ابزار جدید هوش مصنوعی مایکروسافت به نام VASA-1 به تازگی عرضه شده و همه جهان را حیرت زده کرده است.

تیمی از محققان هوش مصنوعی در Microsoft Research Asia یک ابزار هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که قادر است تصویر ثابت یک شخص (یا حتی نقاشی)‌ را بگیرد و آن را تبدیل به یک ویدیو کند! این ابزار آنقدر دقیق است که حتی حالات چهره و حرکات چشم را هم دقیق نشان می‌دهد. ببینید این ابزار با مونالیزا چه کرده است!

محققان مایکروسافت در بلاگ رسمی مایکروسافت چند نمونه از عملکرد این ابزار را آپلود کردند و نتایج به قدری خوب به نظر می‌رسد که هیچکس باورش نمی‌شود واقعی نیست! حتی خود سازندگان هم اعتراف می‌کنند که این ابزار پتانسیل سوء استفاده و فریب مردم را دارد.

این سیستم در حال حاضر تصاویری با ابعاد 512 در 512 پیکسل تولید می کند که با سرعت 45 فریم در ثانیه اجرا می شوند. همچنین، تولید ویدیوها با استفاده از پردازنده گرافیکی دسکتاپ RTX 4090 Nvidia به طور متوسط دو دقیقه طول کشید.

هوش مصنوعی VASA کجا آموزش دیده؟

بر اساس مقاله منتشر شده در وبلاگ رسمی ماکروسافت، VASA-1 بر روی مجموعه داده VoxCeleb2 آموزش دیده است که حاوی بیش از 1 میلیون ویدیو از 6112 چهره مشهور است که از ویدیوهای YouTube استخراج شده است!

اگرچه این ابزار بر روی چهره‌های واقعی آموزش داده شده است، اما روی عکس‌های هنری مانند مونالیزا نیز کار می‌کند، که محققان به طرز سرگرم‌کننده‌ای آن را با یک فایل صوتی از اجرای ویروسی آن هاتاوی از پاپاراتزی لیل وین ترکیب کردند. این بسیار لذت بخش است، ارزش تماشای آن را دارد، حتی اگر شک دارید که چنین فناوری چه فایده ای دارد.

خطرات هوش مصنوعی VASA و نگرانی‌های اخلاقی

واضح است که این فناوری می‌تواند خیلی آسان و سریع ویدیوهای جعلی از افراد واقعی بسازد و باعث مشکلات اخلاقی شود. محققان مایکروسافت خود از این خطر آگاه هستند و تصمیم گرفته‌اند ابزار VASA-1 تا زمانی که خطر سواستفاده از این ابزار وجود دارد آن را به صورت عمومی منتشر نکنند.  
با این وجود محققان بر این باورند که فناوری آن ها علیرغم استفاده نادرست مزایای زیادی دارد. مثلا می‌توان از آن به عنوان دستیار آموزشی در مدارس و یا کمک به کسانی که دارای چالش های ارتباطی هستند، استفاده کرد.

جالب است بدانید بازار معرفی هوش مصنوعی هنوز هم داغ است و متا هم از مدل هوش مصنوعی Llama 3 رونمایی کرد.

نظر شما درباره این هوش مصنوعی چیست و به نظرتان فواید آن بیشتر از خطراتش است؟