حدود یک سال پیش در نوامبر 2022 بود که مردم دنیا از  ChatGPT  شگفت زده شدند؛ ابزاری که می‌توانست با یک فرمان ساده، برایمان متن بنویسد و یا با ما حرف بزند. حالا بعد از گذشت یکسال پر فراز و فرود در دنیای هوش مصنوعی، سازندگان چت جی پی تی بار دیگر همه ما را با Sora شگفت زده کردند.

آنچه که درباره هوش مصنوعی Sora می‌دانیم

هوش مصنوعی sora یک ابزار هوش مصنوعی ویدیوساز جدید است که ویدیوهای بسیار واقع گرایانه یک دقیقه‌ای را فقط با فرمان (پرامپت) متنی تولید می کند. بلافاصله پس از معرفی سورا، همه مردم از توانایی های این ابزار هوش مصنوعی شدیدا متعجب و هیجان زده شدند. اما به نظر می‌رسد محقق ارشد هوش مصنوعی متا آقای لی‌کان آنقدرها هم تحت تاثیر قرار نگرفته و آنطور که در توییت‌هایش نوشته به نظرش این مدل هوش مصنوعی «محکوم به شکست» است!

چرا Sora باید محکوم به شکست باشد؟

آقای Yann LeCun در مورد قابلیت های Sora چندان مطمئن نیست. او احساس می‌کند که «ایده مدل‌سازی جهان از طریق تولید پیکسل بیهوده و محکوم به شکست است.» به نظر او هوش مصنوعی سورا (Sora) در شبیه‌سازی همه‌ منظوره از دنیای فیزیکی ناکارآمد عمل می کند.

خالقان سورا در وبلاگشان اعلام کرده‌اند که سورا می‌تواند یک شبیه ساز جهانی باشد؛ اما آقای لی‌کان معتقد است سورا به هیچ وجه برای اینکار مناسب نیست.

آیا نظر او مهم است؟

همانطور که گفتیم آقای لی‌کان یک محقق ارشد است که در کمپانی متا کار می کند، ایشان با سابقه بلند بالایی که در عرصه هوش مصنوعی دارد به نوعی یکی از پدرخوانده‌های هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

اما از طرفی او در کمپانی رقیب اوپن‌‌ای‌آی یعنی متا کار می کند و ممکن است این حرف‌ها تا حدی رنگ و بوی تبلیغاتی هم داشته باشد. بهرحال آینده همه چیز را به خوبی روشن می کند. نظر شما درباره شکست خوردن هوش مصنوعی سورا چیست؟