بیش از دو سال از معرفی و عرضه عمومی پدیده «هوش مصنوعی» می‌گذرد و کاربران در سراسر دنیا ابزارهای هوش مصنوعی را به عنوان یک دستیار حرفه ای در کنار خودشان پذیرفته‌اند. بااینکه به نظر می‌رسد، ابزارهای ساخت عکس با هوش مصنوعی یا حتی ابزارهای ساخت ویدیو با هوش مصنوعی طرفداران بیشتری دارند؛ اما ساخت تصویر با هوش مصنوعی هم بسیار جالب و کاربردی است! شما می‌توانید فقط با توصیف چیزی که در ذهنتان است، یک عکس باکیفیت تحویل بگیرید! در ادامه این مقاله نامبرلند چند نمونه از ابزا های ساخت تصویر با هوش مصنوعی را معرفی خواهیم کرد؛

اما قبل از آن به این سوال پاسخ دهید که آشنایی شما با هوش مصنوعی با کدام ابزار بود؟ در انتهای مقاله، از بخش دیدگاه، پاسخ خود را با ما به اشتراگ بگذارید.

عناوین مقاله

کاربردهای ساخت عکس با هوش مصنوعی:‌ تبدیل متن به عکس در چند ثانیه!

ابزارهای ساخت عکس با هوش مصنوعی می توانند هر متنی را به عکس تبدیل کنند؛ از این رو مانند یک دستیار گرافیست در کنار شما هستند تا از آن ها برای طراحی سایت، طراحی پست اینستاگرام، طراحی لوگو، کارت ویزیت، طراحی جلد کتاب یا حتی شخصیت‌های یک کتاب استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به خلق اثر هنری کنید و آن را در سایت‌هایی نظیر shutterstoke بگذارید یا به عنوان NFT آن را به فروش برسانید.

این ابزارها برای سرعت بخشیدن به کارها، ایده پردازی و افزایش خلاقیت بسیار به کار می‌آیند و در وقت،‌ انرژی و هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنند.

جالب است بدانید گرافیست های حرفه‌ای هم از هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس استفاده می‌کنند

راه‌های ساخت عکس با هوش مصنوعی

ساخت تصویر با هوش مصنوعی از طریق هوش مصنوعی مولد (Generator) انجام می‌گیرد، اما اینکه یک پلتفرم ساخت تصویر با هوش مصنوعی چقدر می‌تواند در ساخت عکس دقیق عمل می‌کند بحث اصلی ما در این مقاله است. برخی از این پلتفرم‌ها برای ساخت عکس به پرداخت‌های دلاری نیاز دارند. با تست انواع این ابزارها و همچنین بررسی نظرات کاربران داخلی و خارجی، نامبرلند 2 نمونه از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی یعنی میدجرنی و DALL-E3، که به پرداخت دلاری نیاز دارند و امکان پرداخت برای کاربران ایرانی وجود ندارد، در لیست محصولات خود قرار داده است.

8 ابزار برای ساخت عکس با هوش مصنوعی

ابزارهای زیادی برای ساخت تصویر با هوش مصنوعی وجود دارد:

میدجرنی (Midjourney)

میدجرنی یکی از جذاب‌ترین، محبوب‌ترین و بهترین ابزار‌های هوش مصنوعی ساخت عکس  است و بیشتر گرافیست‌های حرفه‌ای، برای ساخت عکس با هوش مصنوعی، میدجرنی را ترجیح می‌دهند! دلیلش هم ساده است: میدجرنی بسیار دقیق و قدرتمند کار می‌کند،‌ به همه جزییاتی که در متن نوشته شده توجه دارد و از همه مهم‌تر خروجی‌های میدجرنی بسیار واقع گرایانه است.

شما با میدجرنی می‌توانید تصاویر واقعی خلق کنید و خلاقیت خود را به بالاترین حد ممکن برسانید.

تحویل عکس در 4 نمونه متفاوت، انجام ویرایش های جزئی بر روی همان عکس و ساخت عکس بر اساس تصویر دلخواه شما از سایر ویژگی های کاربردی میدجرنی است. جالب است بدانید تصاویر خلق شده با میدجورنی برنده جایزه جشنواره های هنری هم شده است.

