مایکروسافت در حال حاضر با ارزش بیش از ۳ تریلیون دلار،‌ در جایگاه با ارزش‌ترین شرکت کل جهان قرار دارد! چطور و با چه قیمتی آن‌ها به این جایگاه رسیده‌اند؟

در تمام این سال‌ها بعد از تولد مایکروسافت در سال ۱۹۷۵، مدیران رده بالای مایکروسافت به فکر پیشرفت و رشد بیشتر بودند؛‌ مثلا هرجا نشانه‌ای از تکنولوژی جدیدی دیدند سراغش رفتند یا فرصتی برای پرش رو به جلو بود،‌ سرمایه گذاری کردند. حالا مدیرعامل مایکروسافت آقای ساتیا نادلا در مصاحبه جدیدش با قاطعیت ادعا می‌کند که اگر به‌خاطر سرمایه‌گذاری‌های عظیم مایکروسافت نبود،‌ کمپانی OpenAI امروز اصلا وجود نداشت!

در این مصاحبه طولانی، مدیر عامل مایکروسافت درباره فرصت‌هایی که فناوری و تکنولوژی برای مردم ایجاد کرده است، صحبت کرد. نادلا همچنین در مورد مشارکت مایکروسافت با OpenAI هم گفت، اینکه آن‌ها سال ۲۰۱۹ در OpenAI سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری کردند،‌ و همینطور در ادامه چند میلیارد دلار دیگر تا OpenAI توانست به بزرگترین غول هوش مصنوعی تبدیل شود. مدیرعامل مایکروسافت می‌گوید: «اگر به‌خاطر حمایت‌های ما نبود،‌ امروز OpenAI هم نبود!»

این همکاری البته دو سر سود بوده و مایکروسافت اکنون ۴۹٪ از سهان درآمد بازوی انتفاعی OpenAI را دارد،‌ همچنین این همکاری باعث به وجود آمدن سرویس‌هایی مثل کوپایلوت هم بوده است.

مایکروسافت به تازگی هم از مدل هوش مصنوعی Phi-3 Mini رونمایی کرده است که یک مدل کوچک اما پیشرفته است.