جنسن هوانگ، مدیر عامل انویدیا بسیار فعال شده و پس از تصمیم به ورود به عرصه کنسول‌های بازی، اخیرا در نشستی که اخیرا در دانشگاه استنفورد برگزار شده بود اظهارنظرهای جدیدی داشت و گفت هوش جامع مصنوعی می‌تواند تا پنج سال دیگر در دسترسمان قرار می‌گیرد!

هوش جامع مصنوعی (به انگلیسی Artificial general intelligence) که گاهی اوقات هوش مصنوعی عمومی یا هوش مصنوعی انسان گونه هم نامیده می‌شود،‌ یکی از اهداف و آرزوهای قدیمی محققان سیلیکون ولی است. درباره تعریف هوش جامع مصنوعی اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی به طور کلی اینطور گفته می‌شود که «هوش مصنوعی بسیار قدرتمندی که می‌تواند به خوبی یک انسان کار کند و فکر کند». اما چه زمانی چنین تکنولوژی را خواهیم داشت؟ آقای هوانگ در این‌باره توضیح می‌دهد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟

کامپیوترهایی که می‌توانند مانند انسان فکر کنند

در پاسخ به سوال اینکه «هوش مصنوعی جامع»‌ چه زمانی از راه می‌رسد آقای هوانگ گفت: «پاسخ این سوال تا حد زیادی به نحوه تعریف این هوش مصنوعی بستگی دارد. اگر تعریف ما توانایی پاس کردن آزمون‌های انسانی باشد، هوش عمومی مصنوعی (AGI) به زودی از راه می‌رسد.»

در حال حاضر، هوش مصنوعی می‌تواند تست‌هایی مانند آزمون وکالت را پشت سر بگذارد، اما همچنان در آزمون‌های دانشکده‌ پزشکی تخصصی مشکل دارد. اما هوانگ گفت که تا پنج سال دیگر همه این امتحانات و آزمون‌ها را با موفقیت پاس خواهد کرد.

ولی اگر تعریف ما از هوش مصنوعی عمومی چیزهای دیگری باشد، پس دستیبابی به آن بسیار دورتر خواهد بود. اگر منظور نوعی هوش مصنوعی باشد که «مثل انسان فکر کند»‌ حالا حالاها مانده! چراکه دانشمندان هنوز نمی‌دانند که ذهن بشر چطور تفکر می‌کند!‌  

نظر شما درباره هوش مصنوعی انسان گونه چیست و آیا به نظرتان شدنی است؟