شرکت OpenAI که یکی از شرکت های فعال در حوزه هوش مصنوعی است و با چت بات هوشمند chatgpt معروف شد. هوش مصنوعی مولد تبدیل متن به عکس dall.e یکی دیگر از محصولات معروف این شرکت است. و حالا این شرکت در حال بررسی برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است و تا جایی پیش رفته که یک هدف احتمالی برای خرید و تجاری کردن معامله‌ای را ارزیابی کرده است.

با این وجود بر اساس گزارشی از خبرگزاری Reuters، شرکت OpenAI هنوز تصمیمی برای پیشروی در این مسیر نگرفته است. با این حال، حداقل از سال گذشته، موضوعات مختلفی برای حل مشکل کمبود تراشه‌های هوش مصنوعی گران قیمتی که OpenAI بر آن وابسته است، مورد بحث قرار گرفته است،

تصمیمات و برنامه های شرکت OpenAI در زمینه تراشه‌های هوش مصنوعی

مدیر عامل شرکت OpenAI، سم آلتمن، نگرانی هایی در مورد وضعیت تامین تراشه‌ها برای پروژه‌های هوش مصنوعی دارد.

گویا شرکت OpenAI در نظر دارد همکاری نزدیکنری با تولیدکنندگان تراشه‌ها از جمله Nvidia داشته باشد. این همکاری ممکن است شامل توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی مشترک یا استفاده از تراشه‌های ارائه شده توسط این شرکت‌ها در پروژه‌های OpenAI باشد.

OpenAI قصد دارد تا حد امکان از تامین کنندگان مختلف برای تامین تراشه های هوش مصنوعی استفاده کند و وابستگی به یک تامین کننده مانند Nvidia کمتر خواهد شد.

سم آلتمن تاکید دارد که تامین تراشه های هوش مصنوعی بیشتر یک اولویت اصلی برای شرکت است و از کمبود واحدهای پردازش گرافیکی شکایت کرده است. او اشاره کرده که این بازار به طور اصلی توسط Nvidia کنترل می‌شود و بیش از 80٪ از بازار جهانی تراشه‌هایی که برای اجرای برنامه‌های هوش مصنوعی مناسب هستند، توسط این شرکت کنترل می‌شود.

2 مشکل اساسی برای تامین تعداد بیشتر تراشه ها

سم آلتمن برای تأمین تعداد بیشتر تراشه‌ها به دو مشکل اصلی اشاره کرده است. یکی از این مشکلات کمبود پردازنده‌های پیشرفته است که نرم‌افزارهای OpenAI را تغذیه می‌کنند. دیگری هم هزینه‌های بسیار بالایی است که برای اجرای سخت‌افزار مورد نیاز برای پشتیبانی از تلاش‌ها و محصولات OpenAI لازم است.

از سال 2020 به بعد، OpenAI تکنولوژی‌های هوش مصنوعی تولیدی خود را بر روی یک کامپیوتر بزرگ به شدت توسعه داده است. این کامپیوتر توسط شرکت مایکروسافت، یکی از حامیان اصلی OpenAI، ساخته شده و از 10,000 واحد از تراشه‌های پردازش گرافیکی (GPUs) از نوع Nvidia برای انجام محاسبات استفاده می‌کند.

هزینه های زیادی برای اجرای ChatGPT لازم است. تحلیلگر برنستین به نام استیسی راسگون اعلام کرده که هر پرسش ارسالی به ChatGPT به تقریباً 4 سنت هزینه ایجاد می‌کند. سپس در ادامه بیان کرد که اگر پرسش‌های ChatGPT به مقیاس یک دهم از جستجوی گوگل (Google search) رشد کنند، این به معنای نیاز به تقریباً 48.1 میلیارد دلار اولیه برای خرید تراشه‌های گرافیکی (GPUs) و همچنین نیاز به تقریباً 16 میلیارد دلار در سال برای تأمین تراشه‌ها برای ادامه عملیاتی ChatGPT خواهد بود.

در آخر این که هزینه های بالای اجرای ChatGPT در مقیاس بزرگ، نشان می دهد که این فناوری بخ منابع مالی بسیار زیادی اشاره دارد.

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی چیست