با بهره‌گیری از توانایی‌های بزرگ پرداختی در واشنگتن و درک بهتر مسئله توسط سیاست‌گذاران در سه سال اخیر، استبل‌کوین پی‌پال (PYPL.O) احتمالاً در جایی که فیسبوک شکست خورده بود، پیشرفت خواهد کرد.

پی‌پال در این ماه اعلام کرده که پروژه‌ای به نام PayPal USD راه‌اندازی می‌کند، که یک توکن رمزنگاری مرتبط با دلار آمریکا است. پس از فیس بوک، که متا پلتفرم META.O، لیبرا را در ژوئن 2019 معرفی کرد، دومین شرکت بزرگ جهانی است که یک استیبل کوین راه اندازی می کند.

پی پال در هفته گذشته خبر از تغییر یک مدیر عامل و معرفی مدیرعامل جدید را داد و به نظر می‌رسد این اقدام دارای ریسک باشد. از این جهت که این ریسک به دلیل شکست استیبل کوین یا ارز ثابت فیس‌بوک به دلیل مخالفت‌های سیاسی پیش آمده است. همچنین، زمانی که نظارت‌کنندگان به حوزه رمزنگاری توجه می‌کنند و تصمیمات اتخاذ می‌شود، به دلیل وقوع مشکلات در این صنعت، این ریسک بیشتر می‌شود.

افرادی که قبلاً در مقام‌های دولتی یا اجرایی و نیز تحلیلگران بوده‌اند، می‌گویند که پی‌پال در موقعیتی قوی‌تر از فیسبوک قرار دارد. سیاست‌گذاران بهتر با استیبل‌کوین‌ها آشنا هستند؛ توکن‌های رمزنگاری معمولاً به ارز ملی مرتبط می‌شوند. این تجربه به مقایسه با سال 2019 بهبود یافته است. همچنین، تلاش برای ایجاد مقررات فدرال استیبل کوین نیز به تقویت مشروعیت آن‌ها از نظر قانون‌گذاران کمک کرده است.

کریستوفر جیانکارلو، رئیس سابق کمیسیون معاملات آتی کالاهای معامله‌ای ایالات متحده گفت: “دنیا از زمان پروژه لیبرا فیسبوک به طور چشمگیری تغییر کرده است. در آن زمان هیچ‌گونه آشنایی با استیبل‌کوین‌ها وجود نداشت”

“از آن زمان، دولت، کنگره و رزرو فدرال به اندازه کافی فرصت داشته‌اند تا با استیبل‌کوین‌ها و تنظیمات مرتبط با آنها آشنا شوند و صنعت نیز تبلیغات بسیار گسترده‌ای انجام داده است، از جمله تأثیرگذاری‌های زیادی.”

برخلاف فیسبوک که یک غول رسانه‌های اجتماعی بوده و به دلیل مسائل حریم خصوصی و دخالت روسیه در انتخابات، مورد نظارت مداوم قرار گرفته است، پی‌پال یک عامل مالی موفق در واشنگتن است. طبق اطلاعات OpenSecrets، پی‌پال سال گذشته مبلغ 1.13 میلیون دلار برای تأثیرگذاری در دولتکاری فدرال هزینه کرده است و طبق سوابق، چند سال است که در زمینه ارزهای رمزنگاری تأثیرگذاری می‌کند.

آیزاک بولتانسکی، مدیر تحقیقات سیاست برای کارگزاری BTIG، گفت: از دیدگاه سیاست، تفاوت لرزه‌ای بین لیبرا فیس‌بوک و استیبل کوین پی پال وجود دارد.

“هنوز دیواری بین بانکداری و تجارت وجود دارد، بنابراین دانستن اینکه PayPal به وضوح در یک طرف دیوار قرار دارد، باید قانونگذاران را آرام کند.”

پی پال و متا از اظهار نظر خودداری کردند!

PayPal USD توسط شرکت اعتماد دیجیتال Paxos Trust با پشتوانه سپرده‌های دلاری و خزانه‌داری ایالات متحده صادر می‌شود و تحت نظارت وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک است.

یکی از آشنایان با این طرح گفت که پی پال یک استیبل کوین راه اندازی کرد، زیرا خود را پیشرو در نوآوری پرداخت می‌داند. دن شولمن، مدیر عامل پی‌پال، همچنین اظهار داشته که در نهایت پیش‌بینی می‌کند که این استیبل‌کوین برای پرداخت‌ها استفاده خواهد شد. اما منبع اعلام کرد که پی‌پال انتظار دارد این استیبل‌کوین بیشتر توسط مشتریان آمریکایی برای خرید و فروش توکن‌های رمزنگاری دیگر در پلتفرم خود استفاده شود.

