در یک اقدام ناگهانی سم آلتمن، توسط هیئت مدیره OpenAI از سمت مدیر عاملی برکنار شد و به دنبال او، براکمن نیز استعفای خود را اعلام کرد. این اقدام شوک بزرگی را به دنیای هوش مصنوعی و تکنولوژی وارد کرد. این قضیه تا آنجایی پیش رفت که میرا موراتی، رئیس فناوری، به عنوان جایگزین آلتمن انتخاب شد.

طبق گزارشی از ورج، به گفته افراد آگاه از این موضوع که نزدیک به OpenAI هم هستند، آلتمن بدون هیچ اطلاعی توسط هیئت مدیره در روز جمعه اخراج شد و الان هیئت مدیره به اصرار سرمایه گذاران تصمیم گرفته آلتمن را دوباره به سمت مدیرعاملی منصوب کند. سم آلتمن برای بازگشت خود به OpenAI دودل است.

فیدبک کارکنان و سرمایه گذاران

بعد از براکمن، گویا چند نفر از اعضای تیم OpenAI هم استعفای خود را اعلام کردند و این افراد گفتند اگر آلتمن شرکت را ترک کند و یک شرکت جدید بگیرد، این کارکنان هم با او خواهند رفت. یک سری از پژوهشگران ارشد در روز جمعه هم استعفای خود را اعلام کردند.

اما شرکت مایکروسافت، بزرگترین سرمایه گذار OpenAI، در یک بیانیه کوتاه بعد از اخراج آلتمن گفت:” شرکت به تعهد خود نسبت به همکاری با این هوش مصنوعی پایبند است.”

وضعیت OpenAI بعد از اخراج سم آلتمن

مذاکرات آلتمن با شرکت فقط یک روز بعد از اخراج او نشان از این دارد که OpenAI بدون حضور او در سراشیبی سقوط است.

حذف سم آلتمن به عنوان چهره برجسته شرکت و کسی که OpenAI و البته هوش مصنوعی را معرفی کرد، آینده این شرکت را با خطر روبرو کرد. به جرات می توان گفت که سم آلتمن کسی بود که ChatGPT را به خوبی عرضه کرد، طوری که شرکت های غول فناوری دیگر برای رقابت با آن چت بات های خود را عرضه کردند.

به گفته منابع، Sutskever، که یکی از بنیان گذاران OpenAI است، مسئول رهبری پژوهشگران بوده و نقش کلیدی در اخراج آلتمن داشته است. نقش او در این کودتا نشانگر یک دعوا بین طرف‌های پژوهش و تولید محصول در شرکت است.