‌در تاریخ 22 اوت در اسلو، شرکت متا پلتفرم (قبلاً با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد) قصد توقف جریمه  از یک دادگاه در نروژ دارد. این جریمه‌ از سمت اداره‌کننده حریم خصوصی این کشور به مالکیت فیس‌بوک و اینستاگرام به خاطر نقض حریم خصوصی کاربران اعمال شده است. این پرونده ممکن است تأثیرات گسترده‌تری در سراسر اروپا داشته باشد.

از تاریخ 14 اوت، شرکت متا پلتفرم به ازای هر روز 1 میلیون کرون (معادل 94,313 دلار) جریمه شده است. دلیل آن هم جمع‌آوری داده‌های کاربران و استفاده از آنها برای هدف‌گذاری تبلیغات، به نام تبلیغات رفتاری، بوده است. این مدل تجارتی متداول در بزرگترین شرکت‌های فناوری است.

متا پلتفرم درخواست یک دستور موقت در برابر این دستور را دارد. شرکت متا در 1 آگوست گفت که قصد دارد قبل از اجازه تبلیغات رفتاری، از کاربران اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا (EEA)، بازار واحد اروپا، رضایت بگیرد.

هم‌چنین متا در یک بیانیه ارسالی به رویترز اعلام کرد: “ما قصد داریم به قاعده قانونی مبنای موافقت برای تبلیغات شخصی برای افراد در اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا تغییر دهیم.”

سازمان نظارتی داده‌ها به نام Datatilsynet قصد دارد در دادگاه جریمه را دفاع کند. آنها اعلام کردند که هنوز مشخص نیست که متا چگونه و در چه زمانی از کاربران موافقت را جستجو خواهد کرد. و در این مدت، حقوق کاربران در معرض تخلف قرار دارند.

توبیاس جودین، رئیس بخش بین‌المللی سازمان نظارتی داده‌ها، به رویترز گفت: “Datatilsynet قصد دارد دلیلی برای یک فرمان ممنوعیت وجود ندارد.”

در صورت موافقت با تصمیم سازمان نظارتی داده‌ها در نروژ، Datatilsynet می‌تواند با ارجاع دادن تصمیم خود به شورای اروپایی حفاظت از داده‌ها، این جریمه را به شکل دائمی اعمال کند. این شورا قدرت انجام چنین کاری را دارد.