این روزها هرجا که برویم، حتماً نام ارز دیجیتال را می شنویم. افرادی که از ارز دیجیتال استفاده می ‌کنند؛ می ‌توانند از درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال برای خرید کالاها و خدمات آنلاین استفاده کنند. فروشندگان نیز می ‌توانند درگاه پرداخت را برای دریافت پرداخت های رمز ارزی از مشتریان خود استفاده کنند.

بدون شک این درگاه برای تسریع و ساده سازی فرآیند پرداخت در این عصر دیجیتالی و مدرن اهمیت زیادی دارد. پس در این مطلب بدون معطلی  به سراغ معرفی این درگاه های پرداخت و نحوه کار با آن ها می رویم. پس اگر این روزها برای پرداخت یا دریافت ارزهای دیجیتال خود به دردسر افتاده اید، پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

فهرست عناوین:

درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال چیست؟

درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال یک سامانه مبتنی بر اینترنت است که به فروشندگان و کسب و کارها کمک می ‌کند تا پرداخت های ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی را از مشتریان دریافت کنند.

این درگاه یک پل ارتباطی است که بین مشتری، فروشنده و ارز دیجیتال وجود دارد و تمامی تراکنش‌های ارز دیجیتال را با استفاده از امنیت بالا تسهیل می ‌کند. درست همانند درگاه های پرداخت آنلاینی که ما برای انجام تراکنش های مالی خود در طول روز از آنها استفاده می کنیم.

درگاه های پرداخت ارز دیجیتال2

درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

درگاه پرداخت ارز دیجیتال فناوری است که کسب و کارها را قادر می سازد ارزهای دیجیتال را به عنوان نوعی پرداخت و در ازای ارز فیات بپذیرند. اساساً این درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال به عنوان یک واسطه بین مشتری که مایل به پرداخت با استفاده از ارز دیجیتال است و کسب و کاری که می ‌خواهد پرداخت را به شکل ارز دیجیتال بپذیرد، کار می ‌کنند. مراحل مختلفی در مورد نحوه عملکرد درگاه پرداخت ارز دیجیتال وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

هنگامی که مشتری به صفحه پرداخت یا بخش پرداخت وب سایت می رسد، به آنها این امکان داده می شود که ارز دیجیتال را به عنوان روش پرداخت ترجیحی خود انتخاب کنند. درگاه پرداخت رمز ارز معمولاً مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتالی را که پشتیبانی می ‌شوند، مانند بیت‌کوین، اتریوم یا لایت‌کوین نمایش می ‌دهد. هنگامی که مشتری یک ارز دیجیتال را برای استفاده در پرداخت انتخاب کرد، درگاه پرداخت مبلغ پرداختی را از ارز فیات (به عنوان مثال، دلار آمریکا یا یورو یا ریال) به مقدار معادل ارز دیجیتال انتخابی تبدیل می کند. این تبدیل معمولاً با نرخ روز و با استفاده از نرخ ارز معتبر انجام می شود.

پس از تبدیل، درگاه پرداخت ارز دیجیتال، آدرس کیف پول ارز دیجیتال منحصر به فرد مشتری یا همان والت او را درخواست می کند. هر تراکنش با یک آدرس والت منحصر به فرد همراه است تا از قابلیت ردیابی اطمینان حاصل شود. هنگامی که مشتری پرداخت را به آدرس والت فروشنده ارسال می کند، شبکه ارز دیجیتال تراکنش را تایید و مبلغ را انتقال می دهد.

لازم به ذکر است که درگاه پرداخت گزارش تمام تراکنش ها از جمله مبلغ پرداختی، ارز مورد استفاده، شناسه تراکنش و … را نگه می دارد. همچنین یک درگاه پرداخت ارز دیجیتال قوی و معتبر از اقدامات امنیتی مختلفی برای محافظت از کسب و کارها و مشتریان استفاده می کند. این اقدامات معمولاً شامل رمزگذاری، احراز هویت دو عاملی و شناسایی ممیزی های امنیتی است.

