در حال حاضر بسیاری از کارآفرینان جهان، برای افزایش سرعت عملکرد تعاملات تجاری و صادرات و واردات خود از روش دراپ شیپ استفاده می‌کنند. این روش برای برون‌سپاری مدیریت و ارسال محصولات مورد توجه قرار گرفته است. در واقع افرادی که این کار را انجام می‌دهند، نوعی واسطه‌گر کالا و خدمات هستند. در این مقاله به معرفی کامل این شیوه نوین در مدیریت کسب‌ و کار آنلاین می‌پردازیم.

فهرست عناوین:

دراپ شیپینگ (drop shipping) چیست؟

دراپ شیپینگ یک کسب و کار مرتبط با تجارت کالا است. در واقع یک واسطه یا دراپ شیپر، ارسال محصولات شرکت‌ها به خریداران را بر عهده می‌گیرد. فروشندگان از این طریق علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های خود، تبلیغ و معرفی محصولات خود را نیز برون‌سپاری می‌کنند.

در اغلب مواقع سرویس کالاها و خدمات پس از فروش بر عهده دراپ شیپر است؛ اما در برخی مواقع آنها تنها نظارت بر ارسال کالا را بر عهده دارند. به طور کلی فرایند دراپ شیپ به صورت زیر است:

  1. فروشنده با دراپ شیپر یک قرارداد امضا می‌کند.
  2. دراپ شیپر یک قرارداد تأمین با فروشنده امضا می‌کند.
  3. فروشنده سفارش مشتریان خود را از طریق فروشگاه آنلاین دراپ شیپر دریافت می‌کند.
  4. مشتری تأییدیه سفارش را از فروشنده می‌گیرد.
  5. فروشنده سفارش را به دراپ شیپر می‌سپارد.
  6. دراپ شیپر سفارش را به دست مشتری می‌رساند.
  7. مشتری محصول خود را دریافت می‌کند.

نحوه کسب درآمد از دراپ شیپینگ

در واقع برای راه‌اندازی کسب و کار مبتنی بر دراپ شیپ، در ابتدای کار تنها چیزی که نیاز دارید یک کامپیوتر یا یک گوشی هوشمند و اتصال اینترنتی قابل اعتماد است. می‌توانید وب‌سایت تجارت الکترونیک خود را در مدت زمان کوتاهی راه‌اندازی کنید و از طریق آن به فروش محصولات دیگران بپردازید.

برای ثبت سفارش‌ها باید با عمده‌فروش‌ها یا تاجران تماس بگیرید و آنها را راضی کنید که بازاریابی، فروش و ارسال مرسوله‌های خود را به شما بسپارند. گاهی لازم است افزایش فروش آنها را در مدت زمان خاصی تضمین کنید.

درآمد شما از اضافه کردن حاشیه سود به کالای ارسالی حاصل می‌شود. به این صورت که تاجر یا عمده‌فروش به شما یک محصول با قیمت ثابتی را عرضه می‌کند و این شما هستید که ارزش معاملات خود را به آن می‌افزایید.

البته سود شما باید واقع‌بینانه باشد. بسیاری از افرادی که یک تجارت دراپ شیپینگ را اداره می‌کنند ۲۰ تا ۳۰ درصد برای خود حاشیه سود در نظر می‌گیرند. نکته مهم در خصوص این حرفه این است که نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارید. در واقع مشتری قبلاً برای کالا پول پرداخت کرده است و شما دستمزد بازاریابی خود را دریافت می‌کنید.

در دراپ شیپینگ بدون هزینه اضافه و با پیش پرداخت مشتری، دستمزد بازاریابی خود را دریافت می‌کنید

از آنجا که تاجران منابع محدودی برای بازاریابی دارند از واسطه‌های مختلف استفاده می‌کنند. به این ترتیب این شرکت‌های دراپ شیپینگ هستند که عرضه یک محصول را گسترش می‌دهند. یک دراپ شیپر مسئولیت چند بخش هزینه‌بر در تجارت کالا را برعهده دارد و در واقع یک مدیر هماهنگ‌کننده است.

