلف را ایجاد کرده است. نام این سرویس گیم پس (Game Pass) است. شما با خرید تهیه اشتراک گیم پس ایکس باکس می‌توانید با پرداخت هزینه کم به تمام بازی‌های آن در مدت مدت زمان مشخص دسترسی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم به معرفی سرویس گیم پس کنسول ایکس باکس و تفاوت‌های آن با سایر سرویس‌های اشتراکی XBOX بپردازیم. حتما تا پایان با ما همراه باشید.

فهرست عناوین:

گیم پس (game pass) چیست؟
انواع سرویس اشتراک گیم پس ایکس باکس
بهترین بازی های گیم پس
فعال سازی گیم پس چگونه است؟
گیم پس در چه کشورهایی فعال است؟
پلی استیشن پلاس، رقیب گیم پس
کلام پایانی

گیم پس (game pass) چیست؟

خیلی از گیمرها عادت دارند که برای مدت زمان مشخصی روی یک بازی تمرکز می‌کنند و پس از آن به سراغ بازی‌های دیگر می‌روند. این عادت که بین بسیاری از گیمرها هم فراگیر است، باعث می‌شود که صرف هزینه زیاد (بعضا تا 60 دلار) برای خرید همیشگی یک بازی جدید چندان برای آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نباشد. مایکروسافت برای پاسخ به این نیاز گیمرهای ایکس باکس، یک سرویس اشتراک اختصاصی تحت عنوان گیم پس ایجاد کرده است.

گیمرها با خرید اشتراک ماهانه این سرویس، می‌توانند در طول یک ماه به تمام بازی‌های موجود در این سرویس دسترسی داشته باشند. تعداد بازی‌های گیم پس بیش از 500 مورد است و در ژانرهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. فهرست بازی‌های این سرویس نیز ماهانه تغییر می‌کند تا بازی‌های جدید در اختیار گیمرها قرار بگیرند. در ادامه بیشتر در این زمینه توضیح می‌دهیم.

انواع سرویس اشتراک گیم پس ایکس باکس

برای خرید اشتراک گیم پس ایکس باکس باید توجه داشته باشید که سه پلن متفاوت پیش روی شما قرار دارند. هر یک از این پلن‌های اشتراکی، قیمت و امکانات خاص خود را دارند که عبارت‌اند از:

1. گیم پس کنسول (Console Game Pass)

اگر از کنسول ایکس باکس استفاده می‌کنید، سرویس گیم پس اولین انتخاب پیش روی شماست. قیمت اشتراک گیم پس کنسول برای هر ماه برابر 10.99 دلار است. با خرید این اشتراک می‌توانید بیش از 400 بازی رایگان را به‌صورت ماهانه روی نسل‌های مختلف کنسول ایکس باکس تجربه کنید. ضمن اینکه از تخفیف ویژه برای خرید اقلام و تجهیزات درون بازی‌ها نیز بهره‌مند می‌شوید.

2. گیم پس کامپیوتر (PC Game Pass)

اشتراک گیم پس PC مخصوص گیمرهایی است که از کامپیوتر شخصی برای بازی کردن استفاده می‌کنند. برای استفاده از این سرویس حتما باید سیستم عامل ویندوز 10 را روی کامپیوتر خود نصب کنید. تمام قابلیت‌های گیم پس کنسول برای این سرویس نیز در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن کتابخانه اختصاصی از الکترونیک آرت (Electronic Art) به‌صورت اختصاصی برای اعضای این سرویس ارائه می‌شود. نخستین اشتراک ماهانه گیم پس کامپیوتر را می‌توانید با مبلغ 1 دلار تهیه کنید. پس از آن باید به‌صورت ماهانه مبلغ 9.99 دلار را پرداخت کنید.

3. گیم پس آلتیمیت (Ultimate Game Pass)

بسیاری از گیمرها معتقدند که گیم پس آلتیمیت (Ultimate) بهترین سرویس اشتراکی ایکس باکس است. با خرید اشتراک گیم پس التیمیت، شما می‌توانید از کنسول بازی و کامپیوتر شخصی برای دسترسی به بازی‌ها استفاده کنید. تمام ویژگی‌های دو سرویس pc و کنسول در این اشتراک وجود دارند. همچنین چند قابلیت جذاب دیگر در اختیار شما قرار می‌گیرند که عبارت‌اند از:

  • فعال شدن اشتراک لایو گلد (Live Gold) به‌صورت رایگان
  • فعال شدن اشتراک الکترونیک آرت (EA Play) به‌صورت رایگان
  • دسترسی به‌سرویس Xcloud برای تجربه بازی‌های ایکس به‌صورت آنلاین در موبایل‌های اندروید

قیمت اشتراک گیم پس آلتیمیت ایکس باکس نیز بسیار شگفت‌انگیز است. تنها با پرداخت 16.99 دلار به‌صورت ماهانه می‌توانید از امکانات بی‌نظیر فوق بهره‌مند شوید. البته برای ماه اول تنها با پرداخت 1 دلار این اشتراک برای شما فعال می‌شود.

