با رشد شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، روز به روز بر تعداد مشاغل اینترنتی افزوده می‌شود. یکی از محبوب‌ترین این مشاغل بلاگر شدن است. بلاگرها افرادی هستند که در زمینه‌های مختلف محتوا تولید می‌کنند و سعی می‌کنند از این طریق درآمد کسب کنند. برخی از بلاگرهای موفق درآمدهای بسیار زیادی دارند و خوشبختانه راه‌های مختلفی برای کسب درآمد از این طریق وجود دارد. در این مقاله به بررسی شیوه کسب درآمد از طریق بلاگری می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

عناوین فهرست:

بلاگر کیست؟

بلاگر فردی است که در پلتفرم‌های مختلف مانند یوتیوب، اینستاگرام، تیک‌تاک یا وب‌سایت شخصی محتواهای مختلفی را تولید می‌کند. این افراد اغلب زندگی روزمره، تجربیات و علایق خود را مستند می‌کنند. محتوای آنها نیز می‌تواند در قالب متن، عکس یا ویدئو باشد. این افراد باید محتوای باکیفیت تولید کنند تا بتوانند مخاطبین خود را افزایش دهند.

انواع بلاگر

بلاگرها می‌توانند محتواهای مختلف تولید کنند. در نتیجه می‌توان آنان را بر اساس موضوعی که انتخاب کرده‌اند به چند نوع تقسیم کرد. در این بخش به انواع بلاگر و ایده برای بلاگر شدن می‌پردازیم.

بلاگر سبک زندگی

این افراد تجربیات، علایق و نظرات شخصی خود را در مورد موضوعات مختلف مانند مد، زیبایی، غذا، سفر و… با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند.

بلاگر نیچ

این بلاگرها در زمینه‌های خاصی مانند فناوری، امور مالی، سلامت، تناسب اندام و… آموزش‌های تخصصی ارائه می‌دهند و اطلاعات و نکات مهمی را در زمینه مربوطه با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند.

اینفلوئنسر بلاگرها

معمولاً این افراد دنبال‌کنندگان بسیار زیادی دارند و می‌توانند از نفوذ خود برای تبلیغ محصولات، خدمات و برندها استفاده کنند.

بلاگرهای توسعه شخصی

این افراد بر خودسازی و رشد شخصی تمرکز می‌کنند و نکات، استراتژی‌ها، دستورالعمل‌های لازم برای بهبود زندگی را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند.

بلاگرهای کسب و کار

این افراد برای کارآفرینان، صاحبان مشاغل کوچک و متخصصان مشاوره ارائه می‌دهند و موضوعاتی مانند بازاریابی، مدیریت و توسعه شغلی را پوشش می‌دهند.

بلاگر اخبار و رویدادها

این بلاگرها رویدادهای خبری را پوشش می‌دهند، در مورد آنها اظهارنظر می‌کنند و اخبار و گزارش‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

بلاگر خلاقیت

بلاگرهای خلاقیت در زمینه هنری فعالیت می‌کنند و محتواهای مختلفی را در زمینه داستان، عکاسی، شعر، طراحی گرافیک و… تولید می‌کنند.

بلاگر سفر

بلاگرهای سفر ماجراجویی‌ها، تجربیات و توصیه‌های خود را برای سفر با مخاطبان خود در میان می‌گذارند. آنها سفرهای خود را مستند می‌کنند و به دیگران کمک می‌کنند تا بتوانند سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنند.

بلاگر غذا

این افراد رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های مختلف را تست می‌کنند و معمولاً برنامه آشپزی دارند. آنها در برنامه خود دستورالعمل‌ها و تکنیک‌های آشپزی را آموزش می‌دهند.

بلاگر خانه‌داری

معمولاً بلاگرهای خانه‌داری زنان خانه‌داری هستند که نکات مختلفی را در مورد دکوراسیون منزل، نگهداری لوازم و.. آموزش می‌دهند.

بلاگر فشن

این بلاگرها در مورد مد محتوا تولید می‌کنند و ممکن است خودشان هم طراح یا مدل باشند.

بلاگر ورزشی

افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند نکات مهمی را در زمینه ورزش کردن با مخاطبان خود در میان می‌گذارند. معمولاً این افراد مربی ورزشی هستند یا در راه رسیدن به تناسب اندام قدم برداشته‌اند و سفر خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

ذکر این نکته ضروری است که گاهی اوقات این گروه‌بندی‌ها با هم همپوشانی دارند و ممکن است دامنه فعالیت یک بلاگر فراتر از یک موضوع و محتوا برود.

