کسب و کار ابری آمازون به نام AWS یک چت بات به نام آمازون Q راه اندازی کرده که مخصوص کسب و کارها است و کسب و کارها می‌توانند سوالات خاص شرکت خود را بپرسند.

مدیرعامل AWS، آدام سلیپسکی، در یک سخنرانی اصلی این چت بات را معرفی کرد و در مورد این چت بات اظهارنظر کرد که می‌تواند مانند یک دستیار هوش مصنوعی عمل کند و به سوالات مربوط به کسب و کارها پاسخ بدهد. برای مثال، کارمندان می‌توانند از آمازون کیو در مورد آخرین دستورالعمل‌های سازمان درباره استفاده از لوگو شرکت بپرسند. این هوش مصنوعی می‌تواند در بین اسناد مختلف شرکت بگردد و به شما پاسخ دهد.

دسترسی به آمازون Q

کنسول مدیریت AWS یا صفحات مستندات شرکت‌ها، محیط‌های توسعه‌دهنده مانند Slack و سایر برنامه‌های شخص ثالث برای دسترسی کاربران به Amazon Q آماده شده است. در حال حاضر فقط کاربران آمازون کانکت، در دسترس است. در نهایت، این سرویس بر روی سایر خدمات مانند آمازون زنجیره تأمین، که به مشتریان در پیگیری مدیریت زنجیره تأمین خود کمک می‌کند، و آمازون کوییک‌سایت، پلتفرم هوش تجاری آن، نیز در دسترس خواهد بود. آمازون کیو برای زنجیره تأمین و هوش تجاری در حال حاضر در مرحله پیش‌نمایش قرار دارد.

دستیار هوش مصنوعی Amazon Q

آمازون کیو قادر است با هر یک از مدل‌های موجود در آمازون بدراک کار کند، که مخزن مدل‌های هوش مصنوعی سرویس AWS است و شامل مدل Llama 2 از Meta و Claude 2 از Anthropic می‌شود. شرکت اعلام کرده است که مشتریانی که از کیو استفاده می‌کنند، معمولاً مدلی که بهترین عملکرد را دارد را انتخاب می‌کنند؛ به API بدراک برای آن مدل متصل می‌شوند؛ از آن برای یادگیری داده‌ها، سیاست‌ها و جریان کار خود استفاده می‌کنند؛ و سپس آمازون کیو را راه‌اندازی می‌کنند.

به گفته AWS، آمازون کیو از دانش 17 ساله سرویس AWS آموزش دیده و می‌تواند برای هر پرسش از این داده ها استفاده کند.

دیلیپ کومار، معاون مدیرعامل برنامه‌های AWS، در یک مصاحبه با The Verge اظهار داشته است که:

“ما خواستیم ابتدا فناوری را با خدماتی که بیشترین مفهوم را دارند هماهنگ کنیم، و برای مراکز تماس، زنجیره تأمین و هوش تجاری، هوش مصنوعی یک تطابق طبیعی است”

بعد از معرفی ChatGPT چت بات های زیادی مشابه با آن ساخته شد و شرکت های دیگر مانند مایکروسافت هم برای کاربران ویندوز، Copilot را ایجاد کرده و یا Dash شرکت Dropbox به افراد این امکان را می‌دهد که از اسناد ذخیره‌شده خود سوالات بپرسند.