کمپانی OpenAI پس از موفقیت‌های خیره کننده در ساخت چت جی‌پی‌تی، یا هوش مصنوعی sora، حالا این بار سراغ ساخت مدل هوش مصنوعی تقلید صدا رفته‌ است! این هوش مصنوعی می‌تواند صدای شما را بگیرد و دقیقا مثل خودتان تقلید کند، با صدای شما به زبان‌‌های مختلف حرف بزند، پادکست بسازد یا هر متنی که به آن بدهید را برایتان روخوانی کند؛ آن هم بسیار واقع گرایانه و با حفظ لحن و احساس انسان گونه. کمی ترسناک است، نه؟

از هوش مصنوعی تقلید صدا Voice Engine‌ چه می‌‌دانیم؟

طبق اعلام OpenAI، آن‌ها از سال 2022 در حال کار و توسعه این مدل هوش مصنوعی بوده‌اند و از این تکنولوژی در پلاگین‌های چت جی‌پی‌تی هم استفاده شده است. هوش مصنوعی تقلید صدا Voice Engine‌ برای ساخت صدای مصنوعی به 15 ثانیه صدای مرجع نیاز دارد؛ سپس قادر است هر دستوری که به آن بدهید را اجرا کند. برای آموزش این هوش مصنوعی هم از داده‌های عمومی و هم از داده‌های دارای حق کپی رایت استفاده شده است. بنابراین از همین حالا می‌توانیم پیش بینی کنیم که صاحبان آثار زیادی قرار است از این هوش مصنوعی شاکی شوند.

اگر دوست دارید نمونه‌هایی از این تقلید صدا را گوش کنید، می‌توانید در وبلاگ OpenAI این نمونه‌ها را بشنوید. نمونه‌های صوتی منتشر شده توسط OpenAI نه تنها شامل زبان انگلیسی، بلکه شامل زبان های اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی، چینی و ژاپنی هم است!

انتقادات گسترده به هوش مصنوعی‌های تقلید صدا

هوش مصنوعی Voice Engine هنوز در دسترس عمومی قرار نگرفته و فعلا در حال توسعه است اما نگرانی‌های زیادی بابت سواستفاده از چنین ابزارهایی وجود دارد. اگر این هوش مصنوعی بدون سیاست‌ها و ابزارهای محافظتی در دسترس عموم قرار گیرد ممکن است اتفاقاتی مثل انتشار اطلاعات نادرست، جعل هویت یا سرقت ادبی رخ دهد که بسیار خطرناک است. همچنین یکی دیگر از انتقادات به این ابزارها، از بین رفتن خلاقیت و جایگزین شدن یک صدای ماشینی بی‌احساس با صدای انسانی است؛ مثل آهنگ جدیدی که با هوش مصنوعی ساخته شده است.

البته OpenAI اطمینان داده که مراقب همه ابعاد حقوقی و اخلاقی هوش مصنوعی تقلید صدا هستند و اجازه نمی‌دهند این فناوری در جای نامناسب استفاده شود.