یکی از توانایی‌های عجیب هوش مصنوعی،‌ تولید تصاویر واقع نمایانه در چند ثانیه است تا جایی که تشخیص آن از عکس واقعی گاهی سخت می‌شود؛ اما چندتا راه برای تشخیص عکس هوش مصنوعی وجود دارد که در ادامه آن را بیان می‌کنیم.

نگرانی از قدرت هوش مصنوعی تصویر ساز طبیعی است اما راه حل دارد

ساخت عکس با هوش مصنوعی اغلب جنبه کاری، هنری و گاهی هم سرگرمی دارد، اما ممکن است برای فریب و کلاهبرداری هم استفاده شود. همانطور که هوش مصنوعی پیشرفته تر می‌شود، تشخیص عکس های ساخته شده توسط هوش مصنوعی دشوارتر می‌شود؛ اما نگران نباشید! روش هایی برای تشخیص این تصاویر وجود دارد!

ترفندهای فوق العاده برای تشخیص عکس هوش مصنوعی

هر چقدر هوش مصنوعی پیشرفته باشد اما در طراحی بعضی المان ها که در ادامه اشاره می‌کنیم، جای کار دارد و همین باعث می شود، تشخیص تصاویر توسط هوش مصنوعی راحت تر باشد.

  • به دست آدم‌های داخل عکس نگاه کنید

اگر از هر هنرمندی بپرسید که سخت ترین قسمت طراحی آناتومی چیست،‌ می گوید که تسلط بر طراحی دست‌ها! این موضوع نه فقط برای آدم‌های هنرمند،‌ بلکه برای هوش مصنوعی های تصویر ساز نیز سخت است.

اغلب اوقات در تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی، دست ها را عجیب و اشتباه می بینیم. مثلا شش انگشت یا بیشتر، یا کمتر، زوایای انگشتان عجیب، انگشتان خیلی بلند یا نگه داشتن اشیاء به روشی عجیب و غیر معمول، و … همگی مشکلات رایج در تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی هستند.

این اشتباه احتمالا از این بابت ناشی می شود که دست‌ها بخش کوچکی از بدن انسان هستند و هوش مصنوعی نمی تواند رویش تمرکز کند.

اما به‌هرحال اشتباه در طراحی کردن دست ها به یک نشانه برای تشخیص اثر تولید شده توسط هوش مصنوعی تبدیل شده و خیلی ساده اگر به دست های یک عکس نگاه کنید می‌توانید بفهمید که چه کسی این عکس را تولید کرده!

  • هوش مصنوعی در طراحی جاده و خط کشی‌ها افتضاح است

یکی دیگر از نشانه‌های تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی،‌ توجه به جزییاتی مثل تابلوهای داخل تصویر یا خط کشی‌های خیابان است. به این معنا که اگر تصویر یک خیابان یا محل بود،‌ خیلی سریع دنبال آگهی‌ها، تابلوها، بنرها و… بگردید و ببینید آیا روی تابلوها حروف معنادار نوشته شده یا فقط یک تابلوی عجیب با کلمات بی معناست؟‌

تشخیص تصاویر توسط هوش مصنوعی1

همچنین به خط کشی خیابان توجه کنید،‌ به خط کشی پیاده رو،‌ خط عابر یا حتی خطوط جدا کننده بلوارها،‌ اگر تصویر از نوع هوش مصنوعی باشد خواهید دید که یک سری خطوط بی معنا و درهم است!

درست مانند دست‌ها، هوش مصنوعی نمی تواند به این جزییات ریز و کوچک توجه کند. این نوع «خطا» احتمالاً به تدریج برطرف می‌شود، اما در حال حاضر، یک نشاه بسیار مفید برای تشخیص تصویر تولید شده توسط هوش مصنوعی باشد.

  • اگر بیش از حد خوب به نظر می‌رسد پس واقعی نیست!

یکی دیگر از نشانه های هشداردهنده برای تشخیص تصاویر توسط هوش مصنوعی این است که تصویر بسیار تمیز،‌ صیقل خورده و یا واقع نمایانه به نظر می رسد!‌ این نکته اصلا قطعی نیست اما می تواند یک علامت هشدار باشد.

عکسی که هوش مصنوعی می‌سازد پوست صورت بسیار صاف و شفاف است،‌حتی اگر بخواهد چین و چروک،‌ جای زخم یا منافذ باز روی صورت بگذارد بازهم نمی تواند نتیجه را طبیعی درآورد. شبیه سازی منافذ پوست، لکه ها، جای زخم ها و سایر عیوب برای هوش مصنوعی کمی دشوار است و تصاویر نهایی تقریباً شبیه کارتون به نظر می رسند.

  • تصاویر بیش از اندازه براق هستند

 همانطور که بالاتر گفتیم، تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی اغلب فاقد بافت های واقعی هستند و ظاهری براق و پلاستیک مانند، شبیه به شخصیت های بازی های ویدیویی دارند.

بسیاری از تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی دارای کنتراست بین پس زمینه تار و پیش زمینه صاف و واضح هستند. این نشانه عجیب در آثار هنری کارتونی که توسط هوش مصنوعی و تصاویر ظاهراً واقع گرایانه خلق شده اند، قابل توجه است.

  • دندان‌ها و گوش‌ها اشتباه و عجیب است!

