در سال گذشته، معرفی “هوش مصنوعی” به دانش‌آموزان و دانشجویان به‌عنوان یک لوازم‌التحریر جدید چالش بزرگی بود؛ اما خوشبختانه در این مدت، دانش‌آموزان به این امر آگاه شدند که “هوش مصنوعی” برای آن‌ها لازم و ضروری است. درواقع، اکانت هوش مصنوعی نه تنها یک ابزار کمکی، بلکه یک ضرورت جدید برای موفقیت در دنیای تحصیلی امروزی است. در ادامه، با ما همراه باشید تا ببینید چرا هوش مصنوعی به یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحصیلی شما تبدیل شده است.


لیست لوازم تحریر در مقاطع مختلف

پک لوازم تحریری که دانش آموزان برای تحصیل به آن نیاز دارند؛ شامل خودکار، مداد، دفتر و دفترچه، پاکن و تراش، جامدادی و از این قبیل است.

اما از سال گذشته، دانش‌آموزان در هر مقطعی و با توجه به نیاز خود، اکانت‌های هوش مصنوعی مثل چت‌ جی‌پی‌تی، جمینای یا میدجرنی را هم تهیه می‌کنند. دانش آموزان تمام مقاطع با خرید اکانت chatgpt کارشان راه می‌افتد؛ اما اکانتی مثل میدجرنی ممکن است فقط برای دانش آموزان سطح بالاتر در رشته گرافیک نیاز باشد.

هوش مصنوعی برای دانش آموزان فرصت است یا تهدید؟

 اوایل معرفی هوش مصنوعی، خیلی‌ها از آن به چشم یک تهدید برای نابودی خودشان یاد می‌کردند. یعنی فکر می‌کردند که هوش مصنوعی آمده تا زندگی را از انسان‌ها بگیرد و جایگزین آن‌ها شود. اما واقعیت ماجرا این است که هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند تا در مسیر زندگی پیشرفت کنید و موفق‌تر از قبل باشید. دانش آموزان امسال در کنار داشتن انواع لوازم التحریر، یک ابزار جدیدی دارند که در هیچ یک از دوره‌های سال تحصیلی چنین چیزی وجود نداشته است.

یکی از تاثیراتی که هوش مصنوعی در زندگی دانش آموزان دارد، این است که به آن‌ها برای پیشرفت کردن در درس و مدرسه و ارتقا دانش و مهارت کمک می‌کند. اما چگونه؟

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟

کاربرد هوش مصنوعی در آموزش

یکی از کاربردهایی که هوش مصنوعی در آموزش دارد را با یک مثال ساده شروع می‌کنیم.

معلم خصوصی

قبل‌ترها شاید حدود 10-15 سال پیش، دانش آموزان موقع خرید پک لوازم تحریر برای پاسخ به سوالات کتب درسی کتاب‌هایی مانند گام به گام هم می‌خریدند. کتابی که برای دانش آموزان حکم نان شب را داشت ولی در مقابل باعث رنجش معلمان بود. حتی برخی از والدین هم با داشتن آن مخالف بودند.

اما به ناچار برخی از دانش آموزان برای یادگیری و اینکه از بقیه همکلاسی های خود عقب نیفتند، باید از آن استفاده می‌کردند.

بعضی از دانش آموزان در طول سال تحصیلی نیاز به معلم خصوصی دارند ولی هزینه‌های سنگین معلم خصوصی اجازه نمی‌دهد همه دانش آموزان معلم خصوصی داشته باشند.

چت جی پی تی در آموزش

تحقیق‌های کلاسی

تحقیق‌های کلاسی برای دروس مختلفی مانند تاریخ، ورزش، جغرافیا و … دانش آموزان قدیم را راهی کافی نت می‌کرد تا از گوگل تحقیق خود را استخراج کنند. البته بعدها که کامپیوترها و لپتاپ ها و بعد گوشی وارد منازل شد، انجام تحقیق‌های کلاسی ساده تر شد. اما اینجا مشکلی وجود دارد و آن هم تشابه بخش زیاد یا حتی کل تحقیق دانش آموزان با یکدیگر است و گوگل یک دیتای یکسان به همه تحویل می‌دهد.

به کمک هوش مصنوعی می‌توانید در مورد موضوعات مختلف، محتواهای متفاوت از دیگری داشته باشید.

پاسخ به هرگونه سوال‌های اختصاصی

اما در عصر حاضر، نیازی به هیچکدام از موارد بالا ندارید. با هوش مصنوعی می‌توانید جواب سوال‌های خود را با راه حل کامل بگیرید. کتاب گام به گام فقط مخصوص سوالات کتب درسی بود اما به کمک هوش مصنوعی پاسخ سوالاتی که در کتاب درسی و گوگل نیست و معلم به صورت اختصاصی طرح کرده است، را هم دارید.

از کدام هوش مصنوعی برای تکالیف مدرسه استفاده کنیم؟

بعد از معرفی چت جی پی تی، چندین کمپانی دیگر مثل گوگل، آنتروپیک و حتی آقای ایلان ماسک، چت‌بات‌های دیگری را معرفی کردند.

