مراسم جایزه نوبل ۲۰۲۴ کمتر از یک هفته دیگر برگزار می‌شود و دانشمندان به این فکر می‌کنند که حالا که هوش مصنوعی در همه حوزه‌ای خیلی خوب توانسته ظاهر شود، آیا این ماشین‌های هوشمند می‌توانند روزی جایزه نوبل را هم از آن خود کنند؟

همکاری انسان و ماشین برای پیشرفت علم

تصور کنید یک دانشمند انسان و یک دانشمند هوش مصنوعی با هم برای حل یک مسئله علمی پیچیده تلاش می‌کنند. این دقیقاً همان چیزی است که در حال حاضر در بسیاری از آزمایشگاه‌های دنیا، از جمله دانشگاه چالمرز سوئد اتفاق می‌افتد.

در سال ۲۰۰۹، راس کینگ، استاد هوش ماشینی در دانشگاه چالمرز سوئد به جهان خبر مهمی را اطلاع داد. او گفت:

«ما یک ربات ساختیم که خودش علوم جدید کشف می‌کند، در آن علم، ایده‌های جدید تولید می‌کند،‌ سپس خودش ایده‌هایش را آزمایش می‌کند و در نهایت تأیید می‌کند که ایده‌ها درست بوده‌اند یا نه!»

این ربات به گونه‌ای طراحی شده بود که به‌طور مستقل فرضیه‌هایی را شکل دهد و سپس برای فرضیه‌هایش آزمایش‌ طراحی کند. این ربات حتی آزمایشگاه‌های رباتیکی را برنامه‌ریزی می‌کرد تا آن آزمایش‌ها را انجام دهند، سپس از فرایند می‌آموخت و آن را تکرار می‌کرد.

به گفته کینگ، دانشمندان ماشینی چندین مزیت نسبت به دانشمندان انسانی دارند. مثلا ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته کار می‌کنند،‌ خسته نمی‌شوند، خیلی دقیق هستند و دستمزد هم نمی‌خواهند!

انقلابی که به این زودی‌ها رخ نمی‌دهد

به نقل از phys.org اینکه هوش مصنوعی روزی بتواند جایزه نوبل برنده شود،‌ یک اتفاق بسیار انقلابی و بزرگ است اما به این زودی‌ها رخ نخواهد داد!‌ داشنمندان اذعان دارند که هنوز راه درازی مانده تا هوش مصنوعی به یک دانشمند در حد جایزه نوبل تبدیل شود و برای رسیدن به این سطح، باید «بسیار باهوش‌تر» شوند و قادر به «درک بسیار گسترده‌تری از موضوعات» باشند.

اما اگر هم این اتفاق رخ دهد، به معنای جایگزینی کامل انسان‌ها با ماشین‌ها نیست.

بلکه به این معناست که هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند در خدمت انسان‌ها قرار گیرد و به ما کمک کند تا مرزهای دانش را گسترش دهیم.

به طور مثال به تازگی دیدیم که صدها تپه نگاره‌ 2000 ساله با هوش مصنوعی کشف شده یا دقت ChatGPT در تشخیص تومور مغزی از رادیولوژیست‌ها بیشتر است.