قبلا برای کار با میدجرنی باید از طریق دیسکورد اقدام می‌کردید اما حالا می‌توانید به صورت مستقیم در سایت میدجرنی با این ابزار کار کنید،‌ خوشبختانه 25 توکن رایگان هم دارید. شما باید برای استفاده از این هوش مصنوعی و ساخت عکس با آن، نسبت به خرید اکانت میدجرنی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی چیست

DALL-E3

DALL-E3 نسخه پیشرفته و به روز شده هوش مصنوعی DALL-E2 و متعلق به شرکت OpenAI است. دال-ای۳ هم قادر است پرامپت های متنی کاربر را به تصاویر جذاب و مشابه واقعیت تبدیل کند (به زبان ساده یعنی یک هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس است!) و دقت بالایی هم در ساخت عکس ها دارد. بسیاری از معمارها،‌ گرافیست‌ها،‌ هنرمندان و.. از این ابزار استفاده می‌کنند.

برتری دال ای۳ نسبت به نسخه ۲ در این است که توانایی های درک و تفسیر پرامپت‌ها در این نسخه بهبود یافته، دقت بیشتری دارد و تصاویر واقعی تری می سازد.

برای کار با هوش مصنوعی DALL E لازم است نسبت به خرید اکانت chatgpt اقدام کنید.

ما این پرامپت را به سه ابزار هوش مصنوعی تصویرساز داده‌ایم و خروجی‌های جالبی گرفتیم:

White fluffy bear toy is sleeping in a children’s room, on the floor of a baby bedroom with toy boxes and toys around, in the style of photorealistic 3D rendering

خروجی عکسی که هوش مصنوعی تصویرساز دال-ای3 با این پرامپت ساخته:

تصویر ساخته شده با دالی

imagen3

فکر می‌کنید در این بازار داغ هوش مصنوعی ساخت عکس، گوگل بیکار می‌نشیند؟ نه خیر!‌ گوگل هم پس از کمی تاخیر در بهار امسال از مدل هوش مصنوعی imagen3 رونمایی کرد که برای ساخت تصویر استفاده می‌شود. این مدل بسیار قوی و دقیق است و خروجی‌های باکیفیت به شما می‌دهد. شما برای تولید تصویر، باید محتوای تصویر موردنظرتان را توصیف کنید، از جمله پیش زمینه، پس‌زمینه، سبک (عکاسی، کمیک، نقاشی، و غیره) و نور.

خبر خوب اینکه کار با این هوش مصنوعی فعلا رایگان است!

خروجی عکسی که هوش مصنوعی تصویرساز imagen3 با همان پرامپت ساخته:

Copilot image creator

هوش مصنوعی Copilot از مایکروسافت هم قابلیت ساخت تصویر را دارد و جالب اینکه نزدیک‌ترین رقیب ChatGPT است. زیرا Copilot از Dall-E برای ساخت تصاویرش استفاده می کند، بااین تفاوت که رایگان است! بله درست است،‌ شما می‌توانید به مدل هوش مصنوعی تصویرساز Dall-E دسترسی داشته باشید بدون اینکه هیچ هزینه‌ای بپردازید!

کافی است در کوپایلوت اکانت بسازید، روی designer کلیک کنید، پرامپت بنویسید و چهار عکس 1:1 دریافت کنید. به همین راحتی!

خروجی عکسی که هوش مصنوعی تصویرساز کوپایلوت با همان پرامپت ساخته:

متا (Meta)

هوش مصنوعی تصویرساز متا یکی دیگر از ابزارهای تصویرساز است که پرامپت های متنی را به یک اثر هنری تصویری تبدیل می‌کند.  این هوش مصنوعی قادر است فقط در چند ثانیه یک ست 4 تایی تصویر از یک دستور بسازد؛ این هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی است البته پتانسیل‌ش را دارد که بسیار بیش از این پیشرفت کند. نکته جالب درباره هوش مصنوعی متا  این است که این هوش مصنوعی از داده های بیش از یک میلیادر کاربرش در اینستاگرام و فیسبوک استفاده میکند بنابراین تصاویر تولید شده‌اش بسیار شبیه واقعی و عالی هستند. البته تصاویر ساخته شده با متا دارای واترمارک هستند، بنابراین به راحتی می‌توان تشخیص داد که این عکس ها با هوش مصنوعی ساخته شده اند و برای استفاده های تجاری هم مناسب نخواهند بود.

خوشبختانه هوش مصنوعی ساخت عکس متا هم رایگان است!

فایرفلای (Firefly)

Firefly یک ابزار هوش مصنوعی و متعلق به کمپانی Adobe است که توانایی ساخت تصویر با یک پرامپت متنی را دارد. لازم به ذکر است این هوش مصنوعی بیشتر برای ساخت تصاویر کارتونی کاربرد دارد و در ساخت تصاویر رئال مهارتی ندارد.