دن دولو Dan Dolevتحلیل‌گر ارشد در میزوهو، گفت که پی‌پال یو‌اس‌دی (استیبل‌کوین پی‌پال) تغییردهنده‌ی بازی برای سرمایه‌گذاران پی‌پال نیست. او اضافه کرد: “این نویز مثبتی است.”

جاه‌طلبی‌های بزرگ پی پال و متا

بدون شک، برخی از سیاست‌گذاران نگرانی‌هایی دارند. مکسین واترز، برترین دموکرات کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان، نگرانی خود را ابراز کرد که پی‌پال در حال راه‌اندازی یک استیبل‌کوین بدون نظارت فدرالی برای حفاظت از مصرف‌کنندگان و پایداری مالی است. اما به طور عمده واکنش در واشنگتن کم‌صدا بوده است.

هنگامی که فیس‌بوک لیبرا را معرفی کرد، یک استیبل‌کوین که عملیات آن در سوئیس انجام می‌شد و به سبدی از ارزها متصل بود، مدیران اهداف خود را مخفی نکردند. آنها گفتند که قصد دارند سیستم مالی جهانی را انقلابی کنند.

پروژه با مخالفت شدید سیاست‌گذاران روبه‌رو شد که نگران بودند لیبرا ممکن است باعث دسترسی فیسبوک به اندازه زیادی به سیستم پولی شود و به حریم خصوصی کاربران تجاوز کند. ناگهان، نظارت‌کنندگان درگیر شده و به گمانه‌زنی در مورد اینکه چه کسی باید نظارت بر استیبل‌کوین‌ها داشته باشد، به سر می‌برند.

فیس بوک لیبرا را تغییر نام داد، آن را کاهش داد و پروژه را به ایالات متحده منتقل کرد، تا بتواند تأییدیه نظارتی ایالات متحده را به دست آورد.

به گفته یک مقام سابق با دانش مستقیم از این موضوع، تصمیم در خصوص تأیید لیبرا همزمان با انتقال به دولت جدید رئیس جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ اتخاذ شد. اگرچه رزرو فدرال مدتی بر روی این موضوع کار می‌کرد، اما تصمیم نهایی به وزیر جدید خزانه‌داری جانت یلن افتاد. این فرد افزود که او به دنبال زمانی برای تجزیه و تحلیل کامل مسائل بود.

فیسبوک خسته از انتظار، این سرمایه گذاری را در ژانویه 2022 فروخت.

کاخ سفید و رزرو فدرال از دادن نظرات خود خودداری کردند. یک سخنگوی وزارت خزانه اعلام کرد که یلن “بارها از کنگره خواسته است یک چارچوب تنظیمی جامع برای استیبل‌کوین‌ها ایجاد کند.”

بعد از گذشت دو سال، وزارت خزانه روی استیبل‌کوین‌ها تحقیق کرده است. پس از فروپاشی ترا‌یو‌اس‌دی در سال گذشته، یلن گفت که استیبل‌کوین‌ها خطرات سیستمی را ایجاد نمی‌کنند. از آن زمان، ترس از اینکه استیبل‌کوین‌ها ممکن است جایگزین پول سنتی شوند، کاهش یافته است و وزارت خزانه و کنگره به طور عمده توافق کرده‌اند که ناظران احتیاطی باید نظارت بر آنها داشته باشند.

جک فلچر، رئیس بخش سیاست و روابط دولتی در شرکت بلاک چین R3، گفت:

“خیلی کار انجام شده تا بفهمیم خطر نسبی این امور چیست”

این ماه، رزرو فدرال فرآیند تراکنش‌های بانک‌های ایالتی با استفاده از استیبل‌کوین‌ها را مشخص کرد، در حالی که ماه گذشته، کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان یک طرح قانون را تصویب کرد که به رزرو فدرال توانایی بیشتر در نظارت بر استیبل‌کوین‌ها را با حفظ اختیارات ناظران ایالتی اعطا می‌کند.

پاتریک مک‌هنری، رئیس کمیته به عنوان نماینده حزب جمهوریخواه در یک بیانیه درباره PayPal USD گفت که کنگره باید به سرعت اقدام کند تا این طرح قانون را تصویب کند و “استیبل‌کوین‌ها را قادر به دستیابی به توانایی کامل خود کند.”