چطور بلاگر شویم؟

بلاگر شدن می‌تواند راهی عالی برای به اشتراک‌گذاری افکار، تجربیات و تخصص باشد. اما برای رسیدن به این هدف باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

مشخص کردن حوزه و موضوع

شما می‌توانید در هر زمینه‌ای که دوست دارید فعالیت کنید و به یک بلاگر تبدیل شوید. با این حال بهتر است روی موضوعی دست بگذارید که در آن مهارت دارید یا توانایی انجام آن را در خود می‌بینید. مهم است که جایگاهی برای خود مشخص کنید و آن را دنبال کنید.

راه‌اندازی وبلاگ

بهتر است در کنار فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وبلاگی هم برای خود بسازید. این گونه می‌توانید به صورت تخصصی‌تر فعالیت کنید و در زمانی که پیشرفت کردید از این وبلاگ نیز برای تبلیغ و کسب درآمد استفاده کنید. حواستان باشد که روی بخش بصری آن به خوبی کار کنید.

تولید محتوای باکیفیت

کیفیت حرف اول را در معروف شدن در حوزه بلاگری می‌زند. شما باید از تصاویر، ویدئوها، مطالب آموزشی، اینفوگرافیک‌ها و… باکیفیت استفاده کنید. به هشتگ‌ها، کیوردها و… نیز توجه کنید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف

شما می‌توانید تنها در یک شبکه اجتماعی فعالیت کنید؛ اما بهتر است در پلتفرم‌های مختلف اکانت بسازید و یک پلتفرم اصلی برای خود انتخاب کنید. می‌توانید پست‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف خود به اشتراک بگذارید و با گسترش دنبال‌کننده در پلتفرم‌های مختلف میزان درآمد خود را افزایش دهید.

تعامل با مخاطبان

به نظرات و پیام‌های مخاطبان خود اهمیت دهید. به آن‌ها مؤدبانه و دوستانه پاسخ دهید. برای بهبود کیفیت محتوا از آنان نظر بخواهید. محتوا پیشنهادی آنان را تولید کنید.

تبلیغ و مشارکت با سایر بلاگرها

یکی از راه‌های افزایش مخاطب، تبلیغ شبکه‌های اجتماعی است. برای افزایش بازدید با سایر بلاگرها همکاری کنید. در رویدادها، پادکست‌ها و… شرکت کنید. می‌توانید از بازاریابی ایمیلی یا خبرنامه استفاده کنید و مخاطبان خود را از محتوای جدید باخبر کنید.

نظرات و تجزیه و تحلیل عملکرد

از ابزارهای تجزیه و تحلیل برای سنجش عملکرد صفحات اجتماعی خود استفاده کنید. این داده‌ها به شما کمک می‌کنند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و استراتژی‌های بعدی خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کنید.

به روز ماندن

یک بلاگر باید آپدیت باشد و از موضوعات روز خبر داشته باشد. علاوه بر این، باید مدام به سمت چیزهای جدید در حوزه کاری خود برود. از طرفی هم باید دانش کافی در زمینه پلتفرم‌ها و تغییرات آنان داشته باشد.

به یاد داشته باشید که تبدیل شدن به یک بلاگر موفق به تلاش و پشتکار نیاز دارد و کار یک شبه نیست.

افراد موردنیاز در تیم یک بلاگر موفق

یک بلاگر موفق با کمک یک تیم حرفه‌ای که مهارت‌ها و تخصص‌های زیادی دارند، می‌تواند بخش‌های مختلف کار خود را اداره کند و راه موفقیت را ادامه دهد. گاهی تعداد مخاطبان آن‌قدر زیاد می‌شود که مدیریت صفحه و کسب درآمد از طریق بلاگری به تنهایی ممکن نیست و تولید محتوای جذاب فقط با کمک چند نفر ممکن می‌شود. در ادامه افراد موردنیاز در تیم یک بلاگر موفق را می‌آوریم.

سناریونویس

این شخص مسئول داستان‌سرایی برای پست‌ها، ویدئوها، استوری‌ها و… است. در واقع سناریونویس به بلاگر کمک می‌کند نقشه راهی برای بخش‌های مختلف محتوا داشته باشد.

