طبق گزارش‌های متعدد OpenAI و Meta در حال آماده‌ شدن برای راه‌اندازی مدل‌های پیشرفته‌تری از هوش مصنوعی هستند که قادر به انجام وظایف پیچیده‌تر با توانایی‌های بسیار ویژه باشد!

متا، شرکت مادر فیسبوک، به تازگی از انتشار Llama 3  خبر داده است، در عین حال مدیران OpenAI  هم به انتشار GPT-5 اشاره کرده‌اند. به نقل از financialtimes هر دو کمپانی از توانایی‌های خاص و شگفت انگیز مدل‌های جدید خود،‌ مثل توانایی «استدلال» و «برنامه ریزی»‌ خبر داده‌اند.

هوش مصنوعی عمومی یا AGI چیست و چه خطری دارد؟

هوش مصنوعی عمومی یا AGI چیزی است که حالا همه کمپانی‌های دارای هوش مصنوعی به دنبالش هستند و به عنوان نوعی از هوش مصنوعی تعریف می‌شود که می‌تواند در سطح یک انسان یا حتی بهتر از یک انسان وظایف مشخصی را انجام دهد.

عملی شدن این ایده که یک مدل هوش مصنوعی بتواند «استدلال»‌ کند یا توانایی «برنامه ریزی»‌ داشته باشد،‌ گام مهمی در جهت دستیابی به هوش مصنوعی عمومی (AGI) است که متا و OpenAI هر دو ادعا کرده‌اند که به دنبال آن هستند.

این توسعه می تواند برای شرکتی که زودتر به آن دست می‌یابد، تریلیون‌ها دلار ارزش داشته باشد.

برخی از کارشناسان نگرانی‌های اخلاقی یا امنیتی در مورد توسعه یک فناوری که فراتر از هوش انسان باشد مطرح کرده‌اند. این محققان از مردم می‌خواهند که خطرات ناشی از هوش مصنوعی برای بشریت را در نظر بگیرند.

ایلان ماسک، یکی از افرادی که شدیدا به هوش مصنوعی بدبین است اخیرا در اظهار نظری دوباره نظرش را تکرار کرد هوش مصنوعی باعث نابودی بشریت می‌شود!