یکی از ابزارهای هوش مصنوعی به نام، چت جی پی تی (chatgpt) مانند یک معلم خصوصی در کنار شما خواهد بود. به تمامی سوالات شما از جمله مسائل سخت و پیچیده ریاضی، فیزیک و … پاسخ خواهد داد و یک تحقیق منحصر بفرد در مورد هر موضوعی را برای شما آماده خواهد کرد.

Gemin، Claude و گراک سایر چت بات‌ها هستند. برای مقایسه هر کدام از این‌ها، پیشنهاد می‌کنیم بلاگ زیر را بخوانید.

هوش مصنوعی فقط برای دانش آموزان است؟

خیر؛ هوش مصنوعی نه تنها به دانش آموزان، بلکه به معلمان، دانشجوها، اساتید و حتی والدین هم کمک می‌کند. ابزارهای هوش مصنوعی متنوع هستند و هر کدام برای انجام یک کاری مناسب هستند. مثلا یکی از ابزارهای مهم و کاربردی هوش مصنوعی که سروصدای زیادی به پا کرد، هوش مصنوعی چت جی پی تی است. اگر می‌خواهید بدانید چت جی پی تی چیست در مقاله مربوط به آن توضیحات کامل را ارائه دادیم.

چت جی پی تی در آموزش به معلمان

هوش مصنوعی چه کمکی به معلمان می‌کند؟

همان‌طور که هوش مصنوعی به دانش‌آموزان در انجام کارهای مختلف کمک می‌کند، برای دانش آموزان هم می‌تواند مفید باشد.

آموزش به روش نوین

چند سالی است که معلمان برای آموزش از شیوه‌های نوین آموزشی استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی علی الخصوص چت جی پی تی می‌تواند در شکوفایی ایده‌های آن ها نقش مهمی را ایفا کند.

تولید محتوای آموزشی باکیفیت

ChatGPT قادر است به معلمان در تولید محتوای آموزشی متنوع و باکیفیت کمک کند. معلمان می‌توانند از آن برای نوشتن مقالات، طرح سوالات آموزشی و حتی درس‌های آموزشی متناسب با سطح دانش آموزان خود استفاده کنند.

دستیار معلم

این هوش مصنوعی می‌تواند در تدریس موارد پیچیده و تخصصی به معلمان کمک کند تا آن‌ها را به ساده‌ترین شکل ممکن به دانش آموزان خود توضیح دهند.

ارتقای کیفیت تدریس

معلمان به کمک چت جی پی تی می‌توانند وظایف و تمریناتی را برای دانش آموزان خود آماده کنند. به صورت کلی، ChatGPT به معلمان در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت کمک می‌کند و این امکان را به آن ها می‌دهد تا به بهترین شکل ممکن به دانش آموزان خود، آموزش دهند.

استفاده از هوش مصنوعی در آموزش چه ضرورتی دارد؟

ابزاری که در متن بالا از آن یاد کردیم، ابزاری است که در دسترس کل جهان هستی است و دانش آموزان از آن استفاده می‌کنند. در لیست لوازم التحریر امسال حتما خرید اکانت چت جی پی تی یا خرید اکانت gemini را جای دهید.

چه خوب است الان که یک ابزار مشترکی بین دانش آموزان همه کشورها وجود دارد، همه، هم معلمان و هم دانش آموزان ایرانی هم از آن به طرز صحیح استفاده کنند تا به قله‌های موفقیت دست پیدا کنند.

البته لازم به ذکر است که با وجود اینکه دنیا همگام با هوش مصنوعی پیش می‌رود، نادیده گرفتن هوش مصنوعی خطرات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. حذف و جایگزینی انسان یکی از تهدیدهایی است که بزرگان هوش مصنوعی همیشه به آن اشاره کرده‌اند.

ترس والدین از هوش مصنوعی

موردی که همیشه والدین را آزرده خاطر می‌کند، روبرو شدن فرزندانشان با محتوای غیر اخلاقی و آشنایی با انسان‌های نادرست است. اما چت جی پی تی هیچ کدام از این موارد را ندارد. مسئولان این هوش مصنوعی به تمامی نگرانی‌ها و دغدغه‌های شما توجه کرده‌اند و جلوی موارد این چنینی را از پیش گرفته‌اند. این ابزار مانند یک ربات فقط به پرسش فرزندان شما پاسخ می‌دهد. همچنین در زمینه مسائل غیراخلاقی هیچ اطلاعاتی را در اختیار افراد قرار نخواهد داد.

تنها ترسی که والدین باید از هوش مصنوعی داشته باشند، این است که فرزندان‌شان نسبت به این ابزار بی توجه باشند و برای پیشرفت خود از آن استفاده نکنند. 

هوش مصنوعی در لیست لوازم تحریر جدید

با وجود هوش مصنوعی، سال تحصیلی جدید به یک دوره تحصیلی متفاوت تر از همیشه تبدیل شده است. هوش مصنوعی یک ابزار قدرتمند برای دانش آموزان، معلمان و والدین به حساب می‌آید که در بهبود کیفیت تعلیم و تربیت و پیشرفت دانش آموزان کمک می‌کند. امسال حتما در لیست خرید لوازم التحریر، خرید اکانت chatgpt را هم جای دهید.