از زمان راه‌اندازی ChatGPT ، چت بات هوش مصنوعی بسیار موفق OpenAI در نوامبر ۲۰۲۲، دیگر کمپانی‌های تکنولوژی هم عجله کردند تا سخت‌افزار و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی  خود را به مارکت عرضه کنند. مایکروسافت که یکی از حامیان OpenAI نیز است، اوایل سال 2023 چت بات کوپایلوت (سابقا بینگ) را به دنیا معرفی کرد. یا گوگل که با عجله Bard را عرضه کرد و پس از شروع نه چندان موفقش، کم کم ویژگی‌های جدیدی را به بارد اضافه کرد. حتی سامسونگ در حال آماده شدن است تا سری بعدی گوشی های هوشمند پرچمدار سری گلکسی S خود را با ویژگی‌های AI به زودی عرضه کند. از سوی دیگر، اپل بااینکه به شدت در حال کار روی هوش مصنوعی خود است اما در رقابت AI از رقبای خود بسیار عقب افتاده بود؛ اما طبق گزارش‌ها، این کمپانی قصد دارد درباره این موضوع (هوش مصنوعی اختصاصی اپل) در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل در اواخر سال جاری صحبت کند.

ایفون 16 و هوش مصنوعی اپل

چه اطلاعاتی در مورد هوش مصنوعی اپل فاش شده؟

مارک گورمن در خبرنامه Power On خود گفت که اپل از اوایل سال 2023 در حال کار روی مدل هوش مصنوعی خودش است ولی قصد داشته تا به یک ابزار ایده آل نرسیده آن را عرضه نکند. اما خبرهایی که تا به اینجا داشتیم مبنی بر این است که هوش مصنوعی اپل قرار است به عنوان بخشی از iOS 18 عرضه ‌شود.

گورمن فاش می‌کند که اپل در حال توسعه یک مدل زبان بزرگ (LLM) با نام Ajax بوده است و احتمالاً ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی اش را در WWDC ماه ژوئن اعلام می‌کند. هدف این مدل پیشرفته، ادغام قابلیت‌های هوش مصنوعی با محصولات پرچم‌دار اپل مانند مک‌ها و آیفون‌ها است. LLM نقشی اساسی در ادغام AI با خدماتی مانند سیری، اپل موزیک، برنامه‌های اصلی و غیره ایفا خواهد کرد.

ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل

به‌روزرسانی آی‌او‌اس 18 ، اپل وارد عصر جدیدی می‌شود و مجموعه‌ای از ویژگی‌های نوآورانه را معرفی می‌کند که برای بهبود تجربه کاربری طراحی شده‌اند.

ویژگی‌های پیش‌بینی‌شده برای هوش مصنوعی اپل می‌تواند شامل ساده‌سازی تعامل با برنامه‌ها، تکمیل خودکار برنامه‌ها و همینطور خلاصه‌سازی خودکار محتواها باشد که به کاربران امکان می‌دهد محتواهای طولانی را سریع‌تر بخوانند. علاوه بر این، گفته می‌شود اپل هوشِ مصنوعی‌اش را  با Apple Music ادغام می‌کند که نوید یک تجربه پخش موسیقی شخصی‌تر و بصری‌تر را می‌دهد.

مینگ چی کو، تحلیلگر اپل نیز در ماه دسامبر گفته بود که آیفون 16 به یک میکروفون ارتقا یافته مجهز خواهد شد که برای تجربه کاربری بهتر سیری و ورودی های صوتی طراحی شده است و اینطور که حدس زده می شود باعث طراحی مجدد سیری خواهند شد.

هوش مصنوعی اپل چه زمانی در دسترس ما قرار می‌گیرد؟

البته باید بدانیم که این غول فناوری برای فراتر از سال 2024 یک مسیر رویایی چیده و گورمن تحقق کامل چشم انداز هوش مصنوعی اپل را در سال 2025 پیش بینی می‌کند؛ چرا که تحلیلگران حدس می‌زنند اپل رویکرد محتاطانه‌ای اتخاذ کند و به تدریج این ویژگی‌ها را عرضه کند. این جدول زمانی بلندپروازانه نشان می‌دهد که ممکن است همه این ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در سال جاری در دسترس کاربران قرار نگیرند.