کمپانی OpenAI در تلاش است تا موتور جستجوی هوش مصنوعی خود یعنی SearchGPT را به ChatGPT اضافه کند. این موتور جستجو، به جای اینکه یک لیست از لینک مقالات مختلف به شما (به عنوان کاربر) نشان دهد، به سوالات شما پاسخ‌های دقیق و واضح می‌دهد (درست مانند یک گفتگو) و لینک منبع پاسخش را هم ذکر می‌کند. این قابلیت، SearchGPT را به رقیبی جدی برای گوگل تبدیل کرده است.

از موتور جستجوی OpenAI چه می‌دانیم؟

موتور جستجوی OpenAI یک باکس برای نوشتن سوال دارد و از شما می‌پرسد «چطور میتونم کمکت کنم؟» و پس از دریافت پرسش، در میلیاردها صفحه وب جستجو می‌کند تا اطلاعات موردنیاز را استخراج کند و پاسخ نهایی را به شکلی «سازمان یافته» تحویل دهد.

به نقل از tomsguide، این موتور جستجو به زودی به چت بات ChatGPT اضافه می‌شود و از آنجاکه جواب بهتر، سریع‌تر و دقیق‌تری به پرسش شما می‌دهد تهدیدی جدی برای سلطه گوگل بر بازار جستجو به حساب می‌آید.

موتور جستجوی SearchGPT برخلاف موتور جستجوهای قدیمی و سنتی، به شما چند لینک از مقاله‌های موجود را نمی‌دهد، بلکه پاسخ سوال شما را جستجو می‌کند و به شما جواب واضحی می‌دهد، در عین حال لینک منبع را هم در اختیارتان می‌گذارد.

نمایش مستقیم لینک منابع، هم به ناشران کمک می‌کند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند و هم به کاربران امکان می‌دهد تا صحت اطلاعات ارائه شده را به طور مستقیم بررسی کنند. اما برخلاف سایر مدل‌های موتور جستجو (مثل گوگل)، OpenAI تصمیم گرفته که درآمد تبلیغات را با ناشران تقسیم نکند! تصمیمی که باعث بحث و جدل‌های زیادی شده است.

البته این قابلیت در حال حاضر فقط برای کاربران ایالات متحده در دسترس است.

آیا دوران گوگل به سر آمده؟

هرچند موتور جستجوی OpenAI یک اتفاق بسیار مهم در عرصه موتورهای جستجوست و بسیار با رقبای سنتی خود متفاوت است، اما هنوز در روزهای اول خود است و باید ببینیم در مرور زمان چه عملکردی از خود نشان می‌دهد.

قطعا هم گوگل بیکار ننشسته و برنامه‌ها و نقشه‌هایی برای عقب نماندن دارد!

مثلا می‌دانیم که گوگل هم قابلیت مشابهی به نام AI Overviews دارد که هوش مصنوعی را در بخش موتور جستجو به کار گرفته، یا اینکه گوگل درامد تبلیغات را با ناشران تقسیم می‌کند خودش یک مزیت رقابتی بزرگ است.

به تازگی هم دیدیم که خالق ChatGPT مورد حمله هکرهای چینی قرار گرفته است