“بیش از دوازده شرکت فناوری بزرگ جهان با نظارت قانونی بی‌سابقه مواجه هستند، زیرا قانون خدمات دیجیتال یونیون اروپا (DSA) قوانین جدیدی را درباره مدیریت محتوا، حریم خصوصی کاربران و شفافیت تعیین می‌کند.

از جمعه، یک سری از بزرگترین شرکت‌های اینترنتی – از جمله پلتفرم‌های متا (فیس‌بوک و اینستاگرامفروشگاه آنلاین اپل و چندین سرویس گوگل – با تعهدات جدید در اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد، از جمله جلوگیری از گسترش محتوای مضر، ممنوعیت یا محدودیت عملیات‌های خاص در نگاه به کاربران، و اشتراک برخی از داده‌ها

اتحادیه اروپا از طریق ارائه و اجرای قوانین گسترده‌تری، مانند قوانین بازارهای دیجیتال و هوش مصنوعی، در حال تدوین و تنظیم قوانین مختلف در حوزه فناوری است. موفقیت در اجرای این قوانین در داخل اتحادیه اروپا می‌تواند تأثیر مثبتی بر ایجاد قوانین مشابه در سراسر جهان داشته باشد. به عبارت دیگر، تجربه و رهبری اتحادیه اروپا در این زمینه می‌تواند به عنوان یک الگوی الهام‌بخش برای سایر کشورها و نهادها در تنظیمات فناوری جهانی عمل کند.

اما پژوهشگران سوالاتی درباره این دارند که آیا این شرکت‌ها به اندازه کافی به انتظارات قانون‌گذاران پاسخ خواهند داد؟

در حال حاضر، قوانین مربوط به تنظیمات فناوری فقط بر روی ۱۹ پلتفرم آنلاین بزرگ اعمال می‌شود که بیش از ۴۵ میلیون کاربر در کشورهای اتحادیه اروپا دارند. از اواخر فوریه، اما این قوانین به هر نوع پلتفرم آنلاین، بدون توجه به اندازه و مقیاس آن، اعمال خواهند شد. به این ترتیب، تنظیمات قوانین فناوری در اتحادیه اروپا از انحصار بزرگترین پلتفرم‌ها خارج می‌شود و بر روی همه پلتفرم‌های آنلاین اثر می‌گذارد.

به هر شرکتی که در نقض مقررات قانون خدمات دیجیتال (DSA) گرفتار شود، تا 6٪ از درآمد جهانی خود جریمه تعلق می‌گیرد و در صورت تکرار تخلفات، ممکن است به طور کلی از فعالیت در اروپا محروم شود.

رویترز از هر شرکتی که تحت قوانین DSA قرار گرفته، خواسته بود تا درباره تغییراتی که انجام داده‌اند، بحث کنند. بیشتر شرکت‌ها به ارجاع به پست‌های وبلاگ عمومی در این زمینه، از ادامه توضیح خودداری کردند یا به طور کامل پاسخ ندادند.

دو شرکت که به عنوان موارد نخستین تنظیمات DSA مورد توجه قرار گرفته‌اند – شرکت عظیم تجارت الکترونیک آمازون (AMZN.O) و فروشگاه پوشاک آلمانی زالاندو (ZALG.DE) – در حال حاضر در دادگاه به اعتراض به اضافه شدن خود به فهرست اشتباه پرداخته‌اند.

برگزاری آزمون برای اجرای قوانین

در چند ماه اخیر، کمیسیون اروپا اعلام کرده است که آمادگی دارد با ۱۹ پلتفرم آزمون‌ DSA را اجرا کند.

به گفته یک سخنگوی کمیسیون: این آزمون‌ها ارزیابی می‌کنند که آیا این پلتفرم‌ها می‌توانند “خطرات سیستمی مانند انتشار اطلاعات غلط را تشخیص دهند، با آن مقابله کنند و کاهش دهند”

حداقل پنج پلتفرم شامل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، تیک‌تاک و اسنپ‌چت در این آزمون‌ها شرکت کرده‌اند. در هر مورد، کمیسیون گفته است که برای آماده‌سازی برای DSA نیاز به کار بیشتری دارد.

اکنون، در همان زمانی که قوانین به اجرا درآمده‌اند، تحقیقی که در روز چهارشنبه توسط موسسه غیرانتفاعی اکو منتشر شده، نشان می‌دهد که فیسبوک هنوز هم در حال تأیید تبلیغات آنلاین حاوی محتوای مضر است.

این سازمان ۱۳ تبلیغ حاوی محتوای مضر برای تأیید ارسال کرده، از جمله تبلیغی که به اشتباه به خشونت علیه مهاجران ترغیب می‌کند و یک تبلیغ دیگر که به ترور یک عضو برجسته از پارلمان اروپا تشویق می‌کند.

اکو گفت که فیسبوک ۸ تبلیغ ارسالی را در ۲۴ ساعت تأیید کرد و ۵ تبلیغ را رد کرد. پژوهشگران تبلیغات را پیش از انتشار حذف کردند، بنابراین هیچ کاربری این تبلیغات را در فیسبوک ندید.

در پاسخ به تحقیقات اکو، متا گفت: “این گزارش بر اساس یک نمونه بسیار کوچک از تبلیغات ارائه شده بوده و نماینده تعداد تبلیغاتی که روزانه در سراسر جهان بررسی می‌کنیم نیست.”

امسال، سازمان غیرانتفاعی دیگری به نام Global Witness اعلام کرد که فیسبوک، تیک‌تاک و یوتیوب گوگل تماماً تبلیغاتی که به تشویق خشونت علیه جامعه LGBT (لزبین، گی، دوجنسگرا و ترنسجنسی) در ایرلند تشویق می‌کنند را تأیید کرده‌اند.

در پاسخ به تحقیقات Global Witness، هر دو پلتفرم متا و تیک‌تاک گفتند که سخنان منفی در پلتفرم‌هایشان جایی ندارد و به طور منظم روی روش‌های خود نظارت و بهبود می‌کنند. گوگل به درخواست ارائه شده برای دیدگاه پاسخ نداد.

آیا شرکت‌ها حق مخالفت دارند؟

اگرچه هیچ یک از شرکت‌های تعیین شده اعلام نکرده‌اند که علیه DSA مخالفت خواهند کرد، اما آمازون و زالاندو از اضافه شدن خود به لیست اعتراض کرده‌اند.

در ماه ژوئیه، آمازون چالش قانونی را با دادگاه عمومی مستقر در لوکزامبورگ، دومین دادگاه بالاتر اروپا، ارائه داد و ادعا کرد که رقبای بزرگتر خود در این کشورها به عنوان شرکت‌های تعیین شده در نظر گرفته نشده‌اند.

با این حال، هنوز آمازون تعدادی از ویژگی‌های جدید را به عنوان بخشی از برنامه تطابق DSA خود معرفی کرده است، مانند کانال جدیدی برای کاربران برای گزارش اطلاعات نادرست محصول.

فروشگاه پوشاک زالاندو هم چالش قانونی مشابهی را راه‌اندازی کرد، با ادعا که به دلیل اینکه فقط 31 میلیون کاربر فعال ماهیانه از فروشندگان شخص ثالث در پلتفرم آن خرید می‌کنند، زیر آستانه 45 میلیون کاربر می‌افتد.

همچنین، به زودی رخ خواهد داد که آیا هر یک از شرکت‌های تعیین شده وظایف قانونی خود را نادیده می‌گیرند یا خیر، به گفته هیز. “ضمانت انجام این وظایف برای هر پلتفرم با پایگاه کاربری بزرگ، کاری پیچیده خواهد بود.”