هفته‌ی گذشته، ده‌ها گیمر که در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) فعالیت دارند اخطارهای جدی از شرکت نینتندو دریافت کردند. این اخطارها بابت نقض حق کپی رایت بود. اما ماجرا دقیقا چیست؟

ماجرای تصاویر ممنوعه از ماریو که با هوش مصنوعی ساخته شده بود

آخرین نسخه هوش مصنوعی گراک یعنی Grok-2،‌ به ابزار ساخت تصویر مجهز است و ویژگی خاصی که ابزارش دارد این است که «نامحدود و بدون فیتلر» تصویر می‌سازد!‌ به این معنا که هیچ فیلتر و محدودیتی برای ساخت تصویر ندارد و هرچه بخواهید با هر محتوایی و از هر چیزی،‌ برایتان تصویرش را می‌سازد!‌

چندین کاربر ایکس که گیمر بازی‌های نینتندو هستند با سواستفاده از این قابلیت،‌ تصاویر نامناسبی از کاراکتر ماریو ساختند که به هیچ عنوان از نظر شرکت نینتندو قابل قبول نیست.

برای مثال کاراکتر ماریو در حال سیگار کشیدن یا نوشیدن به تصویر کشیده بود! به نقل از techradar این موضوع صدای نینتندو را درآورد و آن‌ها طبق قانون حق کپی رایت محتوای دیجیتال، برای این کاربران اخطار فرستادند.

بیشتر بخوانید: ساخت عکس با هوش مصنوعی

نینتندو می‌خواهد به سرعت و قاطعانه علیه این تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی اقدام کند، اما شاید دیگر خیلی دیر شده باشد. دیگر ابزارهای ساخت تصویر مثل DALL-E از شرکت OpenAI، یا جمینای از گوگل، Midjourney و بسیاری دیگر،‌ قوانین سفت و سختی برای محدود کردن این نوع تصاویر خود وضع کرده‌اند، اما گراک به وضوح نگران این موضوع نیست! اینکه آیا اخطارهای رسمی شرکت نینتندو می‌تواند مانع ساختن چنین تصاویری شود یا نه، هنوز مشخص نیست.