مجله تایم هر سال یک لیست ۱۰۰ نفره از افراد تاثیرگذار در جهان را منتشر می‌کند؛ این فهرست بسیار جالب است و توجه مردم در سراسر دنیا را برمی‌انگیزد. اما لیست امسال با حاشیه‌های فراوان روبرو شده است!

لیست پرحاشیه امسال، شامل افراد تاثیرگذار در حوزه هوش مصنوعی بود و چهره هایی مانند جنسن هوانگ (مدیرعامل انویدیا)، ساتیا نادلا (مدیرعامل مایکروسافت)‌، سم آلتمن (مدیرعاملOpenAI) و ساندار پیچای (مدیرعامل گوگل) در این فهرست حضور داشتند. اما جنجال اصلی درباره غایب بودن ایلان ماسک است!‌

در کمال تعجب مدیرعامل X،‌ هوش مصنوعی Grok،‌ کارخانه تسلا،‌ نورالینک و استارلینک در لیست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار حوزه هوش مصنوعی مجله تایم حضور ندارد!   

نقش مهم ایلان ماسک در حوزه هوش مصنوعی

ایلان ماسک به‌خاطر کمک‌هایش به حوزه هوش مصنوعی از طریق فناوری خودران خودروهای تسلا، شرکت فناوری صنایع هوافضایی SpaceX  و شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی  xAI  شناخته شده است و از هر کسی درباره «آدم‌های مهم هوش مصنوعی» بپرسید،‌ قطعا اسم او را می‌آورد. در عوض خانم اسکارلت جوهانسون که یک هنرپیشه هالیوودی است و جز اخبار حاشیه‌ای درباره تقلید صدای او توسط مدل جدید چت جی‌پی‌تی،‌ ربطی به هوش مصنوعی نداشته، در این لیست حضور دارد!

بسیاری معتقدند که دیدگاه‌های سیاسی ماسک و اظهارنظرهای عجیب او باعث حذف شدنش از لیست افراد تاثیرگذار شده است.

جالب این که TIME از انتخاب‌های خود دفاع کرد و تأکید کرد که این فهرست با هدف نشان دادن تأثیرات اجتماعی هوش مصنوعی با ترکیبی از رهبران فناوری و شخصیت‌های فرهنگی، مانند اسکارلت جوهانسون طراحی شده است.