مایکروسافت به تازگی هوش مصنوعی جدیدی به نام Orca-Math را به جهان معرفی کرده است؛ دستاورد پیشگامانه‌ای در تکنولوژی هوش مصنوعی، که عملکرد بی‌نظیری را در حل مسائل ریاضی به نمایش می‌گذارد.

Orca-Math یک مدل زبانی کوچک (SLM) است اما طبق گزارش مایکروسافت ریسرچ، از مدل های زبانی بزرگ دیگر (LLM) مثل Gemini Pro گوگل و GPT-3.5 در حل مسائل ریاضی عملکرد بهتری دارد!

orca math a.i.

توانایی‌های ریاضی هوش مصنوعی Orca-Math

مدل Orca-Math در بنچ‌مارک GSM8k pass@1 که توانایی مدل‌های هوش مصنوعی در حل مسائل ریاضی را می‌سنجد، امتیاز 86.81 درصد را کسب کرده است. این عدد از امتیاز مدل‌های بزرگی مانند جمینای پرو، LLAMA-2-70  متا، GPT-3.5  و حتی از مدل‌های تخصصی ریاضی مانند MetaMath-70B و WizardMa8th-70B هم بیشتر است!

مدل هوش مصنوعی Orca-Math با آموزش بر روی مجموعه داده‌ای متشکل از 200 هزار مسئله ریاضی، توانسته است مهارت‌های خود را تقویت کند. این میزان داده کمتر از سایر مجموعه‌های داده ریاضی است، اما به دلیل کوچک‌تر بودن، آموزش سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری را فراهم می‌کند.

هوش مصنوعی Orca-Math متعلق به مایکروسافت است؟

ارزش این مدل از آنجا نشأت می‌گیرد که بر پایه مدل 7 میلیارد پارامتری کمپانی فرانسوی Mistral ساخته شده است. مدل Orca-Math توسط مایکروسافت ایجاد نشده، بلکه از همکاری چندساله با این شرکت فرانسوی به وجود آمده است. این کمپانی یکی از رقیبان جدی چت جی‌پی‌تی به شمار می‌آید.