گوگل در آخرین پست وبلاگی خودش، خبر از سه مدل‌ جدید هوش مصنوعی «متن باز» داده و بسیار زیاد بر ایمنی و ملاحظات اخلاقی این مدل‌ها تاکید کرده است. این مدل‌ها نتیجه تلاش‌های مداوم گوگل برای پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی و در عین حال توجه به نگرانی‌های مهم در حوزه حریم خصوصی، امنیت و استفاده مسئولانه از تکنولوژی هستند.

مدل های جدید در خانواده هوش مصنوعی Gemma

این سه مدل جدید به خانواده هوش مصنوعی Gemma 2 تعلق دارند و Gemma 2 2B ،ShieldGemma و Gemma Scope نام دارند، هرکدام کاربرد متفاوت خودشان را دارند اما از نظر ایمنی و توجه به مسائل امنیتی، مشابه هستند.

  1. Gemma 2 2B: یک مدل کوچک‌تر و سریع‌تر از Gemma است که برای استفاده در گوشی‌های موبایل و کامپیوترهای معمولی مناسب است. این مدل برای تولید متون تحلیلی طراحی شده است.
  2. ShieldGemma: این ابزار برای تشخیص محتواهای نامناسب (مثل محتوای خشن یا آزار و اذیت) در ورودی و خروجی مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود تا کاربران را ایمن نگه دارد.
  3. Gemma Scope: این ابزار به دانشمندان (توسعه دهندگان) کمک می‌کند تا بفهمند مدل Gemma چگونه فکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد.

با این ابزارهای جدید، می‌توان از هوش مصنوعی به صورت ایمن‌تر و موثرتر استفاده کرد. گوگل همچنین این ابزارها را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده است تا همه بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

هدف اصلی گوگل ساخت هوش مصنوعی‌ای است که برای همه مفید باشد و از آن به صورت ایمن استفاده شود.

گوگل به تازگی هم افزونه های جدیدی به هوش مصنوعی Gemini خود اضافه کرده بود که مثل یک دستیار به کاربران کمک کنند.