زمانی که چت‌ جی‌پی‌تی در نوامبر سال ۲۰۲۲ مسابقه مدل‌های هوش مصنوعی را شروع کرد،‌ فکرش را هم نمی‌کرد که خیلی زود متا این مسابقه را برنده شود!

بلافاصله پس از آن‌که فهمیدیم متا تصمیم گرفته دستیار هوش مصنوعی خود را در همه شبکه‌های اجتماعی‌اش ارائه ‌دهد،‌ مدل اصلی بعدی هوش مصنوعی این شرکت، Llama 3 هم به جهان معرفی شد!

درباره مدل Llama 3:‌ آیا واقعا بهترین مدل دنیاست؟

متا در وبلاگ رسمی خود اعلام کرد که مدل زبانی بزرگ Llama 3 از طریق ارائه دهنگان سرویس‌های ابری مثل سرویس‌های وب آمازون (AWS) و به زودی منتشر می‌شود. همچنین در این وبلاگ خیلی قاطعانه اعلام کرد که مدل Meta Llama 3 قوی ترین مدل زبانی منبع بازی است که جهان تاکنون دیده! متا معتقد است Llama 3 در معیارهای اصلی عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های رقیب خود مثل هوش مصنوعی گوگل gemini، چت جی‌پی‌تی و claude 3 دارد و در انجام وظایفی مانند کدنویسی بسیار بهتر شده است.

مدل Llama 3 شامل دو نسخه متفاوت است که یکی ۸ میلیارد پارامتر و دیگری 70 میلیارد پارامتر دارد. تعداد پارامترها نشان‌ دهنده پیچیدگی بیشتر مدل و درک بالاتر از تمرینات است. به همین دلیل مدل Llama 3 عملکرد بسیار بهتری در بنچمارک های صنعتی نشان می‌دهند.

در آینده نزدیک، قابلیت‌های جدید از جمله چندزبانه شدن، پنجره زمینه طولانی‌تر، اندازه مدل بیشتر و عملکرد بهتر اضافه خواهد شد.