سال‌ها پیش و در اوایل دهه 1980 میلادی، بیل گیتس جوان با یک شبکه رادیویی به نام The Famous Computer Cafe مصاحبه کرده بود و در این مصاحبه از افکار و آرزوهای خود صحبت کرده بود. حالا پس از گذشت 40 سال وقتی به این مصاحبه گوش کنیم، در کمال تعجب می‌بینیم که بیل گیتس جوان به چیزی مثل «هوش مصنوعی» فکر می‌کرده و اکنون کمپانی او یکی از پیشگامان این فناوری است!

بیشتر بخوانید: زندگینامه بیل گیتس

رویاهای بیل گیتس 29 ساله در دهه 1980 میلادی

زمانی که بیل گیتس این مصاحبه را انجام داده بود، تکنولوژی به هیچ وجه مشابه امروز نبود. آن زمان تعداد کامپیوترها بسیار کم بود و اینکه «هر خانواده رایانه شخصی خود را داشته باشد» یک رویا بود! رویایی که بیل گیتس بارها به آن اشاره کرده بود.

اما رویای او فقط درباره تعداد رایانه‌های شخصی نبود، بلکه او آینده‌ای را متصور بود که رایانه‌ها هوشمند شوند و امکان یادگیری داشته باشند.

به عبارت دیگر بتوانیم به رایانه‌ها «آموزش» دهیم که کارهایی انجام دهند و رایانه به صورت خودکار وظایفی را دنبال کند. او همچنین درباره دستگاه پیشرفته‌ای صحبت کرد که بتواند اشتباهات رخ داده را مانند یک انسان تشخیص دهد و اصلاح کند!

حالا بعد از 40 سال می‌بینیم که منظور او از آن حرف‌ها، فناوری پیچیده‌ای به نام هوش مصنوعی بوده، که قابلیت یادگیری، حفظ کردن دستورات و اصلاح خطاها را دارد.

جالب اینکه کمپانی بیل گیتس، یعنی مایکروسافت یکی از پیشگامان عرصه هوش مصنوعی است و مدل بسیار قدرتمند خود به نام Copilot را دارد. در عین حال که یکی از حامیان اصلی کمپانی OpenAI، خالق مدل هوش مصنوعی ChatGPT است!