کمپانی‌های بزرگی مثل اینتل، مایکروسافت، کوالکام و AMD مدت‌هاست که تعریفشان از یک رایانه شخصی مجهز به هوش مصنوعی را مطرح کرده‌اند. همچنان که ما منتظر شنیدن جزئیات دقیق‌تری از مایکروسافت در مورد هوش مصنوعی روی ویندوز هستیم، اینتل یک سری الزامات مایکروسافت برای یک رایانه‌ شخصی مجهز به هوش مصنوعی را اعلام کرده؛ که مثلا یکی از اصلی‌ترین این الزامات این است «یک کامپیوتر مجهز به هوش مصنوعی باید کلید Copilot را داشته باشد.»

رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی، چطور باید باشند؟

الزامات مایکروسافت برای رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی فقط گنجاندن کلید کوپایلوت نیست! بلکه مایکروسافت از تولیدکنندگان تجهیزات اصلی خود می‌خواهد ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مجهز مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه کنند. یعنی سیستمی که با یک واحد پردازش عصبی (NPU)، آخرین CPU و GPU و دسترسی به Copilot داشته باشد. به گفته theverge مایکروسافت بازهم خیلی جدی تاکید می‌کند که این رایانه‌ها باید و باید دکمه کوپایلوت را داشته باشد.

این الزامات به این معنی است که برخی از لپ‌تاپ‌ها، مانند ROG Zephyrus جدید ایسوس، که قبلاً با تراشه‌های Core Ultra جدید اینتل عرضه شده‌اند از نظر فنی، یک کامپیوتر مجهز به هوش مصنوعی نیستند زیرا کلید Copilot ندارند. اما به هرحال از نظر اینتل، یک رایانه شخصی مجهز به هوش مصنوعی به حساب می‌آیند.

برنامه‌های اینتل برای تلفیق هوش مصنوعی با رایانه‌‌های شخصی

اینتل در حال گسترش برنامه شتاب‌دهنده رایانه‌های هوش مصنوعی خود است تا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را به استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی در برنامه‌های خود ترغیب کند. این شرکت قصد دارد رویدادهایی را برای آشنایی توسعه‌دهندگان با مدل‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی برگزار کند و حتی می‌خواهد یک کیت توسعه سخت‌افزاری رایانه هوش مصنوعی ارائه ‌دهد.

هدف اینتل جذب هرچه بیشتر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار برای بهینه‌سازی برنامه‌ها و سخت‌افزارها برای رایانه‌های هوش مصنوعی این شرکت است. از طرف دیگر کوالکام هم قصد عرضه لپ‌تاپ‌های Snapdragon X Elite با قدرت بالا را در همین امسال دارد.

بازهم موارد مبهمی درباره رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی مایکروسافت وجود دارد اما مدیر عامل شرکت ساتیا نادلا،‌ قرار است در رویداد هوش مصنوعی و سرفیس (در ۲۰ می)، چشم‌اندازهای این شرکت در مورد سخت‌افزار و نرم‌افزار هوش مصنوعی برای مخاطبانش به طور مفصل بیان کند.