مدیر رسانه‌های اجتماعی

این فرد حساب‌های رسانه‌های اجتماعی بلاگر را مدیریت می‌کند. در واقع زمان‌بندی پست‌ها، پاسخ به نظرات و پیام‌ها، تجزیه و تحلیل نرخ تعامل، توسعه کمپین‌های بازاریابی و… مسئولیت این فرد محسوب می‌شود. این فرد باید دانش خوبی در زمینه مدیریت پلتفرم‌ها و الگوریتم‌های آنان داشته باشد.

گرافیست

برای جذابیت بصری باید یک گرافیست حرفه‌ای در تیم حضور داشته باشد تا پست‌ها، استوری‌ها، ویدئوها و… را زیباتر کند.

ویرایشگر ویدئو

ویدئوهای یک بلاگر جز مهم‌ترین محتواهای او هستند. در نتیجه برای اینکه ویدئوها زیباتر و جذاب‌تر باشند، باید ویرایش حرفه‌ای شوند. ویرایشگر ویدئو می‌تواند این کار را انجام دهد.

متخصص سئو

متخصص سئو می‌تواند به بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو کمک کند. او می‌تواند به تحقیق کلمات کلیدی، بهینه‌سازی صفحه، لینک‌سازی و سایر استراتژی‌های سئو بپردازد.

توسعه‌دهنده وب

اگر وب‌سایت داشته باشید، به یک توسعه‌دهنده وب برای بهبود آن نیاز دارید. این فرد می‌تواند به بهینه‌سازی عملکرد سایت بپردازد و مراقب امنیت سایت باشد.

استراتژیست بازاریابی

این فرد می‌تواند به توسعه و اجرای کمپین‌های بازاریابی بپردازد و صفحات مختلف بلاگر را برای دیده شدن ارتقا دهد. این افراد می‌توانند از ابزارهایی مثل Google Analytics، Google AdWords، Facebook Ads و ایمیل مارکتینگ استفاده کنند.

دستیار

وقتی کار بلاگر رونق بگیرد و مخاطبان او افزایش پیدا کند، برنامه‌ریزی قرارهای ملاقات، مدیریت ایمیل‌ها، سازماندهی فایل‌های محتوایی و… دشوار می‌شود. دستیار می‌تواند این موارد را سازماندهی کند.

باید به این نکته توجه کنید که یک بلاگر ممکن است به همه این افرا نیاز نداشته باشد. در نتیجه انتخاب اعضای تیم به نوع فعالیت، محتوا و عوامل این چنینی بستگی دارد.

آموزش بلاگری: اهمیت شناخت مخاطب برای بلاگر

شناخت مخاطب برای موفق شدن در زمینه بلاگری بسیار مهم است. در ادامه دلایل اهمیت شناخت مخاطب را بررسی می‌کنیم.

ارتباط محتوا

درک مخاطبان به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتوایی تولید کنید که با خواسته‌ها و نیازهای آنان در یک راستا باشد. با دانستن ترجیحات و علایق آنان می‌توانید محتوای خود را طوری تنظیم کنید که مخاطبان شما آنان را دنبال کنند و پیگیرشان باشند. با این کار می‌توانید مخاطبان بیشتری جذب کنید و مخاطبان قدیمی را حفظ کنید.

ایجاد انجمنی وفادار

یک بلاگر زمانی موفق می‌شود که هواداران و دنبال‌کنندگان وفاداری داشته باشد. برای این کار باید ارتباط قوی با آنها داشته باشید. به گونه‌ای که مخاطبان بتوانند به شما اعتماد کنند. از آنها بخواهید تا در بحث‌ها شرکت کنند. نظر بگذارند و محتوای شما را با دیگران به اشتراک بگذارند.

فرصت‌های رشد

درک مخاطبان به شما امکان می‌دهد فرصت‌های رشد را شناسایی کنید. با تجزیه و تحلیل جمعیت‌شناسی مخاطبان و علایق و بازخورد آن‌ها، می‌توانید موضوعات جدید بالقوه را برای تولید و همکاری با سایر بلاگرها یا حتی پلتفرم‌های جدیدی را که محتوای شما ممکن است در آن‌ها رشد کند، شناسایی کنید.

کسب درآمد

داشتن درآمد از طریق بلاگری بسیار مهم است؛ زیرا یک بلاگر وقت زیادی برای تولید محتوا می‌گذارد. با شناخت مخاطبان خود می‌تواند حامیان مالی و تبلیغاتی پیدا کنید که با علایق و ارزش‌های مخاطبان شما همسو هستند. این گونه شانس کسب درآمد را ارتقا می‌دهید و می‌توانید همکاری‌های موفق‌تری داشته باشید.

