بیل گیتس به این باور رسیده که هوش مصنوعی ممکن است نتواند جایگزین انسان ها شود اما می تواند کاری کند که انسان ها به جای 5 روز هفته، فقط 3 روز را کار کنند.

بیل گیتس اخیرا در پادکست “What Now؟” از کمدین، نویسنده و بازیگر “ترور نوآ” که روز سه شنبه منتشر شد، حضور داشت. زمانی که نوآ از گیتس در مورد تهدید هوش مصنوعی برای از بین بردن شغل ها و جایگزینی با انسان ها پرسید، او گفت: “ممکن است یک روزی برسد که انسان‌ها “نیازی به این همه کوشش در کار نداشته باشند”.

گیتس گفت: “اگر در نهایت به یک جامعه برسیم که تنها نیاز به کار کردن سه روز در هفته داریم، احتمالاً این موضوع مشکلی ندارد.”

او در ادامه گفت: ممکن است دنیا به سمتی پیش برود که ماشین ها بتوانند تمام مواد غذایی و اشیا دیگر را بسازند و انسان ها مجبور نباشند 5 روز در هفته برای امرار معاش خود کار کنند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست

تغییرات مثبت و منفی هوش مصنوعی در دنیا

بیل گیتس قبلا درمورد خطرات هوش مصنوعی صحبت کرده بود اما الان به تغییرات مثبتی که به واسطه فناوری های امروزی و هوش مصنوعی ایجاد شده بود اشاره کرد. همچنین او قبلا در یک بلاگ 3000 کلمه ای در مورد ” تأثیرات پتانسیل هوش مصنوعی” صحبت کرده بود.

فکر نمی‌کنم تأثیر هوش مصنوعی به اندازه انقلاب صنعتی چشمگیر باشد، اما مطمئناً به اندازه معرفی رایانه شخصی تأثیرگذار خواهد بود. برنامه‌های کاربردی پردازش واژه کارهای اداری را از بین نبرده‌اند، اما آن را برای همیشه تغییر داده‌اند.

“فکر نمی‌کنم تأثیر هوش مصنوعی به اندازه تاثیر انقلاب صنعتی باشد، اما بدون شک به اندازه معرفی کامپیوتر شخصی تاثیرگذار خواهد بود. اپلیکیشن‌های پردازش کلمات، کار اداری را از بین نبرد، اما آن را برای همیشه تغییر دادند”

نظر سایر کارشناسان در مورد آینده با هوش مصنوعی

علاوه بر گیتس، جمی دیمون، مدیرعامل جی پی مورگان گفته که نسل بعدی کارگران به دلیل هوش مصنوعی تنها یک هفته کاری 3.5 روزه خواهند داشت.

دایمون در ماه اکتبر گفت: “فرزندان شما به دلیل فناوری تا 100 سال عمر خواهند کرد و احتمالاً سه و نیم روز در هفته کار خواهند کرد”

شرکت‌های آمریکا و سایر کشورها به اثربخشی هفته کاری چهار روزه آزمایش کرده‌اند. برخی از آنها گزارش‌های مثبتی از بهبود تعادل زندگی و کار و کارایی بهتر ارائه داده‌اند