پژوهشگران ویروس شناس در یک اتفاق کم سابقه موفق شده‌اند بیش از 160 هزار گونه ویروس جدید را کشف کنند؛ جالب اینکه این اتفاق با کمک هوش مصنوعی رخ داده است!

کشف ویروس با هوش مصنوعی: چرا و چگونه؟

به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه سیدنی، تیمی از پژوهشگران توانستند از ابزار ماشین لرنینگ برای کشف 161979 گونه جدید ویروس ریبونوکلئیک (RNA) استفاده کنند. پژوهشگران درباره نقش هوش مصنوعی گفتند که ابزار هوش مصنوعی ماشین لرنینگ توانست نقشه برداری از حیات روی زمین را به طور قابل توجهی بهبود بخشد و به شناسایی میلیون‌ها ویروس کمک کند.

برای انجام این کشف، پژوهشگران یک ابزار یادگیری ماشین به نام LucaProt ساختند که قادر به محاسبه اطلاعات ژنومیک پیچیده و داده‌های وسیع توالی ژنتیکی است.

دکتر هولمز توضیح داد که بسیاری از ویروس‌ها قبلاً توالی‌یابی شده‌ بودند، اما LucaProt توانست اطلاعات ناهمگون را سازماندهی و طبقه‌بندی کند تا ویروس‌ها شناسایی شوند.

این مطالعه با کمک پژوهشگران چینی و استرالیایی انجام شد و آن‌ها بابت این کشف هیجان انگیز بسیار شگفت زده هستند! ادوارد هولمز، نویسنده ارشد مطالعه از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه سیدنی، در اطلاعیه رسانه‌ای گفت:

«یافتن این تعداد ویروس جدید در یک لحظه، حیرت‌انگیز است و درک و دانش ما را نسبت به دنیای اطرافمان گسترش می‌دهد. میلیون‌ها ویروس دیگر باید کشف شوند و ما می‌توانیم از همین رویکرد برای شناسایی باکتری‌ها و انگل‌ها هم استفاده کنیم.»

لی ژائورونگ، نویسنده چینی این تحقیق گفت این مطالعه نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند وظایف زیادی را به طور موثر در اکتشافات بیولوژیکی انجام دهد.

آن‌ها در انتهای صحبت خود اعلام کردند که قصد دارند به کشفیات خود ادامه دهند.

هوش مصنوعی نقش ویژه‌ای در پیشرفت علم دارد به قدری که جایزه نوبل امسال به پدرخوانده و دانشمند هوش مصنوعی رسیده است!