خبر کوتاه بود و شگفت انگیز: پس از 60 سال با کمک هوش مصنوعی دسته جدیدی از آنتی بیوتیک‌ها برای یک باکتری بسیار خطرناک و کشنده کشف شده است!

تا به حال متوجه شده بودیم که هوش مصنوعی چقدر تاثیرگذار است؛ اما اکنون به یقین رسیده‌ایم که می‌تواند در علوم مختلف مثل پزشکی انقلاب ایجاد کند. در آخرین همکاری انسان با هوش مصنوعی، این فناوری به دانشمندان کمک کرد تا پس از 60 سال یک آنتی بیوتیک جدید برای باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس (MRSA) کشف کنند.

باکتری‌ استافیلوکوکوس اورئوس (MRSA) چیست و چقدر خطرناک است؟

بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های اروپا (ECDC) تقریباً 150000 عفونت MRSA هر ساله در اتحادیه اروپا رخ می‌دهد و تقریباً 35000 نفر سالانه به دلیل عفونت‌های مقاوم به دارو جان خود را از دست می‌دهند.

اما این ترکیب دارویی جدید می تواند باکتری مقاوم به دارو، یعنی استافیلوکوکوس اورئوس، که سالانه هزاران نفر را در سراسر جهان می کشد، از بین ببرد و نقطه عطفی در مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی باشد.

روش کار محققان برای این کشف شگفت انگیز: یادگیری عمیق در خدمت علم پزشکی

جیمز کالینز، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی این پروژه و استاد مهندسی پزشکی و علوم در انستیتو فناوری ماساچوست (MIT) گفت: «هدف ما در اینجا این بود که آموخته‌های مدل هوش مصنوعی را ببینیم و ارزیابی کنیم که آیا هوش مصنوعی می‌تواند مولکول های آنتی بیوتیک را پیش بینی کند یا نه. ما برای این کشف به کمک هوش مصنوعی روشی طراحی کرده بودیم که از نظر زمانی و استفاده از منابع کارآمد و به صرفه بود و در عین حال برای تجزیه و تحلیل باکتری‌ها و ساختار شیمیایی آن‌ها بسیار بهتر و علمی‌تر از روش‌هایی بود که تا به حال داشته ایم.»

نتایج این پژوهش شگفت انگیز توسط 21 محقق در ژورنال Nature منتشر شده است.

تیم سازنده این پروژه از یک مدل یادگیری عمیق برای پیش‌بینی فعالیت ترکیب جدید استفاده کرده‌اند. یادگیری عمیق به معنای آموزش خودکارهوش مصنوعی برای کشف و ارائه ویژگی‌های یک میکروب از دیتاسنتر عظیم است. یادگیری عمیق یک روش بسیار کاربردی در علم داروسازی و پزشکی است.

در این مورد، محققان روی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) کار می‌کردند و توانستند برای این باکتری مقاوم به درمان یک آنتی بیوتیک پیدا کنند.