چگونه از ایران دراپ شیپ انجام دهیم؟

برای اینکه در ایران یک دراپ شیپ راه بیندازید، هیچ محدودیتی وجود ندارد. حتی می‌توانید با شناسایی بازار، درآمد بسیار بالایی از این زمینه کسب کنید. مهم‌ترین چیزی که برای drop shipping احتیاج دارید پیدا کردن تأمین‌کننده‌های خوب و حرفه‌ای و راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین است.

می‌توانید کار خود را با فروش لوازم آرایشی و بهداشتی و فروش پوشاک آغاز کنید. این دو حوزه قبلاً بازدهی خود را به نمایش گذاشته‌اند و مشاهدات نشان می‌دهد که می‌‌توانید با فعالیت در این حوزه‌ها درآمد بسیار بالایی به دست آورید.همچنین می‌توانید در حوزه لوازم تزیینی، زیورآلات، وسایل دکوری، اسباب‌بازی و سایر کالاهای فاسدنشدنی درآمد کسب کنید. علاوه بر این، محصولات مرتبط با کالای آشپزخانه، وسایل یدکی و سایر ابزارها فروش خوبی دارند.

می‌توانید کالاهای مختلفی برای شروع کار خود انتخاب کنید.

برای دراپ شیپ از ایران به سایر کشورهای جهان نیز می‌توانید از پلتفرم‌هایی مانند علی بابا استفاده کنید. در حال حاضر وب‌سایت‌های بسیاری هستند که با ساخت اکانت در آنها می‌توانید به فروش کالاهای تولیدی خود یا خرید مواد اولیه بپردازید.

مزایای دراپ شیپ چیست؟

حوزه تجارت الکترونیک مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ از این رو بسته به اهداف و موقعیت تجارت خود، دستاوردهای متفاوتی را کسب خواهید کرد. در ادامه مهم‌ترین مزایای دراپ شیپ را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

کاهش هزینه سربار

از آنجا که شما محصولات را ذخیره یا بسته‌بندی نمی‌کنید، هزینه‌های سربار به شدت کاهش می‌یابند.

سرمایه اولیه اندک

یکی از ویژه‌های مهم دراپ شیپ این است که می‌توانید با حداقل سرمایه‌گذاری، کسب و کار خود را آغاز کنید.

کاهش ریسک

از آنجا که مجبور نیستید برای کالاهای ارسالی پولی بپردازید، ریسک‌های تجاری مانند گم شدن کالا، سفارش بیش از حد، به نتیجه نرسیدن سفارش‌ها یا کلاهبرداری نیز کاهش می‌یابند.

فروش از طریق پلتفرم‌های مختلف

می‌توانید از  پلتفرم‌های مختلف مانند آمازون یا علی‌بابا برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنید. در واقع لازم نیست دامنه فعالیت‌تان به سایت فروش خود محدود کنید.

عدم نیاز به مکان فیزیکی

دراپ شیپ به شما این امکان را می‌دهد که سفارش‌ها را بدون نیاز به راه‌اندازی یک دفتر فیزیکی، انبار یا کارخانه به دست مشتریان برسانید.

توسعه‌پذیری

با توجه به اینکه تأمین‌کنندگان متعددی در بازار وجود دارند، این امکان برای شما فراهم شده که هر چقدر می‌خواهید سفارش جدید بگیرید و به روش‌های مختلف کسب و کار خود را توسعه دهید.

تنوع کالا

طیف وسیعی از اقلام، پتانسیل فروش از طریق دراپ شیپینگ را دارد. از این رو بابت از دست دادن یک مشتری نگرانی نخواهید داشت؛ زیرا می‌توانید در یک بازار گسترده فعالیت کنید.

انعطاف‌پذیری

بسیاری از دراپ شیپرها کسب و کار خود را با آزمون و خطا توسعه می‌دهند. در واقع این حوزه قابلیت آن را دارد که به طور مداوم تغییر کند و آپدیت شود.

