گوگل به تازگی روش جدیدش برای آموزش دادن به مدل‌های هوش مصنوعی را معرفی کرده است که «آموزش اجتماعی یا social learning» نام دارد. در این روش یک سری مدل‌های پیشرفته که «معلم» نامیده می‌شود اطلاعاتشان را با مدل های هوش مصنوعی کوچکتر که در نقش «دانش آموز»‌ هستند به اشتراک می‌گذارند و به نوعی آن‌ها را آموزش می‌دهند. نکته مهم و مثبت روش آموزش اجتماعی گوگل این است که در عین حال که به بهبود عملکرد مدل‌های هوش مصنوعی کمک می‌کند، حریم خصوصی کاربران را نیز حفظ می‌کند. گوگل در مورد هوش مصنوعی جدید خود، جمینای هم یکسری موارد امنیتی را درنظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی Gemini چیست؟

چگونگی روش کار آموزش اجتماعی

طبق وبلاگ گوگل در این روش، یک مدل دانش‌آموز وجود دارد که از چندین مدل معلم یاد می‌گیرد و از طریق چهارچوب آموزش اجتماعی، مدل‌های معلم می‌توانند بدون به‌اشتراک‌گذاشتن مستقیم داده‌های حساس، دانش خود را به مدل‌های دانش‌آموز منتقل کنند. این روش، امکان ارتقاء عملکرد مدل‌های دانش‌آموز را با استفاده از دستورالعمل‌های تولیدشده توسط مدل‌های معلم فراهم می‌کند. به‌علاوه، برای حفظ حریم خصوصی کاربران، معیارهایی مانند Secret Sharer در فرآیند یادگیری استفاده می‌شود تا داده‌های خصوصی را حفظ کند.

آموزش اجتماعی مدل های هوش مصنوعی در حقیقت تقلیدی از فرایند آموزش اجتماعی انسانی است و امکان به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و دانش بین مدل‌های هوش مصنوعی را فراهم می‌کند تا یک بستر آموزشی مؤثر و امن در حوزه هوش مصنوعی ایجاد شود.