کمپانی OpenAI،‌ خالق ChatGPT، از مدت‌ها پیش در حال کار روی یک مدل هوش مصنوعی جدید با توانایی‌هایی در حد انسان یا حتی فرابشری بود. اما خبر مهم اکنون این است که OpenAI پروژه توت فرنگی را تا حد زیادی بهبود بخشیده و قرار است به قابلیت‌های هوش مصنوعی GPT4-o اضافه گردد.

درباره یک هوش مصنوعی قدرتمند با اسم رمز «توت فرنگی»

پروژه «توت فرنگی» همان پروژه Q است که قبلا حاشیه‌ها و جنجال‌هایی بابت خطرناک بودنش راه افتاده بود. این پروژه که از ابتدا مخفی و راز بود، اسم رمز «توت فرنگی»‌ داشت و از تمام مدل‌های معرفی شده فعلی،‌ قدرتمندتر و پیشرفته‌تر است! به گفته information پروژه توت فرنگی به دلیل توانایی‌‌های ویژه در حل مسائل ریاضی پیچیده، توجهات زیادی را جلب کرده است.

علت اینکه Strawberry تا این حد توجه‌ها را به خود جلب کرده، قابلیت‌های پیشرفته آن در حل مسائل ریاضی و استدلالی عنوان شده است. گفته می‌شود که این مدل هوش مصنوعی قادر است حتی مسائلی را حل کند که قبلاً با آنها مواجه نشده است.

این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا مدل‌های هوش مصنوعی در اصل مدل‌های یادگیری عمیقی هستند که از الگوریتم‌ها برای فهم و پردازش الگوهای مختلف استفاده می‌کنند. اما وقتی این الگوها و منطق به صورت نمادین یا مبهم درمی‌آیند، هوش مصنوعی دچار مشکل می‌شود. به همین دلیل است که چت‌بات‌های هوش مصنوعی مدرن نمی‌توانند مسائل پیچیده ریاضی یا استدلالی، یا دانش‌های زمینه‌ای مبهم را حل کنند. اما به نظر می‌رسد که Strawberry ، پروژه جدید OpenAI توانسته است از آنچه که مدل‌های هوش مصنوعی فعلی قادر به انجام آن هستند فراتر رود.