مایکروسافت با مشارکت در هوش مصنوعی open ai جان تازه‌ای به موتور جستجوی خود یعنی بینگ بخشیده است. همه ما می‌دانیم که هوش مصنوعی بینگ در واقع همان هوش مصنوعی chatgpt است. اما بینگ جدید نسبت به openai و chatgpt چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد. کدامیک پیشرفته است؟ در ادامه به سوالی اساسی پاسخ خواهیم داد، آیا بینگ جدید ما را از chatgpt بی نیاز خواهد کرد؟ در ادامه مقاله به مقایسه این دو خواهیم پرداخت.

عناوین مقاله

آشنایی با هوش مصنوعی بینگ

هوش مصنوعی بینگ به منظور خدمات رسانی به کاربران ساخته شد، افزوده شدن هوش مصنوعی به موتور جستجو همراه خودش از برخی از روش‌های ایجاد هوش مصنوعی بهره می‌گیرد. هوش مصنوعی به کار رفته در بینگ جدید از یادگیری ماشینی و پردازش طبیعی زبان که دو مدل هوش مصنوعی هستند بهره می‌گیرند. بینگ جدید از هوش مصنوعی بهره می‌گیرد تا پاسخی دقیق و جزئی نگر به کاربران خودش بدهد. جستجوی تصویر، جستجوی صدا و سیستم کامل سازی خودکار در بینگ جدید به کار رفته‌اند و به کاربر بینگ خدمات ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست

هوش مصنوعی بینگ از چه متدهایی استفاده می‌کند؟

  • یادگیری ماشینی: بینگ از الگوریتم یادگیری ماشینی برای درک جستجوهای کاربران و پیدا کردن بهترین و مناسب‌ترین گزینه استفاده می‌کند. مدل یادگیری ماشینی بینگ با حجم وسیعی از اطلاعات تربیت شده است تا دقت پاسخش بالا رود.
  • مدل پردازش طبیعی زبان: این مدل به این منظور کار می‌رود تا مفهوم و معنایی که پشت نتایج جستجو وجود دارد را درک کند. سپس با تفسیر آن نتایجی را به کاربر می‌دهد. مدل پردازش طبیعی زبان یا NLP باعث می‌شود تا بینگ پاسخ‌هایی معنادار و مرتبط به وجود آورد.
  • یادگیری عمیق: بینگ از متد یادگیری عمیق برای دسته بندی تصاویر و ویدئوها استفاده می‌کند. تا سرچی که در بخش تصاویر می‌کنید، نتیجه دقیق و مناسبی داشته باشد.
  • شبکه عصبی: هوش مصنوعی بینگ از متد شبکه عصبی استفاده می‌کند، تا رفتار کاربر یا علایق آن را تشخیص دهد و پاسخ‌هایی را بیاورد که همسویی بیشتری با تمایلات و علائق کاربر داشته باشد. شبکه عصبی بر اساس سابقه سرچ شما و گذشته‌ای که از شما دارد این پاسخ‌ها را به وجود می‌آورد.

ارتباط  chatgpt با هوش مصنوعی بینگ

Openai  مدعی است که هر چند هوش مصنوعی بینگ از همان متد chatgpt استفاده می‌کند. اما جایگزین آن نیست. اما منظور آن چیست و به چه معناست؟ به نظر می‌آید که بینگ مستقیما از openai استفاده کند. اوپن ای آی خودش را به عنوان یک شرکت فعال در زمینه هوش مصنوعی معرفی می‌کند که تمرکز زیادی بر توسعه هوش مصنوعی گذارده است. اما شراکت و همکاری مایکروسافت مالک بینگ با openai نتایج مثبتی برای هر دو طرف داشت. به نظر می‌آید یکی از دلایل هوش بالای openai  استفاده از دیتابیس عظیم بینگ است. از سوی دیگر هر چند بینگ مستقیما از openai بهره نمی‌گیرد اما ممکن است اوپن ای آی برخی از دست‌آوردهای خودش را به بینگ داده باشد و بینگ در موتور جستجویش از آن بهره گیرد.

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی چیست

مقایسه chatgpt با بینگ جدید

ابتدا باید به ماهیت بینگ دقت کنید. بینگ یک موتور جستجو است، مثل گوگل و یاهو. اما از هوش مصنوعی هم استفاده می‌کند. یعنی موتور جستجویی است که یکی از خدمات آن هوش مصنوعی است. اما chatgpt تمرکزش کاملا روی هوش مصنوعی و پیشرفت روزافزون آن است. همانطور که در بالا توضیح دادیم بینگ از متدهای متنوع هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا نتیجه جستجوی معتبرتری به دست آورد. اما chatgpt تمرکزش را روی ارتقای زبانی و gpt model گذاشته است. به دنبال پیشرفت هوش زبانی و ارتقای درک منطقی این سرویس است.

کدامیک بهتر است chatgpt یا بینگ جدید

همانطور که می‌دانید آخرین چت بات هوشمندی که در آپدیت 14 مارس، openai به کاربران عرضه کرد chatgpt 4 بود که از طریق اکانت chatgpt پلاس در دسترس کاربران قرار گرفت. یک روز قبل از عرضه chatgpt 4 مایکروسافت اعلام کرد هوش مصنوعی که در بینگ هم به کار رفته همان چت جی پی تی 4 است. برای اینکه بدانید کدامیک از این دو سرویس برای شما کارآیی بیشتر خواهند داشت باید به هدف خودتان دقت کنید.

اگر هدف شما جستجوی کوتاه و سریع است بینگ جدید به مراتب بهتر است. چرا که بینگ علاوه بر دادن پاسخ لینک پاسخ را می‌دهد. سایت‌هایی را که در پاسخ از آن استفاده کرده در پایین چت بات برای شما لیست می‌کند و شما به راحتی به سمت سایت‌ها هدایت می‌شوید و می‌توانید اطلاعات تکمیلی را به دست آورید.  اما اگر به دنبال استفاده تخصصی مثل برنامه نویسی‌های طولانی، نوشتن مقالات، انجام تحقیقات محتوایی و … هستید چت جی پی تی را به شما معرفی می‌کنیم. چت جی پی تی کمتر کپی می‌کند، هوشمندتر است و پاسخ‌های علمی و تخصصی به شما می‌دهد.  هر چند که هوش مصنوعی بینگ دقت chatgpt  را ندارد اما ثبت نام آن ساده‌تر است و بسیاری از خدمات آن رایگان است. برای استفاده از chatgpt باید آی.پی خود را تغییر دهید در حالی که این مشکلات را در بینگ نخواهید داشت.

سخن آخر

در آینده نزدیک کارهای بیشتری را با هوش مصنوعی خواهید کرد. هوش مصنوعی هر روز پیشرفت بیشتری می‌کند و با این پیشرفت‌های بیشتر بسیاری از مشکلات و نیازهای روزمره متخصصین دانشجویان و … رفع می‌شوند. در آینده هوش مصنوعی عصای دست شما برای بهبود کیفیت کاریتان خواهد بود. در آینده نزدیک حتما شما و دوستانتان از آپدیت‌های جدید chatgpt استفاده خواهید کرد. بینگ اولین موتور جستجویی است که هوش مصنوعی آورده است، اما رقبای بینگ هم احتمالا در آینده هوش مصنوعی خود را رونمایی کنند تا چت بات‌های هوش مصنوعی جای موتورهای جستجو را بگیرد.