این ابزار دردو نسخه رایگان و پرمیوم در دسترس است اما نسخه رایگان آن محدودیت استفاده دارد.

لئوناردو (Leonardo)

لئوناردو یکی دیگر از ابزارهای هوش مصنوعی تصویر ساز است که با وارد کردن یک پرامپت متنی، تصاویر خارق العاده ای را به شما تحویل می دهد. با لئوناردو هم می توانید تصاویری نزدیک به تصاویر واقعی خلق کنید اما علاوه بر محدودیت توکن در یک روز، در طراحی های پیشرفته نمی تواند به خوبی مانند میدجرنی عمل کند.

Stable diffusion

stable diffusion یک مدل هوش مصنوعی است که توانایی‌های مختلفی از جمله ساخت عکس با هوش مصنوعی دارد. جالب اینکه شما به صورت رایگان می‌توانید عکس بسازید!

در استیبل دیفیوژن می‌توانید prompt منفی را نیز وارد کنید. یعنی می‌توانید تعیین کنید که چه چیزهایی در عکس نباشد.

مزیت این هوش مصنوعی ساخت عکس این است که بسیار خلاق است، طیف گسترده ای از سبک های هنری از جمله پرتره‌های فوتورئالیستی، منظره‌های طبیعی و یا هنرهای انتزاعی را تولید می‌کند، توصیفات  پیچیده و انتزاعی شما را هم درک می‌کند و خروجی فوق العاده‌ای به شما ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: استیبل دیفیوژن چیست؟

مقایسه ابزارهای هوش مصنوعی تصویر ساز

AI Image Generatorsنکات مثبتایرادات
Midjourneyمیدجرنی هم برای خلق آثار هنری رئال و هم هنر دیجیتال بهترین است. همچنین در تقلید از سبک‌های هنری خاص بهترین است.Midjourney در تولید تصویر با پرامپت های طولانی مشکل دارد.
DALL-E 3DALL-E 3  بالاترین و سریع ترین درک را از پرامپت های کاربر دارد و بهترین جایگزین برای Midjourney . همچنین در ایجاد هنر پیکسلی بهترین است.DALL-E  نمی‌تواند تصاویر افراد را به صورت رئال (واقعی) تولید کند. برای درک و تفسیر پرامپت محدودیت دارد.
Metaمتا تصاویر را بسیار مشابه واقعیت می سازد (رئال است) به خصوص در تولید پرتره و منظرهمتا هنوز به خوبی متوجه پرامپت‌ها نمی شود. در خلق پیکسل آرت قوی نیست
FireflyFirefly برای هنرمندانی که از Adobe برای ادیت استفاده می کنند، بهترین است.قابلیت کاراکتر ثابت ندارد
Stable Diffusion XLStable Diffusion می تواند پرامپت های طولانی را خوب متوجه شود، رایگان استایراد در خلق پرتره

هزینه ساخت تصویر با هوش مصنوعی

عمده پلتفرم‌هایی که به شما اجازه ساخت عکس با هوش مصنوعی را می‌دهند، استفاده رایگان از سایت یا اپلیکیشن خود را به طور محدود فراهم می‌کنند اما برای استفاده و خدمات کامل‌تر نیاز به شارژ حساب خواهید داشت. این شارژ با هزینه دلاری، از طریق سامانه‌های بانکی خارجی و مدت‌دار خواهد بود.

اگر قصد دارید برای سرگرمی اقدام به ساخت تصویر با هوش مصنوعی کنید، می‌توانید از پلتفرم‌های رایگان استفاده کنید. اما اگر هوش مصنوعی تصویر ساز قرار است یک دستیار حرفه ای برای شما باشد لازم است که حتما از ابزارهای حرفه ای استفاده کنید تا خروجی بهتری بگیرید.

چگونه با هوش مصنوعی عکس بسازیم

دنیای امروز دنیای هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی ساخت تصویر را بسیار راحت کرده است. به شما ابزار بهتری برای پیاده‌سازی خلاقیت‌ شما می‌دهد. می‌توانید کارهای گرافیکی روزمره خود را به سادگی از طریق چند کلمه و چند متن انجام دهید. و دیگر نیازی به کار با ابزار سخت و پیچیده‌ای مثل نرم‌افزارهای گرافیکی نداشته باشید.