هوش مصنوعی در طراحی دندان نمی تواند خوب عمل کند و دلیل آن می‌تواند اندازه کوچک و تنوع زیاد شکل و فرم دندان باشد. به عنوان مثال، دندان های تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است خیلی زیاد،‌ خیلی کوچک، یا نوک تیز به نظر برسند، مثلا هنگام پردازش تصویر یک آدم خندان هوش مصنوعی ممکن است چند دندان اضافه در ردیف جلو بگذارد یا اگر بخواهد تصویر یک پیرمرد بی دندان را بسازد،‌ احتمالا نتواند این خلا بی دندانی را به خوبی به تصویر بکشد. این اشتباه رایج هوش مصنوعی برای ما قابل درک است!

باید به جزییاتی مانند دندان و گوش هم توجه زیادی داشته باشید.

تشخیص تصاویر توسط هوش مصنوعی2

همچنین طراحی گوش ها هم برایش سخت است و آن‌ را غیر عادی در می‌آورد. مثلا گوش‌های یک بچه را خیلی بزرگ می‌سازد یا حتی گاهی یادش می رود کلا گوش بگذارد.

همچنین باید به دنبال تقارن بسیار عالی در یک تصویر، مانند یک چهره باشید. همه ما آدم ها صورت هایمان کمی نامتقارن است،‌ مثلا ابروها،‌ چشم‌ها یا گونه های سمت چپ و راست دقیقا یکی نیست. اما هوش مصنوعی این را نمی داند!‌ و ممکن است در این مورد اشتباه کند.

  • پس زمینه‌ها تار و مبهم هستند.

یکی دیگر از مشکلات رایج در تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی، پس زمینه‌های بیش از حد تار است. هوش مصنوعی های تصویرساز پس زمینه را کاملا محو می کنند تا از مشخص شدن خطاهای جزیی در پس زمینه جلوگیری کنند.

معماری ساختمان‌هایی که طراحی عجیب و غریب دارند هم یک نشانه دیگر است. گاهی اوقات، ممکن است پله‌ها به درستی تراز نشده باشند، یا دیوارها منحنی های عجیب و غریب داشته باشند. سقف‌ها ممکن است بدون هیچ دلیلی شیب‌دار باشند.

عناصری مانند یقه، گردنبند و غیره را بررسی کنید

تمام وسایل و آیتم‌ها در دنیای واقعی از قوانین فیزیک پیروی می‌کنند، اما تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی می توانند دارای ویژگی‌های فیزیکی غیر واقعی باشند.

مثلا آیتم‌هایی مانند جواهرات را در نظر بگیرید،‌ موارد عجیب و غریب مانند ناهماهنگی گوشواره‌ها یا رها شدن انتهای گردنبند روی گردن را بررسی کنید.

ساخت اشیاء در گوشه تصویر هم می تواند برای هوش مصنوعی چالش برانگیز باشد. این چالش به دلیل ناتوانی هوش مصنوعی در تشخیص نقطه پایان دست‌ها و شروع اشیاء است و ممکن است باعث شود فنجان قهوه بیش از حد دراز شود یا یک شی در هوا معلق باشد.

  • اگر هنوز شکتان برطرف نشده،‌ عکس را در گوگل سرچ کنید

ابزارهایی مانند Google Images یا TinEye می‌توانند با مقایسه تصویری که به آن می‌دهید با تصاویر مشابه در اینترنت، تشخیص دهند که آیا تصویر موردنظرتان توسط هوش مصنوعی تولید شده است یا خیر. استفاده از این ابزارها بسیار ساده و از همه بهتر، رایگان است.

می‌توانید از وب‌سایت‌ها و ابزارهای دیگری هم استفاده کنید یا افزونه‌های مرورگر را دانلود و نصب کنید تا به راحتی واقعی بودن یک تصویر را تنها با یک کلیک تشخیص دهید.

  • از یک جستجوگر تصویر هوش مصنوعی استفاده کنید

گزینه دیگر این است که از برنامه های بررسی تصویر هوش مصنوعی استفاده کنید. گزینه های مختلفی در دسترس است، از جمله افزونه  “Hive AI Detector” در کروم. این افزونه به احتمال غیر واقعی بودن تصویر را به شما می گوید.

به عنوان مثال، ممکن است بگوید که یک تصویر به احتمال “85.9٪” توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است و حتی نشان دهد که احتمالاً از کدام موتور هوش مصنوعی برای تولید آن استفاده شده است.

استفاده از هوش مصنوعی خوب است یا خیر؟

با جود این مواردی که برای تشخیص عکس با هوش مصنوعی گفته شد، ممکن است تصور شما این باشد که دیگر نباید از هوش مصنوعی استفاده کنید! اما نکته ای که وجود دارد این است که استفاده نکردن از هوش مصنوعی هم خطرناک است؛ چرا که شما را از پیشرفت و تکنولوژی عقب می‌اندازد. از طرفی استفاده صحیح از ابزارهای هوش مصنوعی هم اتفاقات خیلی خوبی برای شما رقم خواهد زد.

پیشنهاد می کنیم اگر از طرفداران هوش مصنوعی هستید و برای انجام کارهای مهم و تجاری از ابزارهای ساخت عکس با هوش مصنوعی استفاده می‌کنید، به سراغ نسخه های پولی بروید؛ تا درصد خطاها به کمترین میزان ممکن برسد.

تشخیص عکس هوش مصنوعی در یک پاراگراف

نامبرلند در این مقاله چند روش برای تشخیص واقعی بودن تصاویر برایتان گفت اما توجه داشته باشید که فناوری هوش مصنوعی هر روز به شدت در حال پیشرفت است و به مرور زمان این شاخص‌ها ممکن است دیگر قابل اعتماد نباشند.