درگاه های پرداخت ارز دیجیتال

مزایا و معایب استفاده از درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال

حال که با این فناوری پیشرفته و منحصر به فرد آشنا شدیم، بد نیست کمی در مورد مزایا و معایب آن نیز صحبت کنیم. استفاده از درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال مزایا و معایب مختلفی دارد که در زیر به طور خلاصه توضیح داده شده است:

مزایای استفاده از درگاه پرداخت ارز دیجیتال

اگر بخواهیم مهمترین مزایای استفاده از درگاه های پرداخت ارز دیجیتال را به شما معرفی کنیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

سرعت و آسانی تراکنش

درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال نیاز به تحویل نقدینگی یا کارت اعتباری ندارند و پرداخت ‌ها و تراکنش ها در آن به سرعت و به صورت آنی انجام می ‌شوند.

امنیت بیشتر

استفاده از کد های رمز گذاری پیشرفته و استفاده از تکنولوژی بلاک چین، احراز هویت دو مرحله ای و کلد والت ها شبکه‌های اطلاعاتی را محافظت کرده و جلوی تقلب، کلاهبرداری و سایر تهدیدات را می‌ گیرد.

کمک به تسهیل تجارت بین‌المللی

استفاده از درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال می‌ تواند در تسهیل تجارت بین‌المللی کمک کند، زیرا پرداخت‌ ها دیگر محدود به مرزهای جغرافیایی نمی شوند و هزینه‌ ها و زمان تراکنش ها را کاهش می ‌دهند.

درگاه های پرداخت ارز دیجیتال

دخالت کمتر واسطه ها

در درگاه‌ های پرداخت کریپتو، تنها واسطه‌ای که درگیر است، درگاه پرداخت است که احتمال اشتباه در طول تراکنش ‌ها را کاهش می ‌دهد. در واقع پرداخت‌ های ارز دیجیتال به صورت همتا به همتا است و ارزهای دیجیتال مستقیماً از حساب مشتری به حساب فروشنده واریز می شود. این موضوع باعث می شود درگاه های پرداخت کریپتو برای کاربران خود قابل اعتمادتر باشند.

معایب استفاده از درگاه پرداخت ارز دیجیتال

آگاهی از مزایای درگاه های پرداخت ارز دیجیتال برای شناخت کامل آن ها کافی نیست. بنابراین بد نیست نگاهی بیاندازیم به برخی معایب آن:

ریسک قیمت

ارزش ارزهای دیجیتال ممکن است ناپایدار باشد و تغییر قیمت روی پرداخت و فروش محصولات تاثیر بسیار زیادی دارد. این موضوع می‌ تواند برای فروشندگان و خریداران مشکلاتی ایجاد کند.

نرخ کارمزد

برخی درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال نرخ کارمزد بالایی دارند که ممکن است بر کسب و کارها تاثیرگذار باشد.

امکان نفوذ هکرها

هکرها همواره تلاش می‌ کنند به اطلاعات مالی و شخصی دسترسی پیدا کنند و به ناچار درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال نیز مورد هدف آنها قرار می‌ گیرند. هرچند این احتمال در درگاه های پرداخت کریپتو بسیار پایین است اما همچنان احتمال آن وجود دارد.

درگاه های پرداخت ارز دیجیتال

در آخر

یک درگاه پرداخت ارزهای دیجیتال، پذیرش ارزهای دیجیتال را به عنوان نوعی پرداخت تسهیل کرده و به کسب‌وکارها این امکان را می ‌دهد تا از بازار رو به رشد ارزهای دیجیتال استفاده کنند. درگاه های پرداخت ارز دیجیتال با ادغام یکپارچه با زیرساخت های پرداخت موجود و ارائه اقدامات امنیتی، فرآیند پرداخت را هم برای مشاغل و هم برای مشتریان ساده تر کرده و فرصت های جدیدی را برای تجارت در دنیای دیجیتال باز می کند. در این مطلب به معرفی درگاه های پرداخت کریپتو و نحوه کار آن ها پرداختیم و در آخر هم مزایا و معایب استفاده از آن ها را بررسی کردیم، اگر شما نیز تجربه یا نظری در این زمینه دارید خوشحال می شویم آن را با ما و سایر مخاطبان این صفحه به اشتراک بگذارید.