کمپانی بزرگ انویدیا به تازگی یک هوش مصنوعی بزرگ و متن باز به نام هوش مصنوعی NVLM 1.0 معرفی کرده که با مدل‌های قدرتمندی مثل هوش مصنوعی GPT-4 یا هوش مصنوعی Gemini گوگل برابری می‌کند و حتی در برخی موارد از آن‌ها پیشی می‌گیرد.

به گفته venturebeat ، مهم‌ترین ویژگی هوش مصنوعی NVLM 1.0 این است که متن باز (Open source) است، به این معنا که تمام کدها و اطلاعات آن در دسترس عموم قرار دارد. مدل اصلی این هوش مصنوعی 72 میلیارد پارامتر دارد و عملکرد بسیار خوبی در وظایف بینایی و زبانی از خود نشان داده.

همچنین قدرت درک و تحلیل داده‌های هوش مصنوعی انویدیا بسیار بالاست، برای مثال می‌تواند شوخی‌های تصویری (میم) را متوجه شود! یا مسائل ریاضی را گام به گام حل کند.

علم تا کجا می‌خواهد پیشرفت کند؟

با وجود شگفت انگیز بودن این مدل، همزمان یک زنگ خطر بزرگ به صدا در می‌آید؛ هرچه هوش مصنوعی قدرتمندتر شود، نگرانی‌ها در مورد سوء استفاده و پیامدهای اخلاقی آن نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین آینده‌ مدل‌های هوش مصنوعی در خطر قرار می‌گیرند. می‌کند. اگر مدل‌های پیشرفته به صورت رایگان در دسترس قرار بگیرند، شرکت‌ها باید روش‌های جدیدی برای ایجاد ارزش و حفظ برتری رقابتی خود در حوزه‌ی هوش مصنوعی پیدا کنند.

پیش از این هم مدیرعامل انویدیا، آقای جنسن هوانگ در صحبت‌هایش گفته بود تنها راه مقابله با خطرات هوش مصنوعی، استفاده از خود هوش مصنوعی است!

نظر شما چیست؟