معایب دراپ شیپینگ

با وجود مزایای زیاد دراپ شیپ، این حوزه معایبی نیز دارد. ایران ایرادات بسیاری از افراد را نسبت به فعالیت‌شان دلسرد می‌کنند. در ادامه مهم‌ترین محدودیت‌های drop shipping را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بیش از حد رقابتی بودن

می‌توان گفت بزرگ‌ترین محدودیت این کسب و کار رقابتی بودن آن است؛ زیرا برای شروع کار نیازی به هزینه یا سرمایه‌گذاری سنگین نیست و همه افراد می‌توانند با جلب رضایت تأمین‌کنندگان به این بازار وارد شوند.

ناتوانی بر نظارت کالاها

از آنجا که ارسال کالا توسط شما انجام نمی‌گیرد، توانایی شما برای نظارت و تضمین کیفیت محصولات کاملاً محدود است. از این رو ممکن است در بسیاری از مواقع به دلیل نادرست بودن سفارش‌ها یا کم‌کاری فروشنده، مشتریان خود را از دست بدهید.

حاشیه سود اندک

در برخی مواقع به دلیل فضای رقابتی، مجبور خواهید بود تنها برای نگه داشتن بازار کار خود محصولات را با قیمت بسیار پایینی به فروش برسانید.

مدیریت سخت موجودی‌ها

ممکن است به‌روزرسانی لحظه‌ای موجودی انبارها، به راحتی امکان‌پذیر نباشد. از این رو زمانی که مشتری یک محصولی را سفارش می‌دهد، ممکن است نسبت به این موضوع که سفارش وی بی‌نتیجه مانده واکنش مناسبی نشان ندهد. اخبار منفی مبنی بر موجود نبودن یک کالا یا ارسال ضعیف می‌تواند به برند شما آسیب برساند.

خطای تأمین‌کننده

خرابی سفارش‌ها، بسته‌بندی ارزان قیمت و بی‌کیفیت یا گم شدن اقلام از متداول‌ترین مشکلاتی هستند که دراپ شیپرها با آن مواجه هستند. از این رو راضی نگه داشتن مشتریان معمولاً دشوار است.

مراحل راه‌اندازی دراپ شیپ

برای راه‌اندازی یک دراپ شیپ و کسب درآمد از آن، باید مراحل زیر را طی کنید. رعایت یک‌سری نکات مهم کمک می‌کند تا کسب و کار شما سودآور باشد و در عین حال کم‌ترین ریسک را داشته باشد.

موقعیت‌سنجی

برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق در این حوزه، ابتدا باید موقعیتی را پیدا کنید که بدون دردسر باشد یا اینکه حداقل دردسر زیادی نداشته باشد. یعنی به عنوان واسطه محصولی وارد میدان شوید که هم به آن علاقه دارید و هم از قبل دانش کافی را در مورد آن به دست آورده‌اید.

همچنین باید محصولاتی را انتخاب کنید که کیفیت بالا و قیمت مناسب دارند. در این مرحله ارتباط گرفتن با عمده‌فروش‌ها بسیار مهم است. علاوه بر این، بهتر است قبل از شروع کار خود برای مدتی به بررسی ایده‌های کسب و کار و خواندن وبلاگ‌های آموزشی بپردازید.

ارزیابی محصول و تأمین‌کننده‌ها

زمانی که مشغول به کار می‌شوید، باید در مورد کیفیت محصولات مدنظر خود تحقیق و ارزیابی کاملی داشته باشید. باید وقت زیادی را به پیدا کردن تأمین‌کننده‌های حرفه‌ای و قابل اعتماد اختصاص دهید. تأمین‌کننده شما باید در تولید و ارسال محصولات سرعت بالایی داشته باشد و با ارائه محصولات خوب حاشیه سود خوبی برای شما فراهم کند.

راه‌اندازی وب‌سایت

قدم بعدی شما برای کسب و کار دراپ شیپینگ، راه‌اندازی یک وب‌سایت مطمئن است. باید این وب‌سایت را به گونه‌ای طراحی کنید که به راحتی قابل استفاده باشد. همچنین شاید لازم باشد در ابتدا برخی از سرویس‌ها را به صورت رایگان ارائه کنید. می‌توانید از برنامه‌ها و افزونه‌های مختلف برای جذاب کردن فروشگاه تجارت الکترونیک خود استفاده کنید.