بهترین بازی های گیم پس

فهرست کامل بازی‌های موجود در سرویس گیم پس ایکس باکس دائما در حال به‌روزرسانی و تغییر است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از آخرین تغییرات بازی‌ها در این سرویس از این لینک استفاده کنید. دقت داشته باشید که با توجه به نوع کنسول بازی و سخت افزار کامپیوتر می‌توانید دسترسی شما به بازی‌های مختلف امکان‌پذیر می‌شود.

به‌عنوان مثال از جمله معروف‌ترین بازی‌های فعلی گیم پس ایکس باکس می‌توان به Grand Theft Auto V، Forza Horizon 5، Halo Infinite و FIFA 23 اشاره کرد. همچنین از جمله بازی های جدید گیم پس که قرار است در سال 2023 به این سرویس اشتراکی افزوده شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Starfield
  • Forza Motoesport
  • Lies of P
  • Atomic Heart

فعال سازی گیم پس چگونه است؟

محدودیت‌های پرداخت ارزی در ایران باعث شده تا گیمرها برای خرید بازی‌های ویدیویی با مشکل روبه‌رو شوند. یک راه حل ساده و کاربردی برای خرید اشتراک گیم پس، تهیه گیفت کارت‌های اختصاصی آن است. گیفت کارت گیم پس ایکس باکس، نوعی کارت مجازی است که یک 25 رقمی روی آن درج می‌شود. با خرید آن و وارد کردن کد در حساب کاربری فروشگاه ایکس باکس در کنسول بازی یا کامپیوتر، می‌توانید، اعتبار کیف پول خود را شارژ کنید. سپس می‌توانید با خرید اشتراک ماهانه گیم پس، از این سرویس بی‌نظیر ایکس باکس استفاده کنید.

گیم پس در چه کشورهایی فعال است؟

خدمات ایکس باکس در حال حاضر در بسیاری از کشورها ارائه می‌شود. سرویس گیم پس نیز به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های اشتراک گیمرها در کشورهای زیادی در دسترس است. نکته مهم در زمان خرید گیفت کارت گیم پس این است که حتما به ریجن کارت دقت کنید. ریجن کارت‌هایی که تهیه می‌کنید باید با ریجن انتخاب شده در زمان ایجاد حساب کاربری در ایکس باکس یکسان باشد. در غیر این صورت نمی‌توانید حساب کاربری خود را شارژ کنید. از جمله کشورهایی که معمولا کاربران ایرانی به‌عنوان ریجن خود در استفاده از ایکس باکس انتخاب می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آمریکا
  • امارات
  • ترکیه
  • انگلیس
  • استرالیا

پلی استیشن پلاس، رقیب گیم پس

شرکت سونی مدت‌ها قبل از گیم پس، سرویس پلی استیشن پلاس را عرضه کرد. در ابتدا این سرویس تنها برای دسترسی به بازی‌های آنلاین کنسول سونی در نظر گرفته شده بود. بعد از آنکه مایکروسافت، سرویس اشتراک گیم پس را رونمایی کرد، سونی هم دست به کار شد و تغییرات جدی را در پلی استیشن پلاس به وجود آورد. پلی استیشن پلاس نیز در سه نسخه اسنشیال، اکسترا و پرمیوم عرضه می‌شود و گیمرها با استفاده از آن می‌توانند ماهانه به بیش از 400 بازی کنسول پلی استیشن 4 و 5 دسترسی داشته باشند. به‌همین دلیل در حال حاضر مهم‌ترین رقم گیم پس ایکس باکس، سروس پلی استیشن پلاس است.

کلام پایانی

در این مطلب به معرفی سرویس اشتراک گیم پس ایکس باکس پرداختیم. اگر طرفدار بازی‌های ویدیویی هستید، قطعا خرید اشتراک گیم پس در مقایسه با خرید تکی بازی‌ها به مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر است. قبل از پایان لازم است تاکید کنیم که تنها در صورت خرید اشتراک گیم پس آلتیمیت می‌توانید بازی‌ها را به‌صورت استریم و آنلاین تجربه کنید. در غیر این صورت باید ابتدا بازی مد نظر را روی کنسول یا کامپیوتر دانلود کنید و سپس به‌صورت آفلاین تجربه کنید. با توضیحاتی که تا اینجا ارائه کردیم، به نظر شما خرید اشتراک گیم پس ارزش دارد؟