جایزه نوبل هرساله به دانشمندانی اهدا می‌شود که یک «خدمت بزرگ به بشریت» کرده‌اند و امسال در اتفاقی جالب،‌ جایزه نوبل فیزیک به دو دانشمندی رسید که پایه گذار هوش مصنوعی هستند!

برنده‌های جایزه فیزیک نوبل

دانشمندان جان جی. هاپفیلد، پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا و جفری ای. هینتون، دانشمند بریتانیایی-کانادایی دانشگاه تورنتو کانادا،‌ هردو به صورت مشترک برنده جایزه نوبل فیزیک امسال شده‌اند و از آن‌ها بابت یک عمر فعالیت در زمینه هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ تقدیر شد.

این دو دانشمند از سال‌ها پیش روی شبکه‌های عصبی مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین کار می‌کرده‌اند، نتیجه کار آن‌ها امروز به صورت مدل‌های زبانی هوش مصنوعی مثل ChatGPT یا جمینای به دست ما رسیده است.

من از اختراع هوش مصنوعی پشیمانم

آقای هینتون که به عنوان «پدرخوانده هوش مصنوعی»‌ هم شناخته می‌شود، پس از شنیدن اعلام جایزه به کمیته نوبل گفت: «من حیران هستم، نمی‌دانستم این اتفاق می‌افتد. خیلی تعجب کردم.»

هینتون در مورد ترس های خود در مورد توسعه هوش مصنوعی صحبت کرد و دوباره تکرار کرد که از کاری که انجام داده پشیمان است. او گفت: «اگر به عقب برگردیم من در همان شرایط، همین کار را دوباره انجام می‌دهم، اما نگرانم که پیامدهای هوش مصنوعی خطرناک شود یا یک روز سیستم‌هایی باهوش‌تر از ما به وجود بیایند که کنترل ما را به دست بگیرند.» او در ادامه گفت:

«به وجود آمدن هوش مصنوعی را می‌توانیم با انقلاب صنعتی مقایسه کنیم. اما در انقلاب صنعتی شاهد این بودیم که ماشین از نظر قدرت بدنی از مردم پیشی گرفت، اما هوش مصنوعی از نظر فکری از مردم پیشی خواهد گرفت».

برنده جایزه نوبل در سطح جهانی اعتبار و شهرت به دست می‌آورد و همچنین جایزه مادی ۱۱ میلیون کرونی سوئد (تقریبا معادل ۹۵۰ هزار یورو) را می‌گیرد. این موضوع نشان دهنده اهمیت جایزه نوبل و برندگان امسال آن است.

پیش از این هم درباره نبرد هوش مصنوعی و هوش انسانی و اینکه آیا ممکن است روزی هوش مصنوعی برنده جایزه نوبل شود،‌ خوانده بودیم.