یک گروه از محققان و دانشمندان ایرانی به رهبری پروفسور نادر انقطاع از دانشگاه پنسیلوانیا، توانستد تراشه‌ای فوتونیک سیلیکونی خلق کنند که از امواج نور به‌جای الکتریسیته برای انجام ریاضیات پیچیده در آموزش هوش مصنوعی استفاده می کند. استفاده از این تراشه در انجام محاسبات گسترده همزمان، امنیت بالایی را فراهم می کند؛‌ چراکه دیگر نیازی به ذخیره اطلاعات حساس در حافظه کامپیوتر نیست؛‌ به زبان ساده این محاسبات غیر قابل هک می شوند.

اما این امر فقط برای امنیت محاسبات نیست بلکه سرعت انتقال داده‌ها را هم بهبود می‌بخشد و حتی به نفع محیط زیست هم خواهد بود. چراکه مصرف برق هم کاهش پیدا می کند.

غیر قابل هک شدن محاسبات به چه معناست؟

به گزارش بلاگ دانشگاه پنسیوانیا این تراشه‌ها علاوه بر سرعت بیشتر و مصرف انرژی کمتر، برای حفظ حریم خصوصی نیز مهم هستند: از آنجایی که با این تراشه‌ها بسیاری از محاسبات می توانند به طور همزمان انجام شوند، نیازی به ذخیره اطلاعات حساس در حافظه رایانه نخواهد بود و این امر باعث می شود که رایانه‌های آینده با چنین فناوری عملا غیرقابل هک شدن شوند! دکتر فیروز افلاطونی،‌ دیگر محقق ایرانی این پروژه می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌تواند حافظه‌ای که وجود ندارد را هک کند!»

ساخت تراشه یک تجارت بسیار سودآور است طوری که انویدیا که یک کمپانی ساخت سخت افزار است اخیرا به لطف ساخت تراشه های هوش مصنوعی بسیار ثروتمند شده است.