علم سرطان شناسی به لطف پیشرفت های هوش مصنوعی اکنون شاهد یک جهش بی‌سابقه در دقت و سرعت تصویربرداری پزشکی است. محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا یک ابزار خلاقانه هوش مصنوعی به نام iStar را توسعه داده اند که می‌تواند سرطان از روی تصاویر پزشکی خیلی زودتر و دقیق‌تر تشخیص دهد. نام این هوش مصنوعی یعنی iStar از مخفف عبارت Inferring Super-Resolution Tissue Architecture گرفته شده است.

محققان که این مقاله تحقیقاتی را در ژورنال Nature Biotechnology منتشر کرده‌اند، به ما توضیح می‌دهند این ابزار هوش مصنوعی از یک ترانسفورماتور بصری برای تفسیر تصاویر پزشکی با وضوح بسیار بالا استفاده می‌کند و از سلول‌های منفرد و فعالیت‌های ژنی سلول به پزشکان نکات دقیقی ارائه می‌دهد که بدون این ابزار احتمالا هرگز دیده نمی‌شدند.

تشخیص سرطان با هوش مصنوعی

تشخیص و درمان سرطان به کمک ابزارهای هوش مصنوعی

توانایی iStar برای شناسایی ساختارهای لنفوئیدی درجه سوم می‌تواند استراتژی‌های تشخیص و درمان سرطان را متحول کند. iStar می‌تواند با شناسایی خودکار تومور و سلول‌های سرطانی، به طور بالقوه به تشخیص سرطان هایی کمک کند که شناسایی‌اشان با ابزارهای تصویربرداری فعلی هم بسیار سخت بود.

یک جهش کوانتومی در مطالعات زیست پزشکی

یکی از ویژگی‌های قابل توجه این ابزار، سرعت چشمگیر آن است. این ابزار قادر است تجزیه و تحلیل داده‌ها را فقط در چند دقیقه کامل کند، کاری که برای سایر ابزارها بیش از 32 ساعت طول می کشد! این امر زمان تشخیص سرطان را بسیار کوتاه‌تر می‌کند و در نتیجه مسیر درمان سریع‌تر آغاز می‌شود.

این نوآوری نه تنها وضعیت فعلی تصویربرداری پزشکی را بهبود می‌بخشد، بلکه نویدبخش پیشرفت‌های آینده در زمینه بهداشت و پزشکی است.

پیش از این هم به کمک هوش مصنوعی یک آنتی بیوتیک کشف شده بود که محققان پس از 60 سال توانستند آنتی بیوتیک یک باکتری کشنده را کشف کنند.