کمپانی OpenAI از سیستم رتبه بندی جدیدی برای سنجش پیشرفت هوش مصنوعی خود رونمایی کرده است. هدف این سیستم،‌ ایجاد شفافیت درباره پیشرفت‌های هوش مصنوعی و ایمن بودن آن‌هاست و با وجود این سیستم،‌ می‌توانیم بفهمیم هر مدل هوش مصنوعی در چه وضعیتی به سر می‌برد.

درباره سیستم رتبه بندی سنجش هوش مصنوعی

به نقل از bloomberg، این سیستم رتبه بندی جدید، پیشرفت هوش مصنوعی را در پنج سطح طبقه بندی می کند و هوش مصنوعی فعلی OpenAI ،‌ یعنی هوش مصنوعی GPT-4o در حال حاضر در سطح 1 قرار دارد.

  •  سطح 1: هوش مصنوعی با توانایی مکالمه: اگر مدلی بتواند با کاربران مکالمات منطقی و درست داشته باشد،‌ در سطح یک قرار دارد که تقریبا همه مدل‌های هوش مصنوعی فعلی در این سطح هستند.
  • سطح ۲:‌ هوش مصنوعی با توانایی‌های یک فارغ التحصیل دکترا: مدل‌های هوش مصنوعی که بتوانند هوش و عملکردی در سطح یک انسان تحصیل کرده در مقطع دکترا از خود نشان دهند، (مثل داشتن توانایی حل مسئله و استدلال)، در سطح دو هستند. در سطح دو هنوز هیچ مدلی نداریم اما OpenAI مدعی است که مدل بعدی هوش مصنوعی خود یعنی هوش مصنوعی GPT-5 چنین سطحی خواهد داشت.
  • سطح ۳:‌ هوش مصنوعی با توانایی کار بجای کاربر: در این سطح آن دسته مدل‌های هوش مصنوعی قرار می‌گیرد که می‌تواند همه اقدامات و وظایف کاربر را به عهده بگیرد و به انجام برساند.
  • سطح ۴:‌ هوش مصنوعی مبتکری و نوآور: این سطح به مدل‌هایی اختصاص می‌یابد که می‌توانند اختراع و اکتشاف انجام دهند و از خودشان نوآوری داشته باشند.
  • سطح ۵:‌ هوش مصنوعی که حد یک سازمان کارایی دارد: در نهایت به سطح پنجم می‌رسیم که شامل نوعی هوش مصنوعی می‌شود که قادر به انجام کارهای یک سازمان است. پیش از این هم OpenAI  گفته بود که این سطح هوش مصنوعی نوعی سیستم خودمختار است که در انجام امور اقتصادی مهم،‌ از انسان‌ها جلو می‌زند.

وضعیت فعلی هوش مصنوعی و اهداف آینده

مدیران OpenAI اعلام کرده‌اند که جدیدترین هوش مصنوعی این شرکت در حال حاضر در سطح 1 قرار دارد اما در آستانه رسیدن به سطح 2 است و به زودی هم به این سطح ‌می‌رسد.

اگرچه AGI هنوز وجود ندارد، سم آلتمن، مدیر عامل OpenAI ابراز خوش بینی کرده است که می تواند در همین دهه به آن دست یابد.

این مقیاس به درک دقیق وضعیت فعلی هوش مصنوعی کمک می‌کند و به نوعی می‌تواند یک نقشه راه برای افراد و سازمان‌ها باشد. اما با وجود همه صحبت‌های خوش بینانه از پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی،‌ اخیرا مدیرعامل deepmind گوگل در صحبت‌هایش گفته IQ هوش مصنوعی فعلی،‌ حتی از یک گربه خانگی پایین‌تر است!