ایلان ماسک ربات هوش مصنوعی خود به نام گروک را با هدف رقابت با چت جی پی تی معرفی کرد. همچنین این میلیاردر ادعا کرده که نمونه اولیه رباتش در حال حاضر در مقایسه با ChatGPT 3.5 در چندین بنچمارک بهتر عمل می کند.

Grok هدف از طراحی هوش مصنوعی گروک این است که بتواند به هر سوالی پاسخ دهد، حتی سوال های دشوار. اولین محصول شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک، Xai، است و گروهی از کاربران به طور آزمایشی آن را در ایالات متحده تست می‌کنند. در واقع گروک هنوز در مرحله بتا ابتدایی قرار دارد و با این وجود این، شرکت از پیشرفت هایی که داشته راضی بوده است.

گروک با استفاده از داده‌های جمع آوری شده از پلتفرم X ( همان توییتر سابق) توسعه یافته است. همین عامل موجب شده تا گروک نسبت به ربات های دیگر که از مجموعه داده های ثابت استفاده می کنند، بهتر عمل کند و اطلاعات جدیدی را ارائه کند.

همچنین به سوالات تند و جسور پاسخ می‌دهد که توسط اکثر سیستم‌های هوش مصنوعی دیگر رد می‌شوند.

x.ai توصیه می کند که اگر آدمی هستید که از شوخی ناراحت می شوید، از این هوش مصنوعی استفاده نکنید؛ چرا که این هوش مصنوعی طوری طراحی شده که پاسخ سوالات را با کمی شوخی و اندیشه های خود مختار بدهد.

هدف xAI از ساخت ربات هوش مصنوعی گروک

تیم xAI اعلام کرده ابزارهای هوش مصنوعی که ما ایجاد می کنیم، قرار است به انسانیت کمک کند تا به فهم و دانش دستیابی پیدا کنند و همچنین به حداکثر بهره وری از تمامی افراد انسانی کمک می کنند.

هدف دیگر این تیم از طراحی گروک این است که می خواهند به عنوان یک دستیار تحقیقاتی قدرتمند عمل کند و به افراد و شرکت ها کمک کند تا بتوانند ایده های جدید ارائه کنند.

در نهایت xAI گفت: “هدف نهایی ما این است که ابزارهای هوش مصنوعی ما در پیگیری درک کمک کنند.”

ایلان ماسک در ابتدای سال در میان امضاکنندگان درخواست برای توقف در پیشبرد مدل های هوش مصنوعی حضور داشت و این اقدام فرصتی را برای ایجاد پروتکل های اشتراکی امنیتی فراهم کرد.

نظر کارشناسان در مورد گروک

ایلان ماسک گفت: ” من آن نامه را امضا کردم و می‌دانستم که اجرا نمی شود.

همچنین در ادامه گفت: “من فقط می‌خواستم که در رکورد باشم و توصیه به توقف داده شود.”

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به تازگی فرمان اجرایی برای نظارت بر هوش مصنوعی امضا کرد که این فرمان با هدف تعیین استانداردهای مربوط به حفاظت از امنیت و حریم خصوصی صادر شد. طی هفته گذشته نیز، رهبران فناوری و دانشمندان در کنفرانس ایمنی هوش مصنوعی در انگلستان دور هم جمع شدند و در مورد مخاطرات فناوری بحث و گفتگو کردند.

زمان عرضه هوش مصنوعی گروک

شرکت Xai اعلامیه ای منتشر کرده و نشان می دهد گروک نتیجه 2 ماه توسعه است و بعد از اتمام مرحله آزمایشه کاربران X Premium+ به آن دسترسی پیدا می کنند.

ایلان ماسک قصد دارد ایکس را به یک پتلفرم کامل مانند WeChat در چین تبدیل کند که علاوه بر یک پلتفرم اجتماعی یک پلتفرم کامل و جامع است.

Grok بخش ضروری در توسعه این اهداف خواهد بود؛ در حالی که xAI شرکت جداگانه‌ای است، اما اعلام کرده که قصد دارد به صورت نزدیک با X، تسلا و سایر شرکت‌ها همکاری کند.