پس از اینکه شرکت فناوری چینی در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ربات چت مانند “ChatGPT” خود را به عموم عرضه می‌کند، ربات “ارنی” شرکت بایدو در فهرست محبوبیت اپل استور چین به رتبه اول رسید.

سهم‌های معامله شده شرکت بایدو که در بورس هنگ کنگ ثبت‌شده است، در معاملات صبحی بیش از ۳٪ افزایش یافت.

این خبر نشانگر نورسبزی از سوی بیجینگ است و نشانه‌ای دیگر از نگرش مطلوب‌تر نسبت به سیاست‌های مصنوعی است.

در تاریخ 16 مارس، شرکت بایدو ربات “ارنی” را عرضه کرد. دسترسی اولیه تنها مختص شرکای تجاری شرکت و افرادی بود که ابتدا به لیست انتظار پیوسته بودند – تعدادی که به بیش از 1.2 میلیون نفر افزایش یافت و بعداً بایدو از اعلام تعداد آن‌ها منصرف شد.

از تاریخ آخرین چهارشنبه، شبکه CNBC توانست بدون محدودیت قبلی وارد ربات “ارنی” شود و نیازی به وارد کردن شماره چینی نداشت.

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی چیست؟

از زمانی که ChatGPT از OpenAI در اوایل امسال به طور جهانی محبوب شد، شرکت‌های چینی به سرعت به اعلام پروژه‌های هوش مصنوعی تولیدی پرداخته‌اند. ChatGPT به طور رسمی در چین مجاز نیست، جایی که دسترسی به گوگل و فیسبوک مسدود شده است.

با وجود این سطح کنترل، رهبران برجسته چینی درباره نیاز به توسعه فناوری داخلی، به ویژه هوش مصنوعی، اظهارنظرهایی داده‌اند.

در تاریخ 15 اوت، “آیین‌نامه موقت” چین برای مدیریت خدمات هوش مصنوعی تولیدی به اجرا درآمد.

این قوانین اعلام کردند که آن‌ها به شرکت‌هایی که در حال توسعه تکنولوژی هوش مصنوعی هستند اعمال نخواهند شد، تا زمانی که محصول به عموم عرضه نشده باشد. این نسبت به یک پیش‌نویس منتشرشده در آوریل، که می‌گفت که قوانین آتی حتی در مرحله تحقیقات هم اعمال می‌شود، کمتر سخت‌گیرانه است.

نسخه‌ی آخرین قوانین نیز شرط اخذ یک مجوز عمومی را شامل نمی‌شد، و تنها این را بیان می‌کرد که در صورتی که توسط قوانین و مقررات مشخص شود، نیاز به آن وجود دارد. این قوانین دقیق نمی‌فرمایند کدام موارد را شامل می‌شود.

چین به طور کلی تنظیمات را در حوزه محافظت از داده‌های شخصی و امنیت شبکه افزایش داده است.

در طی تماس درآمدی در هفته گذشته، مدیر عامل شرکت بایدو به نام رابین لی قوانین جدید را “بیشتر پرو-نوآوری تر از تنظیمات” توصیف کرد و گفت که شرکت “به طراحی محیط تنظیمات بهتر در آینده بسیار خوش‌بین است.”

در آن زمان، لی گفت که شرکت “هنوز منتظر نورسبزی برای عرضه گسترده ربات ارنی در برنامه‌های مصرف‌کننده‌ای است که به کاربران ارائه می‌شود.”

شرکت‌های چینی دیگر، از جمله علی بابا، تعداد زیادی محصولات هوش مصنوعی تولیدی عرضه کرده‌اند.

هفته گذشته، شرکت مادر مرورگر وب اپرا به نام “کونلون تک” یک چت‌بات و موتور جستجوی قدرتمند با نام “Tiangong AI search” با تکنولوژی هوش مصنوعی به عموم عرضه کرد. شرکت این محصول را با یکپارچگی مایکروسافت Bing با OpenAI مقایسه کرد، زیرا “Tiangong” نیز لینک‌های اینترنتی را با نتایج خود ارائه می‌دهد.

قبلاً اکثر محصولات هوش مصنوعی این چنینی در چین تنها برای استفاده داخلی شرکای تجاری در دسترس بوده‌اند.

وضعیت تکنولوژی پایه این چت‌بات‌ها نسبت به ChatGPT واضح نیست. عموماً عملکرد اصلی یکسان است، اگرچه ربات Ernie و Tiangong اصولاً در زبان چینی عمل می‌کنند. هر دوی آن‌ها اپلیکیشن‌های جداگانه برای آیفون دارند.

بر اساس گزارشی از بانک آمریکای، محبوبیت ChatGPT از ژوئن کاهش یافته است، با وجود اینکه در ماه مه یک اپلیکیشن آیفون معرفی شده است.