تجهیزات لازم برای بلاگر شدن متفاوت است!

 

یک بلاگر باید با توجه به حوزه فعالیت خود تجهیزاتی را تهیه کند؛ اما به صورت کلی باید کار خود را با یک سری تجهیزات شروع کند که نیازهای اولیه هر بلاگر هستند. نیازی نیست از همان ابتدای کار از تجهیزات گران‌قیمت استفاده کنید.

از ابتدای کار به تجهیزات گران‌قیمت نیاز ندارید.

می‌توانید به مرور تجهیزات خود را ارتقا دهید. با این حال هر چه کیفیت تجهیزات بالاتر باشد، کیفیت محتوا هم افزایش می‌یابد. تجهیزات لازم و ابتدایی برای بلاگر شدن شامل موارد زیر می‌شود:

  • دوربین
  • میکروفون
  • سه‌پایه برای دوربین
  • تجهیزات نورپردازی
  • نرم‌افزار ویرایش عکس و ویدئو
  • حافظه برای نگهداری تصاویر و ویدئوها

در نظر داشته باشید که حتی اگر این موارد را به بهترین شکل تهیه کنید، باز هم آنچه حرف اول را می‌زند، کیفیت محتوا است. گاهی یک بلاگر بهترین ابزار را دارد؛ اما به نتیجه خوبی دست پیدا نمی‌کند؛ چون محتوای جذابی تهیه نمی‌کند. پس همیشه کیفیت را در اولویت قرار دهید.

شیوه کسب درآمد از طریق بلاگر شدن

اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده است که بلاگرها چطور پول در میارن، باید بگوییم که روش‌های بسیاری زیادی وجود دارد. در ادامه برخی از راه‌های کسب درآمد از طریق بلاگری را توضیح دهید.

تبلیغات بلاگری

یکی از رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد از طریق بلاگری، گرفتن تبلیغات است. علاوه بر این، می‌توانید محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب به اشتراک بگذارید و از تبلیغات آن درآمد کسب کنید.

اسپانسرشیپ

وقتی شبکه‌های اجتماعی شما رشد کنند، برندها، شرکت‌ها و… سعی می‌کنند از شما به عنوان اسپانسر محصولات و خدمات خود استفاده کنند. معمولاً از شما خواسته می‌شود محصولات و خدمات را معرفی کنید و از نام و محصولات برند در محتوای خود استفاده کنید.

بازاریابی معرف

در این روش معمولاً به بلاگر کد تخفیفی ارائه می‌شود تا بتواند آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد. تعداد خریدهایی که با آن کد انجام شده است، محاسبه می‌گردد و به بلاگر کمیسیون ارائه می‌شود.

فروش محصول

با رشد صفحه می‌توانید برند بزنید و محصولاتی را با نام خود به فروش برسانید. بهتر است محصولاتی را تولید کنید که با حوزه فعالیتی شما هماهنگ باشند. حتی امکان فروش دوره‌های آنلاین، کتاب‌های الکترونیکی و… هم وجود دارد.

شرکت در رویدادها و گفتگوها

هر چه نفوذ شما بیشتر شود، فرصت بیشتری برای شرکت در رویدادها، کنفرانس‌ها و یا حتی میزبانی برنامه‌های زنده پیدا می‌کنید. شما می‌توانید در این برنامه‌ها سخنرانی کنید، در بحث‌های میزگرد شرکت کنید و از این طریق درآمد کسب کنید.

بلاگر شدن و کسب درآمد از این طریق، به هم گره خورده‌اند. زیرا فردی که در این راه قدم می‌گذارد تمام وقت و انرژی خود را باید برای پیشرفت کردن بگذارد. در واقع، بلاگری یک شغل تمام وقت است که اگر پشتکار داشته باشید و تلاش کنید، می‌توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی روش‌های کسب درآمد از طریق بلاگری پرداختیم و انواع بلاگر، نحوه تبدیل شدن به یک بلاگر موفق و نکات لازم را در این زمینه توضیح دادیم. برای تبدیل شدن به یک بلاگر موفق و کسب درآمد باید خلاق باشید و روی آنچه دست بگذارید که شما را از دیگران متفاوت می‌کند. علاوه بر این، برای مخاطبان خود ارزش قائل شوید و خواسته‌های آنان را در زمینه تولید محتوا در نظر بگیرید. نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا شما هم دوست دارید وارد این حوزه شوید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.