OpenAI اخیرا اعلام کرده که با همکاری موسسه Common Sense Media در یک عمل مبتکرانه به نوجوانان کمک می‌کند که برای درک نحوه استفاده از هوش مصنوعی به شیوه‌ای ایمن، آموزش ببیند.

سم آلتمن، مدیر عامل OpenAI در رویداد Common Sense در سانفرانسیسکو گفت: «ما اینجا هستیم تا متوجه شویم که چگونه این ابزار را به طور ایمن، مسئولانه و به طور گسترده در دسترس نوجوانان و دانش آموزان قرار دهیم که از آن منفعت ببرند و از استفاده‌های نامناسبش در امان باشند؟»

Common Sense چیست و قرار است چه همکاری با اوپن ای آی داشته باشد؟

Common Sense یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی است که یک سیستم آموزشی و ارزیابی هوش مصنوعی راه انداخته تا تکنولوژی‌‌های روز دنیا را به روشی ایمن در دسترس کودکان و نوجوانان قرار دهد و به پدرمادرها، معلم‌ها و مربیانشان کمک کند تا خطرات و مزایای این فناوری را بهتر درک کنند. برخی از سوالاتی که Common Sense می‌خواهد به آنها پاسخ دهد عبارتند از اینکه آیا هوش مصنوعی عشق به آموزش و یادگیری را در بین کودکان و نوجوانان بیشتر می‌کند؟ آیا به حقوق بشر و حقوق کودکان احترام می‌گذارد؟ و آیا این فناوری می‌تواند گسترش اطلاعات نادرست را متوقف کند؟

هدف همکاری این موسسه آموزشی و چت جی‌پی‌تی

هدف این همکاری جدید کمک به ایجاد یک سری دستورالعمل‌های هوش مصنوعی و محتواهای آموزشی برای کودکان، مربیان و پدرومادرها است که «یک GPT مناسب برای خانواده‌ها» بسازند. GPT مناسب برای خانواده‌ها باید به استانداردهای Common Sense پایبند باشند.

جیم استایر، مدیرعامل Common Sense Media در بیانیه‌ای گفت که مفاد این همکاری «برای آموزش خانواده‌ها و مربیان در مورد استفاده ایمن و مسئولانه از ChatGPT طراحی می‌شوند تا بتوانیم به طور جمعی از هرگونه عواقب ناخواسته این فناوری در حال ظهور جلوگیری کنیم.»

سم آلتمن چه برنامه‌هایی برای امن‌تر کردن هوش مصنوعی دارد؟

OpenAI و Common Sense نگفته اند که چگونه LLM ها (مدل های زبانی بزرگ) برای کمک به مربیان یا نوجوانان بهینه سازی می‌شوند. آلتمن فقط گفت که LLM های سفارشی شده برای اهداف آموزشی می توانند به نوجوانان مشتاق علم کمک کند.

آلتمن گفت: «دنیایی را متصور هستم که در آن هر نوجوان یا هر بزرگسالی یک هوش مصنوعی شخصی‌سازی شده خودش را داشته باشد».

آلتمن در مورد انتخابات آتی ایالات متحده و خطرات احتمالی دیپ فیک (مثل جنجال تصاویر جعلی تیلور سوییفت)‌ اشاره کرد و گفت: «ما تلاش می‌کنیم نقاط ضعف هوش مصنوعی برطرف شود و امکان سواستفاده از بین برود.»

نظر شما درباره حرف‌های ترسناکی که پیرامون هوش مصنوعی وجود دارد چیست و آیا به کودک خود اجازه می‌دهید از آن استفاده کند؟