در عصر امروز شاهد این هستیم که هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت و تکامل است، زندگی‌های ما را متحول می‌کند و تمام ابزارها را یکپارچه می‌کند. با این حال، ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، دیدگاه متفاوتی در این مورد دارد. آقای نادلا با اشاره به وضعیت فعلی هوش مصنوعی به بلومبرگ گفت: «این انسان‌سازی هوش مصنوعی که اکنون وجود دارد را دوست ندارم. بلکه معتقدم که هوش مصنوعی فقط یک ابزار است.»

از اسم هوش مصنوعی بیزارم

آقای نادلا در این مصاحبه گفت که حتی از اصطلاح «هوش مصنوعی» که در دهه 1950 ابداع شده، بیزار است. او گفت:

«من فکر می کنم یکی از تاسف‌بارترین و اشتباه‌ترین نام گذاری‌ها، این بوده که به این فناوری اسم هوش مصنوعی داده‌ایم. ای کاش آن موقع نامش را “هوش متفاوت” گذاشته بودیم! از آنجایی که من خودم هوش را دارم، به هیچ هوش مصنوعی نیازی ندارم.»

انسان سازی هوش مصنوعی اشتباه است

این تمایل ذاتی انسان است که همه چیز را برای خودش انسان سازی کند! چراکه بشر به دنبال توضیح هر پدیده‌ای است. مثلا وقتی تکنولوژی هوش مصنوعی پیشرفت می‌کند و یک مرحله قوی‌تر می‌شود، محققان می‌گویند “هوش مصنوعی این مهارت را یاد گرفته است”؛ درحالی که هوش مصنوعی مثل ما نیست!

آقای نادلا به عنوان مدیرعامل مایکروسافت و حامی دو کمپانی بسیار قدرتمند هوش مصنوعی در صحبت های اخیرش چندبار تاکید کرد که مردم باید بدانند توانایی‌های تکنولوژی هوش مصنوعی با هوش انسانی برابری نمی‌کند.

رویکرد متفاوت همکارشان OpenAI

با این حال OpenAI تحت حمایت مایکروسافت رویکرد متفاوتی در پیش گرفته است. در جدیدترین رویداد خبری OpenAI آن‌ها از مدل جدید خود به نام هوش مصنوعی GPT4o رونمایی کردند که یک دستیار صوتی بسیار قدرتمند است. اتفاقاتی که در این رویداد افتاد نوید به حقیقت پیوستن فیلم‌های هالیوودی آخرالزمانی بود! حتی اخیرا هم‌بنیان‌گذار openAI در صحبت‌هایش اعلام کرده که تا دسترسی به هوش مصنوعی عمومی و جامع فقط یکی دو سال فاصله داریم!