برندینگ

تجارت الکترونیک به شکلی گسترده با برندینگ کالاها گره خورده است؛ زیرا شرکت‌های بسیاری هستند که در این حوزه دستی بر آتش دارند. رقبای شما ممکن است محصولاتی دقیقاً مشابه با کالای شما را به فروش برساند. از این رو چیزی که شما را متمایز می‌کند برندینگ محصولات است.

در این زمینه می‌توانید کالاهای خود را از طریق بسته‌بندی و بازاریابی در میان مخاطبان متمایز کنید. همچنین بد نیست یک پایگاه برای گرد هم آوردن مشتریان وفادار خود تشکیل دهید یا از طریق کمپین‌های مجازی کسب و کار خود را تبلیغ کنید.

پیشنهاد معاملات ترکیبی

برای افزایش تعداد محصولات فروخته شده، می‌توانید آنها را در یک معامله ترکیبی بفروشید. با معاملات ترکیبی و ارائه پکیج‌های مختلف معمولاً پیشنهادهای بهتری دریافت خواهید کرد. همچنین می‌توانید یک محصول ساده را در کنار یک محصول بهتر به فروش برسانید. این کار کمک می‌کند مشتریان با همه کالاهایی که شما می‌فروشید آشنا شوند.

فعالیت در فضای مجازی

هرچه در فضای مجازی فعال‌تر باشید، جامعه محصول شما را بهتر خواهد شناخت. در حال حاضر ارزان‌ترین پلتفرم بازاریابی، فضای مجازی است. بنابراین باید بخشی از سرمایه خود را به تبلیغات آنلاین اختصاص دهید.

در نظر گرفتن بازار محلی

بسیاری از دراپ شیپر‌ها کار خود را با تأمین نیازهای منطقه‌شان شروع کرده‌اند؛ سپس کسب و کار خود را رشد داده و حتی توسعه جهانی پیدا کرده‌اند. از این رو یکی از قدم‌های ابتدایی شما این است که ابتدا بازار داخلی را در نظر بگیرید؛ زیرا هزینه‌های حمل و نقل در بازار داخلی کمتر است و روش‌های بازاریابی سنتی ارزان‌تر هستند. علاوه بر این، آگاهی خوبی نسبت به میدان فروش خود به دست خواهید آورد.

معرفی محصولات جدید

یک کسب و کار تجارت الکترونیک با عرضه مداوم محصولات جدید همراه است. شما باید محصولات خود را به طور مداوم آپدیت کنید تا از این طریق هم ارزش کالاهای خود را حفظ کرده و هم برندتان را بالا نگه دارید.

دراپ شیپینگ در علی‌بابا چگونه است؟

دراپ شیپ علی‌بابا، یک بازار خرده‌فروشی و عمده‌فروشی فرامرزی است. در واقع علی‌بابا با پشتیبانی از ارز بیش از ۵۱ کشور، ترجمه به ۱۸ زبان و پشتیبانی از ۳۸ کانال پرداخت، یکی از بزرگ‌ترین کسب و کارهای مرتبط با دراپ شیپینگ است.

اغلب تولیدکنندگان بزرگ جهان از این پلتفرم برای تهیه محصولات خود استفاده می‌کنند و علی‌بابا به آنها خدماتی مانند لجستیک بین‌المللی، پشتیبانی داخل هواپیما، حفاظت از سفارش، بازرسی و نظارت بر محصول را ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

دراپ شیپ می‌تواند یک روش عالی برای اکثر شرکت‌های تجارت الکترونیک باشد. از این رو که می‌توانید با حداقل سرمایه به کسب و کار مجازی بپردازید. برای موفق شدن در این حوزه ابتدا باید بازار را به خوبی بشناسید و بهترین گزینه‌ها را برای تأمین کالاها انتخاب کنید. دراپ شیپرها از ترفندهای مختلفی مانند راه‌اندازی کمپین، چانه‌زنی و ارائه خدمات اضافی استفاده می‌کنند تا درآمد خود را افزایش دهند. با این حال این حرفه به شدت رو به رشد است؛ زیرا با توجه به پیچیده شدن تجارت جهانی در گذر زمان، به واسطه‌های بیشتری نیاز است تا فروشندگان بتوانند کالاهای خود را به دست خریداران برسانند. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.